Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 2239 ggr
sländanskaniner
2015-02-24 20:37

Kan jag ha adhd eller annan diagnos?

Idag fick jag tillbaka den pedagogiska utredningen jag har gjort i skolan. Jag har länge trott att jag kan ha någon typ av diagnos, kanske ADHD. Detta var lite av det specialpedagogen kom fram till: * Hon har under sin skoltid haft svårigheter med att koncentrera sig och att minnas det hon läser och hör under en lektion. * Ibland svårt med kontakten med andra * Blir väldigt lätt arg som skapar onödiga konflikter * Genomgående lågt resultat på tester som berör arbetsminnet * Svårighet art planera och organisera arbetet i skolan. * Stora svårigheter med att ta till sig och förstå instruktioner i flera led, kunna planera, komma igång och även slutföra sitt arbete. * Måste veta hur vad varför var med vem hur länge sen under en lektion Sedan sa hon även med tanke på dessa svårigheter att det kunde vara av vikt att gå vidare med en fördjupad utredning med fokus på koncentration och arbetsminnesfunktion. Vad tror ni? Jättetacksam för hjälp stöd och råd!

Annons:
Tjeja
2015-02-24 20:42
#1

Ja det låter som saker som typiskt passar in i en ADHD diagnos. Inte omöjligt att de kan komma fram till att du har ADHD eller något liknande. Men det visar sig om du gör en fördjupad utredning. Så det har du säkert nytta och hjälp av att få. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

sländanskaniner
2015-02-25 08:49
#2

#1 Okej tack!!

tarotlasse
2015-02-25 23:28
#3

Hej jag säger som specialpedagogen att det kan vara all idé att göra en fördjupad utredning. 

Special pedagogen kan aldrig ställa en diagnos på den pedagogiska utredningen den ger bara en fingervisning på problem område. 

Vid en fördjupad utredning på ADHD så kollar man så mycket mer arbetsminne. koncentration. Impulsivitet. Men även utredning om dig som person och hur du fungerar i övrigt. Känslor temperament. läs o skrivsvårigheter mm. 

Har man ADHD har man oftast inslag av ngt av de andra neuropsykiatriska diagnoserna. 

Samt att de andra neuropsykiatriska funktionshindren kan ha inslag av ADHD

Så kan vara fruktansvärt svårt att säga att du just har  ADHD diagnosen elelr en annan bokstavs kombination.

 Så det krävs en djupare och ordentlig utredning för att komma fram om du har en diagnos eller på  vilken diagnos du har.  

De finns ett  flertal  bokstavs kombinationer ADHD är bara ett av dem. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: