Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3702 ggr
vaniljkaka
1/22/15, 4:31 PM

Utseendefixerad och asperger

Det står alltid att kvinnor med Asperger inte bryr sig om sitt utseende och struntar i hur deras kläder ser ut.
Kan man inte ha Asperger och sminka sig varje dag och vara intresserad av kläder?

Annons:
botakt
1/22/15, 4:34 PM
#1

Jag har en lätt grad av AS. Jag sminkar mig,färgar håret, duschar varannan dag. Tränar 7 dar i veckan. 5 på gym och 2 annat. Så nej stämmer inte på alla med As

vaniljkaka
1/22/15, 4:38 PM
#2

Aha så man kan ha lätt,medel och svår grad av AS? Jag ska utredas om ett tag men jag känner mig inte som en extrem aspergerperson. Kanske lätt då.
Tack för ditt svar

Wellcraft
1/22/15, 4:49 PM
#3

Korkat.

Jag är så Asperger man kan bli och utseendet är otroooligt viktigt för mig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

botakt
1/22/15, 4:52 PM
#4

Ja finns många olika grader. Märks knappt på mig att jag har det.

[Udoon]
1/22/15, 4:55 PM
#5

Visste inte att dom börjat med grader nu🤔

 Jag tycker det är jättekul med både smink, hår  och naglar, så dom dagar jag jobbar så tar jag en stund extra på morgonen för att få till sminket. kläder tycker jag också är kul, men finns sällan några som passar, så blir jeans och t-shirt oftast, hemma är det mysdress som gäller :P

jag började greja med smink och naggelack och grejer bara för att vara lite motströms kärring, då folk verkar tro att har man AS så kan man inte tvätta sig eller någonting. men nu håller jag på bara för att det är fint och jag blir glad av alla fina färger😃

Honestyisdead
1/22/15, 6:52 PM
#6

#4 Var har du hittat att AS delas in i grader? Det har jag aldrig någonsin hört talas om.

Annons:
botakt
1/22/15, 7:20 PM
#7

#6 finns olika grader av Aspergers. Alla med Aspergers har olika grader. Från helt normal till helt autistisk. Bara att googla.

Honestyisdead
1/22/15, 7:42 PM
#8

#7 Jag föreläser om diagnosen. Därför ber jag dig om fakta. Vilka grader finns det? Varför står detta inte i ens diagnos?

Candela
1/22/15, 8:03 PM
#9

Apropå diagnostisering så ska de ju ändra diagnossystemet nu, så att alla NPF-diagnoser kallas "Autismspektrumtillstånd" tillsammans med en "kod" efteråt som specificerar vilka svårigheter man har.

Det känns som ett bra alternativ tycker jag, eftersom det just nu finns så stor variation av svårigheter inom en och samma diagnos.

botakt
1/23/15, 9:55 AM
#10

#8 du bör väl då känna till att Aspergers är väldigt stort? Jag är högfungerande. Klarar mig själv osv. Men jag vet en kille som kan ALLT om tåg och pratar inte. Bara håller på med sina tåg. Sen finns det folk med AS som bor på speciella Aspergershem. Där det är personal dygnet runt.

Wellcraft
1/23/15, 10:07 AM
#11

tillägger dock att jag inte identifierar mig som kvinna, dock har psyk en stor vilja av att tvångsköna mig som en.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Honestyisdead
1/23/15, 10:43 AM
#12

#10 Det är en bred diagnos ja. Men du snackar om grader. Undrar fortfarande vilka dessa grader är.

Honestyisdead
1/23/15, 10:49 AM
#13

Ts; det är nog en gammal missuppfattning som finns kvar. Känner aspergare som sminkar sig och aspergare som inte gör det.

Annons:
botakt
1/23/15, 2:11 PM
#14

Graderna är för hur hög form av AS du har! Googla på det! Är du högfungerande eller underfungerande osv.

Honestyisdead
1/23/15, 2:19 PM
#15

Eftersom jag inte hittar något om hög/underfungerande AS eller några grader inom diagnosen kan du väl vara snäll och visa?

Högfungerande autism kanske är det du tänker på.

[Udoon]
1/23/15, 2:35 PM
#16

#14 det finns inget högfungerande eller lågfungerande, och att försöka rangordna det på det viset är ju vidrigt. Bara för att vissa ska kunna säga att "jo men alltså, jag är ju inte en SÅN DÄR, jag är ju högfungerande". Beroende på vilken situation det är så kan samma människa uppfattas som både och. Allting beror på förutsättningarna.

Till exempel så uppfattas jag i dom flesta situationer som en något eccentrisk NT-person, men har jag en riktigt dålig dag så märks det lång väg att jag absolut inte är NT.

Nu blev det inte alls lika eloquent som jag hade velat men det blir så när jag blir arg, och många andra har redan sagt det på ett bättre sätt än jag skulle kunna, bara man sätter sig in i det hela.🥵

botakt
1/23/15, 3:04 PM
#17

Jag har varken lust eller ork att sitta här och försvara det jag har fått höra av FK och psykologer. Finns olika grader. Alla med AS är INTE likadana.

Honestyisdead
1/23/15, 3:07 PM
#18

#17 Det finns inga "gradkriterier" inom AS. Det är inte samma sak som att alla med AS är likadana. Inte heller säger man hög/lågfungerande AS.

Så jag tycker du ska googla själv så du får rätt information.

botakt
1/23/15, 3:08 PM
#19

Jag har AS. Jag vet vad det innebär. Om ni ursäktar så har jaf en häst jag måste avliva och har inte tid med er.

[Udoon]
1/23/15, 6:47 PM
#20

#17 för FK har ju stenkoll, det vet ju alla😂(obs skrattar inte åt dig men åt FKs oduglighet)

Håller med #18, läs på lite istället för att envisas med nåt som inte finns.

Annons:
[Sandi92]
1/23/15, 8:07 PM
#21

På mig stämmer det. Är totalt ointresserad av mode, smink osv. Jag sminkade mig lite ett tag på högstadiet, men tyckte det var så sjukt tråkigt och tidskrävande så jag slutade. Sen har jag dålig motorik också, så det blev inte så bra när jag väl sminkade mig.

Upp till toppen
Annons: