Annons:
Etikettnpf-och-psykisk-sjukdom
Läst 5776 ggr
Lakeside
2015-01-12 20:54

ADHD jämfört med Borderline

Jag har en fundering om vad skillnaderna är mellan ADHD och Borderline?

Jag tycker det kan vara lite svårt att särskilja för de liknar varandra. Vad jag dock vet är att ADHD innebär hyperaktivitet och rastlöshet samt koncentrationsproblem som finns från början medan Borderline kan orsaka koncentrationsproblem pga. de extrema humörsvängningarna. 

Jag har själv ADHD och kan reagera blixtsnabbt ibland och är i allmänhet rastlös. Men jag blir långt ifrån alltid blockerad när jag får "utbrott". De är ofta rätt korta och ganska snabbt går det att resonera med mig och jag har rätt stor självinsikt förutom om jag är väldigt stressad eller hungrig men så är det nog för de flesta, även de utan diagnos.

Om jag har förstått det rätt så kan personer med Borderline vara mer extrema och under längre tid. De kan älska och idealisera andra för att sedan uttrycka totalt förakt. Är jag på rätt väg?

Jag har en vän som jag pratat intensivt med en period och han är extremt upp och ner. Ena stunden kan han säga att han för alltid vill ha mig i sitt liv sen bli riktigt elak och plötsligt säga upp kontakten. I dessa lägen är det omöjligt att resonera med honom. Om jag uttryckt något som han uppfattat som kritik kan han absolut inte se det mellan fingrarna utan tar det på fullaste allvar fast jag förtydligat att det inte var menat illa utan jag skojade. Han hamnar i lägen där han inte alls lyssnar utan bara gör det han känner för utan hejd. Han är också väldigt manipulativ. Jag påstår att jag har skinn på näsan och har överseende med mycket men han har skrämt mig ett par gånger på riktigt. Att ha kontakt med honom innebär mycket oro och hela tiden vara beredd på en tickande bomb.

Jag vet att detta inte är ett forum där diagnoser ställs. Jag vill bara veta lite mer om skillnaderna och ifall det är Borderline min vän har eller om han tom. är psykopat. Han är den märkligaste människa jag träffat och helt opålitlig och jag tycker ändå att jag råkat ut för ett par olika personer hittills i mitt liv.

Annons:
Lia
2015-01-12 21:02
#1

Här finns en tråd med kriterierna för Borderline. Alla personer diagnosticerade med Borderline uppfyller så klart inte alla kriterier. Vidare på sajten finns mycket mer att läsa om personlighetsstörningen 🙂

Kan nämna att mina aggressionsutbrott oftast varar under bara några minuter. Sällan under längre tid.

Angående din vän är det svårt att säga vad han lider av utan en psykolog inblandad. Det är svårt att svara på mycket också på grund av att det egentligen inte står så mycket om honom. Men du är som sagt välkommen in att läsa och ta reda på mer inne på Borderline iFokus. Fråga gärna om du undrar något!

http://borderline.ifokus.se/discussions/5458fc67ce12c41f35001186-kriterietradar?5374f80f8e0e741b04000d99-1

JohannaN
2015-01-12 21:09
#2

det du beskriver låter mycket likt borderline🙂 jag har själv denna diagnos men sedan är det så att just bipolär, ADHD samt Borderline eller som det heter i finare term emotionell personlighets störning går alla in i varandra så en person som har Borderline kan också mycket väl ha någon av dom andra🙂 Detta lärde jag mig på DBT kursen i Borås🙂

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Ananse
2015-10-08 22:33
#3

Man talar om 'hidden core' ibland, d v s att det finns en bakomligande orsak till dom yttringar som syns utåt. Inom rättspsyk har väldigt många ADHD plus nån personlighetsstörning i kluster B. Plus naturligtvis nån psykisk sjukdom också. Det är väl antagligen den neuropsykiatriska avvikelsen som gjort att man hamnat snett och utvecklat dom olika besvären.

Annielle
2017-11-11 16:22
#5

#2 

Emotionellt instabil personlighetsstörning  kallades det till rätt nyligen.

Nu går det under Emotionellt instabil personlighetssyndrom i stället!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
add-apa
2018-01-08 18:02
#7

Ts (och andra)!

Har du läst svd-artikeln som jag länkade till i #4

Där står just om sambandet mellan borderline/emotionell instabilitet och AD/HD, och forskning kring detta! MYCKET intressant, och jag tror personligen att de nu är någonting på spåren…!

Ananse
2018-01-09 02:24
#8

Det jag är ute efter är väl framförallt två saker. 1. Neuropsykiatriska tillstånd är en fråga om hårdvara, hur hjärnan i grunden är konstruerad. Personlighet och störningar av personligheten formas under barndomen och ungdoms-åren. Jag ser det som nån typ av grund-programmering. Operativsystem kanske. Mjukvara visserligen, men en del av själva ens väsen. 2. Borderline är ADHD. Det är min fasta övertygelse. Däremot är inte ADHD Borderline. Jag tror inte att det vi kallar Borderline sig självt är ett neuro-psykiatriskt tillstånd. Snarare att det ska ses som en av många tänkbara personlighets-utvecklingar som kan följa med ADHD. Alltså att det handlar om ett sätt att försöka hantera sina svårigheter. Man går runt och är sådär ständigt små-förvirrad. Hamnar efter, skaffar sig problem. Ett sätt då, att orientera sig, kan vara att bli hyperkänslig för människorna i sin omgivning. Deras känslor, deras respektive roller i gruppen, m m. Därifrån tycker jag inte att steget känns långt till att försöka styra andra människor. Som ett sätt att skydda sig själv. Som ett sätt att hamna i centrum av allt. Som ett sätt att få kontroll! (Ett annat sätt kan vara att bli 'klassens clown' eller liknande. Sätta sig själv i centrum och därmed få lite överblick. Kontroll) - Tänk då, om man då alltså har i djupet av sitt väsen att ha järn-koll på andra människor, på sociala hierarkier, etc. Man har byggt upp en förståelse för folk i sin omgivning,, vet ungefär vad man har att förvänta sig. Kanske har man sig nån eller några beskyddare…? Eller tjänare…? Så ändras situationen plötsligt. Allt förändras i grunden - eller riskerar att göra det. Man förlorar - allt. Eller riskerar att förlora allt. Verkligen precis ALLT det man byggt. All denna kontroll. Måste ju rimligtvis bli en helt galen ångest som följd. Många gånger redan innan det ens har hänt, kan jag tänka mig. Bara oron borde räcka. Gott och väl. Så i det läget gör man väl säkert precis allt som står i ens makt för att förhindra en sån omvälvning.

Upp till toppen
Annons: