Annons:
Etikettadhd-add
Läst 983 ggr
Tintin82
1/10/15, 1:54 PM

Dåligt samvete!

Precis hemkommen från jobbet jobbar inom restaurang och har diagnosen ADD/as och det fungerar bra för mig har varit här i tre år och vet mina sysslor. I tisdags skulle jag jobba men när jag kom till jobbet så undrade min chef om jag ville ha en ledig dag så jag valde att åka hem igen visst jag förlorade dom timmarna men jag har långa arbetstider 11-19 varje dag förutom vid helg då det blir mellan 11-17. Idag när jag kom så frågade jag en äldre kollega om jag kunde gå vid klockan 17 oftast är det så på helgerna att man inte är därifrån förarens vid 18 och det gick bra sa hon. Idag har vi dåligt väder och även extra personal så vid klockan 13 så kom hon och frågade om jag ville gå hem eftersom det var så lugnt och det gjorde jag. När jag bytt om och skulle gå så kollade min chef på mig och undrade om inte en annan skulle gå han menar att jag förlorade timmar och timmar är lön och liknade. Men syrran fyller år idag och ska ha fest så jag kan åka och hjälpa henne men det ibland så säger han saker så att det känns som om jag ska ha dåligt samvete. Jag jobbar mycket och långa pass jobbar så mycket att folk i byggnaden frågar om jag aldrig är ledig och nästa vecka jobbar jag 11-19 måndag-fredag. Nu har jag dåligt samvete för att jag åkte hem och undrar om det kan ha att göra med min diagnos för det är inte första gången jag får dåligt samvete

Annons:
Pialinn
1/10/15, 2:03 PM
#1

DU ska inte ha dåligt samvete!

Det är din chef som inte vet hur man beter sej mot folk. All kommunikation ska vara rak, så man förstår vad den andre menar.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Tintin82
1/10/15, 2:12 PM
#2

Men tror du mitt dåliga samvete har att göra med min diagnos??

Tintin82
1/10/15, 2:15 PM
#3

Och så blir jag rädd att han inte tror att jag trivs på mitt jobb

Niklas
1/11/15, 10:48 AM
#4

Du ska inte ha dåligt samvete. Chefen måste ta ansvar för att mena det han säger och han verkar inte ha sagt något om att han inte är nöjd med dig. Sen måste du ta ansvar för att fråga om du undrar vad någon menar. :-)


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Pialinn
1/11/15, 11:45 AM
#5

Som Niklas säger, måste du fråga när du inte förstår vad någon säger. 

Det räcker att säga: nu förstår jag inte. Och då förklara personen med andra ord så du förstår.

Om du jobbar med timpenning kanske chefen drar de timmar du inte finns på jobbet och då blir lönen mindre. Jag tror att man inte får skicka hem nån när det finns lite arbete och sedan dra på lönen.

Är du med i Facket för restauranganställda kan du ta kontakt med dom och berätta hur du har det på jobbet.

🌺 En hel bukett till dej.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

OlgaMaria
1/11/15, 2:22 PM
#6

Jag tror det var såhär att chefen föreslog ju första gången att du skulle vara ledig. HAN fick nog dåligt samvete i och med att du kom till jobbet och sen gick hem och gick miste om lönen. Sen när du gick från jobbet igen visste han inte att du ville vara ledig utan kanske misstänkte att du bara gick för att det var lite jobb att göra, och att någon annan kanske borde gått då istället för dig så du inte förlorade mer lön. Så jag tror det var han som uttryckte sig sådär för att han hade dåligt samvete, eller tyckte det var orättvist mot dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Tintin82
1/11/15, 4:05 PM
#7

Ja men det var en äldre kollega som sa att jag kunde gå hem utan att ha snackat med chefen och jag förstår ju att det dras på lönen men jag tycker att min kollega skulle pratat med chefen innan jag skickades hem och ibland känns det som om jag får dåligt samvete för mycket men jag har fått för mig att det är min Asperger diagnos som kan göra att det känns så

OlgaMaria
1/11/15, 4:21 PM
#8

Jo jag förstod det men chefen känner ju ändå ansvar för hur du jobbar och han kanske tänkte att du borde ha sagt ifrån till kollegan - för din skull. Han ville nog bara att du ska känna inflytande över jobbtiderna och att du inte förlorar för mycket arbetstid. Nu visste ju inte han att du ville vara ledig. Jo visst kan Asperger påverka det. Det gör ju att man har svårare att tolka vad andra menar ibland. Jag tror att du misstolkade chefens omtanke och tog det som kritik istället.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: