Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 1081 ggr
Skrikan
2/16/15, 8:01 AM

Vårdgaranti eller inte?

Jag blir tokig. I november skickades en remiss från min vårdcentral för ADHD-utredning, men då fick jag avslag. Nu har jag skickat en Egenremiss och fått en tid i april(!), borde jag inte få en tid typ nu eftersom jag först var i kontakt med vården i november? Det är väl knappast mitt fel att läkaren inte skrev tillräckligt utförligt och att jag behövde ta itu med det själv. Hade jag vetat att jag kunde skriva en Egenremiss själv hade jag ju gjort det tidigare.

Kan jag åberopa vårdgarantin? Jag tycker att jag borde kunna det! Jag blir så arg! Räcker det inte med att hela mitt liv faller i bitar och jag håller på att förlora mitt hem och studieplats? =<

Jag ser det hela som samma ärende, men att min Egenremiss kompletterar min första remiss som ju är felbedömd!

Annons:
Grace2009
2/16/15, 8:16 AM
#1

Oj, ingen aning hur det där med vårdgarantin fungerar. Jag var och bad om en utredning i 3 år på vuxenpsyk innan jag fick medhåll där och en remiss skickades (hade medhåll från andra avdelningar på vårdcentralen, men de menade att vuxenpsyk måste skicka remissen). Sen fick jag vänta 2 år i kön innan min utredning kom igång.

Katti
2/16/15, 8:18 AM
#2

Har ni ingen vårdlots i ditt landsting? Det finns här (Östergötland) och till dem kan man ringa och prata!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

mrsmrs
2/16/15, 3:38 PM
#3

Du borde absolut åberopa vårdgarantin om det känns som att du inte orkar vänta längre!!! Vet inte var du bor men jag har gjort det in sthlm och det är världens bästa grej om en känner att det är akut. Lycka till ❤️

Skrikan
2/16/15, 6:30 PM
#4

Vi har nåt som heter vårdslussen tror jag. Ringde dit efter att du tipsat Katti, men det var ironiskt nog stängt på grund av sjukdom idag.

Jag hade ett samtal med en kvinna på patientnämnden som sa att det inte är reglerat vad som händer om man får avslag och sen söker själv. Vad krävs för att det ska bli reglerat då?

På patientnämnden sa hon att jag dessutom ska vara glad att jag fått tid i april, för att det är inte ens säkert att vårdgarantin följs. Nå väl. Jag får väl hålla ut till april då.

Vad händer sen efter bedömningssamtalet? Måste jag vänta i ytterligare minst 90 dagar innan jag ens får börja utredningen? Så kan det väl ändå inte vara?

Upp till toppen
Annons: