Annons:
Etikettadhd-add
Läst 33309 ggr
smalltalk
2015-01-29 12:24

Elvanse?

Vill veta vad ni har för erfarenheter utav Elvanse, positivt/negativt!

Jag har medicinerat med 30mg i snart 2v men känner mig lite kluven..delvis för att jag är trött hela tiden. Någon slags effekt får jag, men det känns som om det endast håller i sig i en halvtimma. Något "klarare" och lite mer fokuserad ett tag då men tycker jag är lika snurrig och fastnar lätt i saker ändå, samt svårt att stänga av där uppe. Tappar inte matlusten heller, och sover som en stock. Känner mig mkt "febrig" nu exempelvis, men oftast kommer det framåt eftermiddagen/kvällen. Någon som känner igen sig?

Annons:
polymorf
2015-01-29 19:27
#1

Blev också trött av Elvanse, inte så att jag kunde sova men liksom väldigt mentalt trött. Hade svårt att ta itu med saker och få dem gjorda, och om jag började med någon syssla så fastnade jag hela tiden och hakade upp mig på egentligen oväsentliga saker…blev liksom extremt "perfektionistisk" och allt tog 100 år. Fick väldigt lite effekt knappt märkbart (låg på 80 mg som högst) och tappade aptiten helt. Blev också väldigt nedstämd, vilket sen övergick till apati och likgiltighet…hade liksom inga känslor alls (väldigt konstigt och obehagligt då man är van att skifta som en flipperboll) och brydde mig inte om något för ingenting kändes viktigt, vilket gjorde det ännu svårare att få saker gjorda. Fick dock knappt någon ångest…förmodligen för att jag just var så likgiltig.

Väldigt synd, har ju hört så mycket gott om Elvanse och hade verkligen hoppats på den…men alla är ju olika och uppenbarligen var det där helt fel för mig. Hoppas det går bättre för dig och att det bara är någon insättnings-fas just nu! :)

smalltalk
2015-02-01 09:25
#2

Tack för svaret :) (hade hoppats på fler, men tacksamt)

Låter som om vi får / fick rätt så lika effekter utav medicinen.. jag får vänta en månad till återbesök och se vad läkaren tycker. Jag gissar på något högre dos men just nu känns det sådär. Dock inte endast negativt som det kan verka.

Fastnar också i saker mer nu. Helt otroligt när det enda man ex. ska göra är att ta på sig jackan och gå utanför dörren. Det kan ta 20 min….. :D  fastnar med allt möjligt där emellan. Men då känner du igen det : )

Var du också relativt "lättirriterad"/ minskade det med något högre dos tro? 

Ibland funderar jag på om det är en sådan trist personlighet jag har bara.. lättirriterad och snurrig! (skäms ihjäl mig när jag inser och får bekräftat att mitt lilla barn har mer koll på saker och ting än jag själv. "men mamma då..!" "du la den/det ju där.."  Definitivt inte en sådan förebild jag vill vara !

Även nästan precis lika ljudkänslig osv nu på 30mg som innan..

Trots likgiltigheten (känner igen) var du också lika ljudkänslig?

Hur länge hade du Elvanse..när fick du nog helt enkelt, och vad fick du testa sen/ har du nu?  :)

polymorf
2015-02-01 16:50
#3

Jag är så nojjig med mediciner och eftersom jag brukar få rätt mycket problem har jag fått gå på tätare återbesök (2 veckor efter varje ändring ung.) och eventuellt telefonkontakt mellan…det känns iaf tryggt.

Och verkligen! ALLT jag gjorde tog typ dubbelt så lång tid som vanligt?! Blev också väldigt tankspridd…kunde ofta gå in i ett rum eller bara stanna mitt på golvet, eller hålla i nån pryl och glömma bort var jag var på väg och vad jag skulle göra…?! :P Blev helt fixerad vid att plugga först, gjorde det all vaken tid typ…och struntade i allt annat :S Men sen blev det liksom trögare och trögare att plugga också, kunde inte få in något alls och fastnade hela tiden, och sen tog likgiltigheten över mer och mer och då kändes inte ens pluggandet viktigt längre.

Jag är väl ganska lättirriterad öht men har lärt mig hantera det utan medicin och kunna lugna ner mig ganska fort…men jo, blev nog ännu mer lättirriterad av Elvanse (och ännu mer med Concerta), mer känsligt för saker liksom? Klarade knappt av att vara bland folk så blev väldigt osocial och isolerade mig mer och mer. Och väldigt ljudkänslig…klarade inte av att höra musik alls på hela hösten och började höra irriterande småljud jag aldrig tänkt på fanns innan…typ kylskåpet, kunde ofta inte sova för att saker lät fast det egentligen var "tyst"…?!

Samtidigt som vissa yttre saker blev sjukt påtagliga och påfrestande så kände jag mig också väldigt "bortkopplad" på något vis? Som bomull i hjärnan eller som i en dröm ungefär…?

Åt Elvanse i nästan fyra månader…började på 30, och sen testade att höja till både 50, 70 och 80 samt att dela upp det på morgondos och lunchdos ist för allt på en gång…men det blev ingen förbättring bara sämre. Har ätit Strattera (20 mg, men ska upp till iaf 60) i snart en vecka nu…märker ingen effekt på fokusering och koncentration ännu, men biverkningarna från Elvanse har försvunnit :D

Carmen75
2015-02-02 11:40
#4

Hej … Jag har börjat med Elvanse 30 mg i torsdags och första dagen var det verkligen den bästa dagen i mitt liv… Klar i huvudet och full av energi … Dag 2 och 3 har ju varit precis som du beskriver dig men hade även ångest till och från hela dagen … tidigare har jag haft Concerta och den funkade inte alls blev jätte deprimerad och hade ingen matlust .Efter Concerta fick jag stratera och den funkade bra ett tag … Jag fick utslag på överkroppen och fick sluta med den. I 2 mån har jag varit utan medicin och det har varit jätte jobbigt . Idag har jag tagit 2 st 30mg Elvanse eftersom jag mådde så dåligt hela helgen. Jag har ringt och meddelat min sköterska och hon har kollat upp det med doktorn och han har godkänt att jag ska ta 60 mg… Just nu känner jag mig klar i huvudet och har fått gjort mer på en förmiddag än på hela helgen … Tycker det är svårt och hitta rätt dosering men känner att jag hellre är utan medicin och snurrar än med medicin och är helt off. Nu får jag hoppas att jag mår lika bra imorgon som idag eller kanske t o m bättre annars ger jag upp medicineringen :-(

rbsthh
2015-02-08 22:42
#5

Går på 100mg Elvanse och har gjort ett bra tag nu (bästa adhd/add medicin ja prövat än så länge) dock får ja en jobbig ångest när det går ur kroppen, inte lika illa som det var med metylfenidat men fortfarande jobbigt. Ska höra med min läkare om det finns någon anti-depp att kombinera med då ja tidigare alla år har gått på olika SSRI och SNRI (innan diagnos).

Upp till toppen
Annons: