Annons:
Etikettadhd-add
Läst 899 ggr
[Aprilbarn]
3/2/15, 2:50 PM

Frågor ang concerta, snälla svara!

Ber om ursäkt att detta blir långt, hoppas någon orkar läsa och svara. Äter Concerta för ADD. Äter även andra mediciner mot ångest och depression. För några årsen åt jag Concerta men slutade för jag mådde väldigt dåligt och ville prova leva utan medicin. Sen en månad tillbaka äter jag Concerta igen, 36mg just nu men ska antagligen höja sen. Jag har mycket mardrömmar som gör att jag vaknar gråtande, någon som också haft de och vet om de beror på Concerta och går över? Även haft självmordstankar men vet inte om de är concertan som gör de värre eller de bara är mitt psyke som är så ostabilt. Höjde min SSRI medicin för någon dagsen så hoppas det blir bättre. Känner någon så? Concerta ska ju även sitta i länge men känns som de går ut fort. Tar min 8-9 på morgonen och vid 2-4 tiden märker jag att den går ur då jag blir mer nerstämd, inte någon ork och blir himla trött. Jag har inte märkt så mycket av concertan, koncentration är fortfarande dålig. Den hjälper mig mest att vara vaken på dagarna, i början fick jag mycket energi men nu känner jag inget. För några årsen när jag åt den på 54mg så kunde jag inte äta alls på dagarna. Nu är jag hungrig hela tiden, men rädd för att äta för jag vill inte gå upp i vikt. Så ist är jag hungrig hela tiden och äter som vanligt. Låter detta normalt? Känner någon igen sig? Så rädd att jag blit sämre ist, många kallar ju Concerta för rävgift.

Annons:
Silla9
3/2/15, 8:24 PM
#1

Hej! Jag har också tagit Concerta i snart fem veckor nu. Är fortfarande på 27 mg för vi bestämde att höja väldigt långsamt. Provade att höja till 36 mg förra veckan men hade då en ständig obehagskänsla och ångest. Få se om jag kan gå upp i dos snart. Känner inte så mycket effekt på den här dosen. Men känner också som du säger, att man märker av tidigt på eftermiddagen att den börjar gå ur. Och jag känner mig ledsnare och lixom mindre beslutsam då. 

Har också känt mig lixom vaknare när jag tar medicinen. Känner dock inte heller att den har hjälpt mycket för koncentrationen hittills :/

fridelfina
3/3/15, 10:44 PM
#2

Om effekten sitter i för kort tid borde man kunna dela dosen på nåt bra sätt. Dottern ska ta ca 2/3 delar på morgen och 1/3 del tar hon på lunchen så att det räcker till ridlektionen på kvällstid en dag i veckan.

Men alla dosförändringar bör ju planeras/diskuteras med förskrivaren, sköterska/doktor.

 
 

Upp till toppen
Annons: