Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 2182 ggr
Melissa V
2015-03-06 11:28

tips på kroppspråk?

Jag får upprepade gånger höra att ja "inte ser intresserad ut" 
Jag vill gärna jobba med detta men kom fram till en fråga, hur sjutton ser man intresserad ut utan att öppna munnen? 
Detta är situationer när man bara ska lyssna, jag har svårt att hålla koncentrationen en längre stund men det är en utmaning jag ser fram emot

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Annons:
Niklas
2015-03-06 11:34
#1

Sitt framåtlutad. Titta på den som talar. Nicka bekräftande. Le om det sägs något kul eller intressant. Sätt tummen under hakan och pekfingret vid tinningen ibland. Gäspa inte. Fast du kan också förklara att du lyssnar bättre om du tittar ner och inte störs av saker runtomkring. Alla lyssnar inte intresserat på samma sätt.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

fridelfina
2015-03-07 22:23
#2

Att säga typ "mm" på "rätt" ställe när man lyssnar gör att den som berättar känner sig bekräftad och gör att hen känner att du hänger med. Om du (som jag)  har svårt att se nån i ögonen en längre tid kan man titta på näsan eller munnen. Jag tittar ofta på munnen, upplever att jag har lättare att hålla uppmärksamheten och kanske tom att jag hör bättre då.

 
 

Fialialej
2015-03-10 09:14
#3

ÄR du intresserad i de här situationerna, undrar jag? Ett tips är att anteckna, ställa frågor osv (beroende på situation), för att öka sitt intresse. Så kommer du också verka mer intresserad. För mig funkar det inte att fokusera på hur jag ser ut, för då glömmer jag helt enkelt att höra och börjar glo och ge överdrivna signaler istället, vilket blir jättedumt. ;)

"På natten är alla katter svarta"

[Hadraniel]
2015-05-25 21:01
#4

#3 Tycker själv att det är helt omöjligt att följa med i det som sägs om jag ska anteckna samtidigt. Har dessutom svårt att hinna med detta då jag skriver för sakta och mest blir stressad av hela grejen.

Föredrar att vara aktiv och ställa frågor, föra en dialog eller på annat sätt vara delaktig om jag ska ta in saker muntligt. Men överlag läser jag mig mycket hellre till information än att lyssna på föreläsningar och dylikt.

Tedamen
2015-05-26 07:33
#5

Lyssnar du bättre om du tittar bort?

[Hadraniel]
2015-05-26 08:48
#6

#5 Titta bort brukar inte funka så bra om det inte är lugnt omkring. Men att blunda brukar hjälpa till viss del för mig.

Annons:
Tedamen
2015-05-26 09:24
#7

#6 Förklara då att du koncentrerar dig bättre om du blundar, och att du gärna vill kunna koncentrera dig ordentligt på vad personen säger. Om du lägger fram det på sådant vis så borde de flesta inte har några problem med att du blundar.

Lakeside
2015-05-27 19:59
#8

Försök att vara aktiv och gör monologen till en diaglog. På så sätt är det lättare att hålla fokus, i alla fall för mig och var inte rädd för att säga att du tappade fokus. Det händer alla även om man inte har ADHD.

[Hadraniel]
2015-05-27 20:11
#9

#8 I och för sig ligger ju denna tråd under avdelningen AS och autism, men du kanske menade "även personer utan diagnoser"? 😛

Upp till toppen
Annons: