Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2535 ggr
Natalieforsbom
2015-03-13 11:15

ADD

Hej jag är en tjej som igår fick reda på att jag har ADD och jag fick höra att man kan medicineras för det ? finns det någon som tar medicin för det hur blir det för dig när du tar det och hur känns det ?

håll god ton tack , inga elaka kommentarer.

tack på förhand!

Annons:
Stephanie
2015-03-13 11:24
#1

Hur fick du reda på det? Om det var hos en läkare borde väl han/hon ha berättat för dig tycker jag. 🤔

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

dundeer
2015-03-13 11:35
#2

Jag är diagnostiserad ADHD men jag tror på att de är ADD, det är egenligen samma meidicin som vid ADHD. På mig märks det väldigt stor skillnad när jag tar medicinen och när jag inte tar den :)

Natalieforsbom
2015-03-13 23:29
#3

Jag har varit på bup och ska över till vuxen psyk istället för jag är 18 nu och där ska dem prata om medicinering osv fyllde i november men bup tog mitt fall iallafall men nu måste jag till vuxen psyk för att jag ä då 18 och undade lite mer så hur man blir. Okej nej jag har hört att de typ ska vara samma medicin men va bara nyfiken hur man blir :)

mieeow
2015-03-14 18:45
#4

Det är ju individuellt hur man reagerar på mediciner, men jag kan berätta hur jag reagerar. Jag mådde rätt dåligt i början av medicineringen, men har tagit den i flera år nu och har kunnat fundera, känna efter och kommit fram till hur jag tror att den påverkar mig. 

jag kan känna mig lite avdomnad känslomässigt typ, mina energisvängningar är inte alls lika stora, utan det är mer jämnt, vilket kan kännas jobbigt när jag är hemma och inte pluggar. Men i skolan behöver jag det eftersom medicinen gör mig mindre känslig för yttre stimuli och jag orkar vara i skolmiljön mer än utan medicin, och jag kan koncentrera mig bättre då. 

Så jag får inte samma impulsidéer till projekt jag vill göra, men jag har lättare att få saker gjorda, t.ex. plugg när jag tar medicinen. Men när jag inte pluggar eller är i skolan de dagarna med medicin, kan jag känna mig lite "stum" och avtrubbad typ, inte mycket, men lite som att mina känslor och mitt inre är lite tillplattat typ. vet inte hur jag ska beskriva haha. 

Sedan har jag biverkningar i form av att jag svettas mer, kissar mer, dålig aptit och kan ibland bli darrig eller få hjärtklappning när jag inte fått i mig ordentligt med mat. Har därför fått sänka dosen, tog tidigare 54mg  men tar nu 36mg. Jag tar då Concerta.

Natalieforsbom
2015-03-14 20:03
#5

oki tack för svaret ! :)

Tintin82
2015-03-14 20:05
#6

Äter medikinet och utan medicin så fungerar inget men med medicin så är jag mycket mer fokuserad:)

Annons:
redheadgeorgeous
2015-06-01 10:42
#7

Jag äter Concerta för min ADD och jag personligen känner att det är mycket bättre med min koncentration, med mitt humör och att jag klarar av att ta det lugnt utan att bli rastlös eller orolig. Jag har varit utan min medicin efter att jag fick barn och det funkade 3 månader sedan vart det bara jobbigt. Hela min vardag blev lidande och jag klarade inte av något utan att gå upp i varv och bli stressad.

Hannah

http://bokstavsmama.blogspot.com/

vemina
2015-06-08 14:20
#8

Jag tar Elvanse 70 mg och känner mig mer "närvarande" och motiverad, mer fokuserad och har bättre koll när jag tar den. Det har hänt att jag missat att ta den nån gång och då har jag blivit trött, svårt att komma igång med saker och jag har ofta tänkt att jag druckit för lite kaffe under dagen eftersom jag trott att jag tagit medicinen. Jag är så van att ta elvans varje morgon och det är inte förrän jag glömmer att ta den som jag inser att den verkligen fungerar och att jag behöver den. Jag har ADD

Upp till toppen
Annons: