Annons:
Etikettadhd-add
Läst 5079 ggr
Ribessa
2015-03-03 15:42

Rättigheter kring ADD?

Jag fick för ungefär en vecka sedan diagnosen ADD. Äntligen kan man pusta ut tänker jag.. Haha. Men jag har lite dålig koll på vad jag egentligen har för rättigheter med min ADD? Rätt till högre a-kassa vet jag, men resten då? Kan man få ut något på försäkringen? (Jag menar… Flera år av kämpade, misslyckas skolgång, hoppat av, börjat igen, hoppat av, lever utan jobb och svårt att hitta jobb… ja you name it.)

Annons:
JohannaEkroth
2015-03-05 00:51
#1

Här är en länk till en sida med lite lagar som gäller för funktionsnedsatta. (Vet dock att LSS-lagen tyvärr inte gäller för ADD.)

http://www.hsoskane.se/Intressepolitik/Motioner/Lagar-som-beror-manniskor-med-funktionsnedsattning/

Försäkringen? Det är om du hade någon barnförsäkring som liten eventuellt.

Och du har ju rätt till att få hjälpmedel av en arbetsterapeut på en vårdcentral utskrivna som stöd.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

graleh
2015-03-12 18:23
#2

Har man rätt till högre a-kassa? Det har jag aldrig hört. Hur funkar det?

Får man diagnosen upp tills man är 25 år och föräldrarna har barnförsäkring på en kan man få ut pengar, inte annars, har jag förstått det som.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

dundeer
2015-03-13 11:37
#3

Denhär följer jag gärna, jag hade ingen aning om varken a-kassa eller försäkring! (fick diagnosen vid 19 år)

Anonym
Anonym
2015-03-13 12:51
#4

När jag läste det här blev jag nyfiken då jag dels fått diagnosen epilepsi - och nu ev. även ska gå på utredning för ADHD.

Ringde försäkringsbolaget ang. min barnförsäkring. Både ADHD och epilepsi är undantaget. 😭

tlover
2015-03-16 14:42
#5

Ang försäkring så beror det på när försäkringen tecknades, tex när jag var liten så var det med i den vanliga försäkringen om man tecknade den före 6 års ålder (och jag var ca 6½ då mamma teckade min 😕), nu däremot då vi tecknade till vår dotter så var det om man valde en tilläggsförsäkring som man endast får teckna då man tecknar den vanliga försäkringen, senast dock vid 6 månaders ålder. Den räcker också bara tills barnet är 12 år. Men eftersom det bara kostade 400:- extra per år och jag har diagnos kändes det värt att teckna den även om den bara går upp till 12 år.

l'm back

Ribessa
2015-04-13 15:13
#6

Japp, enligt arbetsförmedlingen (pratade med min handläggare) så har man rätt till en högre ersättning. 

Ja då var ju det då med försäkringar, tror mina föräldrar bytt ganska hejvilt under många år så jag gissar att det är bara att fetglömma? … Jag är ju 20 år, fick veta detta månaden innan jag fyllde 20.

Annons:
tlover
2015-04-13 15:37
#7

#6 Du kan ju kolla upp det ändå, hade min mamma tecknat försäkring bara några månader tidigare hade jag kunnat få ut pengar upp till 25 års ålder

l'm back

redheadgeorgeous
2015-04-15 13:48
#8

Jag har försäkring hos Trygg Hansa och där ingår alla bokstavssjukdomar. Dock vet jag inte riktigt hur det gäller vuxna, men vet att det gäller om min dotter skulle få det framöver.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

tlover
2015-04-15 13:51
#9

#8 Jaså, när jag läste igenom villkoren på blandannat Trygghansa för ca ½ år sen så fanns det ingen som hade försäkring där NPF ingick utan tilläggsförsäkring, eller det kanske har ändrats sen du tecknade för din dotter?

l'm back

Upp till toppen
Annons: