Annons:
Etiketttips-goda-råd
Läst 4058 ggr
Anonym
Anonym
2015-02-17 16:10

Ni som är långtidssjukskrivna

Hur lägger ni upp era liv? Vad gör ni om dagarna? Jag är sjukskriven sedan i slutet av juni för ångest kring många sysslor, främst skola och jobb som inte har fungerat. Största framsteget sedan jag blev sjukskriven är väl att jag fått börja med en psykolog och göra diverse utredningar. Innan jul fick jag veta att jag har social fobi och försöker nu jobba med detta. ADD har alltid legat i luften, men tydligen är min generella ångestnivå för hög just nu för att kunna avgöra om det handlar om det eller inte.

Jag har problem med hushållssysslor som matlagning, disk och annan städning. Tvättning är det enda jag gör med nöje, troligtvis för att det är mer sällan. Jag har som tur var en sambo som hjälper och ställer upp i vått och torrt. 

Men dessa grejer ger mig ångest, skuldkänslor och får mig att må dåligt varje dag. Det ligger alltid och gnager och att jag borde göra det och det och det, också det. Speciellt eftersom jag "bara" är hemma hela tiden. Då är det väl klart att jag kan ställa mig och diska ett tag?! Också får jag ännu mer skuldkänslor och allt går bara runt runt.

Hur ska man göra för att klara av allt sådant här? Vad det verkar som så kommer jag säkert vara sjukskriven i ett år eller mer. Jag känner inte att jag duger till någonting och som att jag slösar bort mitt liv. Trots att jag vet att jag inte klarar av jobb eller skola just nu.

Kram på er som är i samma läge!

Annons:
Anonym
Anonym
2015-02-17 16:25
#1

Jag fick nyligen sjukersättning.  Klarar inte av att jobba. Har AS.

Just nu gör jag inget om dagarna mer än städar. Har precis fått en kontaktperson som jag ska träffa ett par timmar i veckan för att komma ut.

Längre fram blir det nog daglig verksamhet.

Anonym
Anonym
2015-02-17 16:28
#2

#1 Okej. Vad tror du det är för daglig verksamhet?

Anonym
Anonym
2015-02-17 17:28
#3

#2 har bett om någon där man kan vara i kök.  Så vi ska gå och titta på två ställen längre fram. Har en jobbig period just nu.

MrLife
2015-02-17 21:06
#4

Jag har aldrig jobbat, utan har haft sjukersättning sedan jag fyllde 20….

I början hade jag dagligverksamhet och trivdes väldigt bra med det.

Sedan växte jag som peson under tiden, träffade mitt ex med mer.

Så jag slutade med den dagligaverksamheten och sysslade med andra saker som att åka runt och föreläsa med mer.

Senaste åren har jag inte haft något klart vad jag ska göra om dagarna, utan gör dt som faller mig in att göra :)

LeJ
2015-02-18 20:01
#5

Jag har 2 hästar som jag är hos så mycket jag orkar, övrig tid vilar jag.

Jag har också svårt att sköta hemmet, försöker att organisera allt så mycket som möjligt och ha scheman på vad som ska göras och när.

Honestyisdead
2015-02-18 23:39
#6

#4 sjukersättning får man först när man blir 30 år.

Gissar att du fick aktivitetsersättning när du var 20.

Annons:
MrLife
2015-02-19 10:03
#7

Hera: Det där kanske du har rätt i….
Har inte så stor koll på vad de heter :)

Keen
2015-02-19 20:37
#8

Mina husdjur fyller mina dagar. 🙂
Nog för att de ger mej mer städ och stök, men den städningen har en större mening så det känns inte betungande på samma sätt som vardags städningen annars kan kännas.  Att hitta sina personliga små eller stora meningar med livet och pussla in dem i vardagen belönar sinnet. Spelar ingen roll hur små de kan se ut i ögonen för andra, är de stora nog för dej så betyder de nåt och gör skillnad.  Det är vad som gjort och gör mej stark nog att tolerera den här verkligheten som jag bevisligen inte är gjord för.

Tweedlee tweedlee Tweedlee dum, I´m as Sweet as Bubble Gum.
Mercy mercy Puddin' pie, I've got Something that Money can't buy..!

Lakritskatten
2016-09-21 00:17
#9

Söka fond till rekreation eller hjälpmedel!

Se vidare på www.pankpraktikan.se

elinmagdalena
2017-01-20 23:49
#10

Har varit sjukskriven i 6 år. Jag går går upp vid 11-12. Äter något och gör té.
Sen kollar på tv/netflix. kanske går och handlar, lagar nån mat. Vissa dagar träffar jag vänner på kvällen, men händer inte så ofta.  Ibland äter jag på stan o kollar lite i affärer. En dag i veckan har jag boendestöd som hjälper med disk och handla mat.
och så volontärar  jag på en biograf 2 ggr per månad.

Brukar skriva ett schema varje vecka på det jag ska göra, som jag har på kylen.
Brukar väl göra typ 1 social sak per vecka (förutom boendestöd) det kan va att en vän kommer över hit eller att jag går på nån fest men försöker undvika fester då jag blir så utmattad av det. försöker att börja ta mer initiativ till att träffa vänner ensamma, och bara hänga hemma hos någon.

Upp till toppen
Annons: