Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2376 ggr
Anonym
Anonym
1/27/15, 3:44 PM

Dö av concerta

Behöver några lugnande ord.

Jag är jätte rädd att dö på Concerta. Har gått på 54 mg  i en månad, trappat upp från 34.

Har inte jätte många biverkningar men är rädd att dö?
Att hjärtat ska stanna, att njurarna ska sluta fungera, att halspulsådern ska spricka..

Hur vanligt är det att detta händer? Hur farligt är Concerta egentligen?

Annons:
Katthemsmatten
1/27/15, 3:52 PM
#1

Så länge du håller dig till den förskrivna dosen finns ingen anledning att vara rädd för ett läkemedel. Alla läkemedel som förskrivs är testade och står under ständig kontroll av såväl pharmacovigilance avdelningen på det företag som registrerat produkten som läkemedelsverket. Innan en medicin öht blir registrerad och kan förskrivas har man gjort en lång rad överväganden när det gäller nytta/risk förutom att man har testat medicinen i 3 olika faser som är obligatoriska för alla läkemedel.

Läs bipacksedeln och håll dig till den ordination du fått av förskrivande läkare så finns ingen som helst anledning att vara rädd.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Sjöstjärna
1/27/15, 3:56 PM
#2

Om du inte har en massa andra biverkningar så har du ingen anledning att tro att du ska få just de ovanligaste biverkningarna. Enligt fass så är de risker du beskriver de allra mest ovanliga med ett fall på tiotusen. Generellt minskar risken att få biverkningar av Concerta om du dricker ordentligt (och då räknas inte cola, kaffe och liknande utan det ska vara vatten) och äter näringsrik mat, speciellt mycket gröna grönsaker så du får i dig tillräckligt med mineraler.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Anonym
Anonym
1/27/15, 7:32 PM
#3

Tack för lugnande ord.. Det har varit så illa idag så jag har fått en akuttid tidigt imorgon bitti. Där ska vi antingen avsluta eller byta medicin, beroende på mina värden osv.

Lakeside
1/27/15, 9:21 PM
#4

Jag skulle säga att du fått en biverkning av medicinen. Jag har aldrig tidigare haft ångest men efter ett tag på Ritalin så trodde jag att jag skulle dö. Till slut blev ångesten outhärdlig så jag fick sluta. Efter att jag slutat så mår jag mycket bättre. Men visst jag får smått ångest ibland vid mycket stress men inte i närheten av förut. Ett tag var jag helt övertygad om att min dag att dö var nära på alla möjliga paranoida sätt. Tala med din läkare säger jag.

Anonym
Anonym
1/27/15, 10:28 PM
#5

#4 Så skönt det var att läsa din text, missförstå mig rätt bara. Beklagligt att du varit tvungen att stå ut med helvetet, men samtidigt så skönt att någon vart igenom samma sak som jag. Det ger mig mer mod.🌺

Lakeside
1/28/15, 11:50 AM
#6

Ingen fara jag tar inte illa upp. :) Gå inte runt och må så bara. Det finns andra mediciner som alternativ

Annons:
polymorf
1/29/15, 7:40 PM
#7

Tänkte också såna tankar med Concerta…"det här KAN inte vara bra, jag kommer dö snart!" när hjärtklappningarna var som värst och de både kändes i hela kroppen och hördes i huvudet (ofta när jag skulle sova och allt annat var tyst och lugnt). Men det såg alltid bra ut på kontrollerna, hade alltid bra och jämn puls då och normalt till lågt blodtryck…så trodde typ nästan att jag var galen och inbillade mig. Men fick också mycket ångest av Concerta, speciellt på em/kväll då den gick ur kroppen, och tror det spelade in ganska mycket…både med hjärtklappning och tankarna på att dö.

Upp till toppen
Annons: