Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1770 ggr
vaniljkaka
1/7/15, 6:33 PM

add symptom

ni med ADD vad har ni för symptom?

Annons:
Tourette_Mannen
1/25/15, 8:46 PM
#1

Inte helt lätt att sortera ut symptomen när man har flera olika diagnoser samtidigt men jag ska försöka lista det som jag tror beror på min ADD.

-koncentrationssvårigheter( pillar jämt på något och försvinner i tankarna. Har också vissa problem att sitta still när jag sysslar med något jag inte vill göra

-svårt att ta tag i saker tex städning eller samtal som måste ringas. Ofta händer det att mina föräldrar får göra saken åt mig istället trots att jag är 32 år

-kraftiga humörsvängningar, kan vara närmast manisk på dagen då jag minsann ska göra det ena eller det andra för att sedan krascha på kvällen/natten med svår ångest och tomhetskänslor som följd

-mycket stresskänslig

-får lätt ångest för vad som helst, ibland till synes utan anledning

-vill att det ska hända saker hela tiden

-dagdrömmare av stora mått, befinner nästan jämt i en annan värld

-kronisk trötthet, sover halva dagarna och är uppe hela nätterna för då har jag mest energi

-blir lätt fixerad vid något tex en viss låt eller någon aktivitet jag vill börja med men tröttnar oftast redan nästa dag och då är det något annat jag blir fixerad vid

-blir lätt otålig, vill jag ha något tex en pryl så vill jag ha den NU inte imorgon eller om en vecka. Har jag varit hemma hos någon tex  och vill gå hem då ska jag gå hem omedelbart och inte om 10 min

-ljudkänslig men måste ändå ha musik på hela tiden då jag är vaken tom i duschen. Musik gör mig lugnare och tar bort störande ljud vilket ökar min koncentration

-älskar långa varma duschar, när jag var tonåring brukade jag ofta sova i duschen med fuktskador som följd. Klarar dock inte av att få vattenstrålen på ryggen, det är mycket obehagligt för mig

-socialt tillbakadragen

-svårt för närhet (inte fysisk utan mental) tröttnar snabbt på människor och kan ibland tom bli äcklad trots att jag gillade dom innan

-har mycket svårt att ta initiativ i sociala sammanhang

-mycket stort  behov av fasta rutiner och struktur i vardagen. Jag gör alltid samma saker varje dag vid samma klockslag, blir mycket störd om dessa rutiner bryts

-har jämt bråttom trots att jag egentligen inte har bråttom tex om hunden vill stanna och lukta på något så blir jag genast otålig och vill fortsätta gå. Folk brukar säga till mig att jag går så snabbt jämt. Själv tycker jag alla andra går jätte långsamt och är i vägen för mig

-har antisociala drag också, har lite inställningen att lagar och regler gäller för andra men inte för mig.  Kan tex bli upprörd och kränkt om någon inte använder blinkers när dom svänger men själv skiter jag oftast i det

-ljuskänslig, hatar starka lampor. duschar och går på toaletten i nästan totalt mörker. Jag mår psykiskt dåligt av starkt ljus.

-tidsoptimist. Gör oftast saker i sista minuten vilket faktiskt är positivt då jag får mer energi då. Kan vara dålig på att passa tider också då jag ofta fastnar framför datorn istället för att göra det jag egentligen ska göra, som nu tex jag borde diska nu och sedan jobba lite men det är ju mycket roligare att sitta här och skriva om min ADD istället :)

Det var det jag kunde komma på. Vore kul om fler med ADD skrev om sina symptom här.

Candela
1/27/15, 12:09 PM
#2

Jag är under utredning för ADD. Kan skriva symtom om några veckor när jag får resultatet av utredningen 😉

Tourette_Mannen
1/30/15, 1:45 AM
#3

Ok. Vi väntar med spänning på ditt resultat.

Upp till toppen
Annons: