Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 681 ggr
Inna74
2015-02-25 10:24

Dottern sårar andra

Länge sedan jag skrev här nu. Men nu känner jag att jag behöver några kloka råd. 

Min dotter, 18 år som har både Asberger och ADHD är ett ständigt orosmoln. Hon lever i sin egen värld, och där behöver man bara visa hänsyn och respekt för dom man känner för. man behöver heller inte gå i skolan om man inte vill. Inte jobba heller. Suck…men ok. Det är hennes liv och hon måste själv komma på hur samhället fungerar. och det kan ju ta ett tag, det vet jag av egen erfarenhet.

Nu är det dock så att hon har bestämt sig för att hon inte behöver visa någon som helst respekt för barnen eller tonåringarna i min nya familj (bonussyskon) . Hon har kommit ihop sig med den äldsta (15 år) och eftersom hon har väldigt svårt för att gå vidare så har hon bestämt sig för att hata honom resten av sitt liv. Och de andra får hänga med på köpet. Även den lilla 7 åringen. Hon är så hård  och rakt på sak i många avseenden. Hon anser alltid till 100% att det som händer är andras fel.  Folk får skylla sig själva. Tycker hon att någon har en ful tröja så säger hon det. Även om man nu har en diagnos så måste man ju lära sig att behärska sina impulser, träna på det sociala samspel som samhället faktiskt kräver. Jag vet att det är en stor svårighet, men samhället tar inte hänsyn till detta idag och då vill jag hjälpa min dotter till att få en bättre kontroll över sitt liv. Hon är inte lycklig! 

Nu låter det ju som att hon är stenhård och helt känslobefriad- men jag vet att hon kämpar. Hon är otroligt smart, har realistiska och kloka tankar när hon befinner sig i lugn och ro. Hon är svår men hon är älskad. Hon bor hos sin pappa. Han ställer inga krav, låtsas som att hon inte har några problem (det är bara påhitt med Asperger och ADHD, trots att både hon och brorsan har) Dottern går på hans linje och har inte helt accepterat sina diagnoser (som är diagnostiserade sedan flera år tillbaka) och hon vägrar ta hjälp, vägrar ta medicin, trots att livet säkerligen skulle bli lite lättare och lite klarare för henne.  (Jag har själv ADHD, har gått igenom en hel del faser och fasor under mitt liv, förstår henne bättre än de flesta, men är ändå den dumma….)😕

Make things happen

Annons:
Honestyisdead
2015-02-25 10:51
#1

Låter verkligen som behöver hjälp av vuxen hab. Men hur man gör om hon inte vill vet jag inte.

Niklas
2015-02-25 13:09
#2

Ser hon inte själv sina svårigheter är det svårt att hjälpa. På dig låter det dessutom som om utsikten att få henne att se dem inte är så stor. Knepigt. Jag vet inte vad jag ska föreslå.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: