Annons:
Etikettkost-matlagning
Läst 4411 ggr
n-athalie
2/1/15, 4:17 PM

Vad har ni gjort mot aptitlöshet?

Jag började innan min medicin att gå ner i vikt pga att jag mådde dåligt. Jag har fortsatt att gå ner nu, och blev förvånad när jag vägde 48,5 imorse. Jag har alltså gått ner 14 kilo sen i somras, fem kilo sen jag började äta min medicin för två månader sen. Aptiten har verkligen försämrats och jag försöker så gott det går trycka i mig mat. Jag behöver medicin så jag vill verkligen inte sluta med den.. Är det någon som har haft samma problem och som fått näringsdrycker utskrivet? Eller vad Har ni gjort? Snälla, ge mig tips på allt jag kan göra!!!

Annons:
polymorf
2/1/15, 5:03 PM
#1

Haft samma problem i snart ett år sen jag började med medicin, var tydligt redan med concertan men blev mycket värre med Elvanse. Har "helt enkelt" fått tvinga mig att äta. För mig fungerade det bättre med saker man inte behövde tugga, typ yoghurt, nyponsoppa, proviva osv…frukt som äpple gick också ganska bra. Men var typ omöjligt att få i mig riktig lagad mat eller ens mackor under dagen…det bara växte i munnen.

Känner du någon hunger på kvällen? Jag blev alltid vrålhungrig vid 21-22 och då kunde jag typ äta vad som helst…tror jag delvis kompenserade för dagen då, för har ändå bara gått ner kanske 4 kg och sen stått stilla där…!? Men funderade också på att försöka få näringsdryck utskrivet för kände mig väldigt svag på slutet…blev ju så likgiltig också att jag slutade bry mig om att jag borde försöka äta. Men om du har ork kanske det skulle funka att göra typ egna smoothies med massa bra saker i?

Honestyisdead
2/1/15, 7:14 PM
#2

Om du är underviktig kan du få näringsdryck. Går att köpa på apotek utan recept också.

polymorf
2/1/15, 8:06 PM
#3

Tänkte köpa på apoteket utan recept men den billigaste jag hittade kostade nästan 90 kronor för 4 st, vilket kändes rätt saftigt :S men man måste alltså redan vara underviktig innan man får det utskrivet? Det räcker inte med att man tappar mycket vikt under kort tid?

Honestyisdead
2/1/15, 8:20 PM
#4

#3 Vet inte. Ring vårdcentralen och fråga :)

n-athalie
2/1/15, 10:47 PM
#5

#1 känns som om du pratar om mig? haha! jag har Elvanse 100 mg nu. 
Jag har aldrig tyckt om yoghurt och sånt där, så det skulle vara helt omöjligt för mig att få i mig. 
har du bytt medicin? till vilken isf?
Mitt bmi enligt raknabmi.se är 19,7. 
Vet inte om jag vågar berätta för min läkare.. Finns risken att jag måste sluta?

polymorf
2/1/15, 11:04 PM
#6

Har precis bytt till Strattera, men bara ätit snart en vecka så kan inte utvärdera mer än att alla biverkningar från Elvanse försvunnit…så har även fått tillbaka aptiten, för tillfället iaf :)

Finns det något du tycker är enklare att äta? Är egentligen inte heller förtjust i de sakerna jag räknade upp, speciellt inte på medicin…var mer att det var lättare för mig att svälja om jag slapp tugga, och av någon anledning lättare att äta om det var något som var lite sött (trots att jag normalt inte är jätteförtjust i just söta saker hehe…). Men jag tyckte aldrig något var gott och var aldrig sugen på saker, så det blev verkligen något jag fick tvinga mig till…tog typ 45 minuter att äta upp typ en liten yoghurt eller risifrutti till lunch. Jag som alltid älskat att både laga och äta god mat…men då blev mat bara skittråkigt.

Mitt bmi ligger också därikring, men jag går på rätt täta kontroller och då kollar de ju vikten också, och de har aldrig sagt något om det, trots att jag gått ner några kg sen jag började. Men har också funderat på vad de gör om man går ner för mycket…någon annan här som har erfarenhet av det kanske?

Annons:
mrsmrs
2/8/15, 12:57 AM
#7

För mig hände exakt samm! Blev jättejobbigt på så många plan. Min räddning blev näringsdrycker, och med tiden har det blivit bättre, även om det tog ett tag.

Croatoan
2/11/15, 10:09 AM
#8

Ta kontakt med en Dietist, de ger bra hjälp. Tror jag betalade 250 kr för en månads kostersättning/tillskott.

mrsmrs
2/11/15, 6:05 PM
#9

Dietist är ju ett jättebra förslag. För mig kändes det dock så himla jobbigt och ansträngande att komma i kontakt med en… gå dit… och sen faktiskt praktisera de råd som jag skulle få… osv. Om det är just matLUSTEN det handlar om, så känns det viktigt att försöka käka trots att en inte känner aptit. Försök att inte tänka så himla mycket på VAD du äter, utan försök främst se till ATT du äter. När det handlar just om att inte tappa vikt, så har det varit vad som funkat bäst för mig i alla fall. Jag har försökt sett till att äta när jag borde, och då valt den mat/ätbara grej som jag varit minst "osugen" på. Var det semla, så har jag ätit semla, var det sallad, så har jag ätit sallad…. osv. Sedan har matlusten kommit efter en tid, i takt med att jag succesivt blivit allt mindre "osugen" på allt fler saker. haha

annat tips är soppa ur temugg! Typ purjosoppa/gulash/ärtsoppa(om man gillar, haha)whatever som du dricker ur en mysig mugg typ i soffan/framför tv:n. Då känns det som att man sitter och dricker te typ, man gör det av bara farten och reflekterar inte så mkt över det = känns inte jobbigt/äckligt/tråkigt. Mest mysigt, speciellt om man ser ngt bbra på tv! :D

mieeow
2/12/15, 8:35 PM
#10

Åh, jag känner igen detta så mycket! Behöver också tips! 

Jag tar Concerta och har haft problem med undervikt redan sedan innan. Det var hemskt i början med concertan men blev sakta (väldigt sakta) bättre med tiden jag åt concertan, så efter typ ett-två år var det inte lika svårt. Tror det för min del beror lite på mitt mående överlag, för ni har jag haft en svacka igen och direkt blir det nästan omöjligt att äta ibland. 

Som tidigare nämnt är det också lättare för mig med drycker eller mat man inte behöver tugga. Jag brukar också bli mer sugen på kvällen eller om jag hoppar över medicinen under helgen, och då äter jag lite i kapp. Detta gäller dock inte när jag mår dåligt, så då är det väldigt frustrerande… 

Men jag försöker att äta vid regelbundna tider, så jag går alltid med vännerna till skollunchen, tar mat osv, även om jag kanske bara får i mig lite morötter. I början kunde jag inte alls känna av någon hunger, speciellt inte med medicinen, men efter ihärdiga försök att få i mig något vid regelbundna tider så kunde jag tillslut känna av lite hunger vi de tiderna. Även om matlusten och aptiten strular, så är det ju bra att kunna känna sig hungrig haha. 

Och så äter jag typ exakt det jag är minst osugen på, om jag är sugen på godis en middag så kanske jag ger det ett försök med något annat först, men går det inte så får det bli godis. Och tillsätter lite extra fett och sånt i maten, försöker välja mer energirikt om det är möjligt. 

Men så vissa dagar går det inte alls ändå :( då känns det ju rätt jobbigt. Men det känns bra att jag inte är ensam i alla fall!! :)

Upp till toppen
Annons: