Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1670 ggr
Lakeside
2015-02-28 00:11

Connecta med folk

Jag känner ibland att jag connectar väldigt djupt med folk. Mycket mer än vad andra verkar göra generellt. Någon som känner igen sig? Jag upplever ofta att jag "känner" andra människor och deras känslor. Är detta kopplat till ADHD?

Annons:
[omdialogen]
2015-02-28 00:15
#1

Ja, det kan jag också känna, men det är en farlig villfarelse. Den leder till att man förutsätter att de "känner" en på samma sätt; och därigenom tar man sig friheter man annars inte skulle ha gjort, och framstår i deras ögon som fullkomligt vanvettig, isoleras och går under i ordlöst lidande.

Lakeside
2015-02-28 12:31
#2

Jag förstår hur du menar. Ibland tycker jag att det blir ensamt och jobbigt att det känns som jag är närmare andra än vad de är med mig. Det är som att jag har svårt att sätta gränser och alla deras känslor blir mina och sen påverkar det mig jättemycket. Men det här med att inte ha något filter är väl typiskt ADHD?

Candela
2015-02-28 15:14
#3

Jag är sån också. Antingen känner jag ingen connection alls (vilket är vanligast) med nya människor, eller så kan jag (med några få)  utveckla en väldigt nära relation på väldigt kort tid.

cattastroph
2015-02-28 18:27
#4

Ohja, känns igen. Men som omdialogen säger, kan va en farlig villfarelse. Jag öppnar mig alldeles för snabbt och mycket. Berättar allt, som den andre kanske inte ens vill veta eller bryr sig om. Själv vet jag inget om den andra..  ;-) men jag känner av "personen" och vet i alla fall hur den är.

www.cattastroph.blogg.se

Silla9
2015-02-28 21:41
#5

Känner också sådär.  Jag har väldigt lätt att känna med andra människor, och väldigt lätt att påverkas av andras känslor. Det kan ju vara rätt jobbigt också om någon tex är sur och man verkligen inte kan hålla det ifrån sig.                                               Fast jag är inte en sån som öppnar mig lätt för andra människor.

Silla9
2015-02-28 22:10
#6

För mig känns det ofta som att jag inte har någon hud. Allting går rätt in utan något filter

Annons:
Lakeside
2015-03-01 09:31
#7

Jag håller med samtliga. Inget filter, allt går rakt in. Jag skulle gärna hitta en taktik för att skaffa ett filter men jag tror inte det går. Jag tror det bara är att acceptera att det är så och vara medveten om det. Många gånger är det en fördel också samtidigt som det ofta tar mycket energi. Eller vad tycker ni? Någon som har någon bra taktik? Skönt att höra att fler upplever samma sak

Silla9
2015-03-01 09:39
#8

Har ingen taktik tyvärr ;)

Upp till toppen
Annons: