Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 960 ggr
Cochon
2/19/15, 9:43 PM

Att känna något

Hej hej, vet inte om detta har med min diagnos att göra. Men undrar ifall ni här inne har svårt att känna något. Känslor och så. Och i sånna fall, hur vet ni vad som är äkta och vad som bara är ett inlärt beteende för att passa in?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
mieeow
2/20/15, 12:50 PM
#1

Oj, det är nog svårt att helt och hållet veta om en reaktion/känsla är inlärt eller inte… Jag tänker att mycket är ju inlärda reaktioner och känslor, men det är ju fortfarande känslor? 

Om man har lärt sig att man gör något på ett visst sätt och kanske reagerar negativt när någon inte följer det, då är ju den negativa känslan man får fortfarande en riktig känsla tänker jag. 

Jag har i perioder av dåligt mående kunnat känna en distans till det mesta, som att man inte riktigt "når fram". Och det har jag hört är rätt vanligt när man mår psykiskt dåligt. Men i övrigt är jag tvärtom en person med många och starka känslor.

polymorf
2/21/15, 11:33 PM
#2

Jag är också en sån med många och starka känslor, skulle nästan säga "överflöd av käsnlor". Vet inte vad du har för diagnos, men jag har ADD. Enda gångerna jag "inte haft några känslor" är när jag ätit mediciner som gett de biverkningarna. Brukar ibland tänka att det skulle vara skönt att stänga av mina känslor men det har bara känts hemskt, för jag har inte känt mig som mig själv.

Är ju en sån som analyserarallt  och funderar mycket på mina känslor och tankar, och har väl i stort sätt oftast kommit fram till vad som nog är inlärt och vad som inte är det. Många av mina känslor är ofta starka och kanske inte "passar in" i hur en "bör" bete sig, dvs samhällsnormen…dessa antar jag ju då är mer äkta. Ofta vet jag ju ofta också VARFÖR jag då känner som jag gör, och att det egentligen inte alls är orimligt, även om "samhället inte tycker det". (T.ex. blir arg eller ledsen över saker som en förväntar sig acceptera pga är normen, men egentligen inte okej).
De känslor som jag känner pga inlärt tänker jag är de som är mer "diffusa", de som jag inte kan förklara lika bra varför jag känner, eller om jag hittar en förklaring, är det "socialt acceptabla" en fått inpräntat sen barnsben men som kanske inte alls stämmer överens med hur jag tycker och känner om saken egentligen. Kan ta ett exempel: Jag vill inte ha barn och har aldrig velat, men samhället säger att jag bör skaffa barn och bör vilja detta (speciellt pga är kvinna). Detta ger mig otillräcklighetskänslor och skuldkänslor, samt en känsla av att inte passa in och vara "onormal", vilket då ibland kan göra att jag tvivlar på mitt beslut om att inte skaffa barn (tills jag börjar tänka på vad det faktiskt skulle innebära att skaffa barn och hur jag faktiskt känner inför det).

Det där blev kanske lite flummigt, men svårt att förklara…fattar ju själv men alltid svårt att sätta ord på såna saker :P

Upp till toppen
Annons: