Annons:
Etikettutredningar-hur-var-när-varför
Läst 2510 ggr
Candela
3/2/15, 1:30 PM

Det blev ingen diagnos (+CSN-frågor)

Nu är utredningen färdig. Jag fick ingen diagnos, däremot ska jag få fortsätta gå till min arbetsterapeut (som utförde utredningen) och ha henne lite som en personlig coach, för att få hjälp att komma igång med aktiviteter och få ordning på livet. De senaste tre åren har jag varit arbetslös och haft två kortare jobb som jag inte orkade med på grund av stress och utmattning, och nu till hösten funderar jag på att börja studera. Kommer nog behöva lite stöttning där.

Det enda som oroar mig i den här situationen är CSN.. Man kan ju be om ett undantag från reglerna om man har ett dokumenterat funktionshinder (eftersom jag blev sjukskriven från, och sen hoppade av, min förra utbildning är jag inte berättigad till CSN första terminen, om jag börjar plugga igen). Utan diagnos är det förmodligen betydligt svårare.. 

Kan man be att få ett läkarutlåtande ändå (om att jag är stresskänslig och drabbades av utmattning på min förra utbildning), och kan det väga lika tungt som ett dokumenterat funktionshinder? Jag har ju också en bipolär diagnos på papper, även om min nuvarande läkare tvivlar på ifall den är rätt ställd..

Annons:
[Melbun]
3/2/15, 4:06 PM
#1

Gäller det att du har hoppat av pga "sjukdom" kan du skicka ett personligt brev till csn och bifoga ev läkarintyg. Jag skulle inte få csn första terminen heller då jag hoppade av mina studier pga av hypotyreos. Mestadels pga trötthet och att jag inte kunde koncentrera mig. Jag skulle tro att det fungerar lika bra, min läkare skrev inget mer än att jag pga hypotyreos var trött och okoncentrerad, men sen får du ju själv ta med viktiga detaljer

Candela
3/2/15, 4:26 PM
#2

#1 Grejen är väl att hypotyreos är en fysisk diagnos som kan bekräftas med blodprover. Det känns betydligt svårare att "bevisa" att man drabbats av stress och utmattning på grund av psykiska besvär (även om det har lett till precis samma symtom som du har haft). Det enda läkarna kunnat göra är att utesluta fysiska sjukdomar.

Vilka läkarintyg bör man skicka med? Ska jag skicka med utdrag på alla blodprover och utredningar som visar att det inte är fysiskt (för att styrka att jag faktiskt sökt läkarhjälp), eller borde det räcka med intyg om att jag blev sjukskriven på grund av stress de sista veckorna av utbildningen?

[Melbun]
3/2/15, 4:56 PM
#3

Hmm jo visst är det en fysisk diagnos men även det som sitter psykiskt kan yttra sig fysiskt. Blodprover säger inte så mycket om hur jag mår som person eller klarar mig i min vardag så jag skickade inga såna, men alla intyg och läkarutlåtande kan du skicka kopior på. Jag tyckte inte riktigt att det var ett giltigt skäl att jag var "trött" men jag försökte ändå och det lyckades. Jag tycker det låter som att du har flera rimliga anledningar. Jag bad min läkare göra ett utlåtande som jag skickade med. I princip stod det att 2011 fick jag hypotyreos och pga trötthet osv inte klarade mina studier. Det tar ca 6 månader till 1 år innan medicin har någon påverkan på hälsa. Resten som du anser att du saknar diagnos eller "bevis" på får du med egna ord ha med i ditt personliga brev om varför du anser att du har rätt till studiestöd

Upp till toppen
Annons: