Annons:
Etikettadhd-add
Läst 12987 ggr
LisenM
3/14/15, 8:38 AM

Elvanse

Undrar hur ni som äter Elvanse känner det?!? Jag har testat alla andra, ca, Ritalin, mm, å med dem kände jag när effekten kom och gick ur! Nu med Elvanse känner jag ingenting!! Väldigt skum känsla… Började med 30mg, sen 50 å 30+30 och ska imorgon börja med 70! Är det så det ska vara?!? Att man inte känner något?!, men att vissa saker är bättre?! Som typ snurret i huvudet?!? Å att man inte blir lika arg!!! Men inte något jätte lugn, vill bara hinna med så mycket som möjligt…. Är det så att man inte kan få bättre effekt? Hur har ni upplevt Elvanse, vs ca, å de andra sorterna???

Annons:
Silla9
3/14/15, 4:10 PM
#1

Hej! Ska också börja med Elvanse om någon vecka. Så är också intresserad av andras erfarenheter. Provat Concerta och Strattera innan och det har inte funkat alls.

Min läkare sa "förvänta dig ingen kick av det". Vet inte riktigt vad han menade med det.

IceTee
3/16/15, 2:25 PM
#2

Första dagen var jag på helvarv och satt och spelade kort på datorn i 5h, och var hur glad som helst för att jag kunde göra någonting mer än 10 min utan att bli uttråkad. På natten fick jag dock ingen sömn alls… Jag fick lite högre puls, men det brukar jag få av cetralstimulatna.

Efter några dagar blev humöret sämre och aptiten försvann helt. Var som att käka wellpapp och jag drog mig från att äta något vilket resulterade i illamående. Det slutade med att jag mådde riktigt dåligt och fick sluta med dem helt

Men har läst att många får väldigt bra resultat! Jag är otroligt känslig för biverkningar, så det är nog en stor anledning till varför det blev som det blev

Jag tycker att det låter som att du fått väldigt bra resultat av Elvanse, hur är koncentrationen? Har den förbättrats något?

Medarbetare på Skor iFokus

ossilian
3/16/15, 4:31 PM
#3

Vilken effekt är det du saknar? Låter på din beskrivning som att Elvanse fungerar bra för dig.

ossilian
3/16/15, 4:43 PM
#4

Tycker många förväntar sig liksom underverk av CS-preparat. Som att en medicin skulle ge en högre begåvning eller förbättrad personlighet. Medicinen ska hjälpa dig att öka din vakenhet, så att du lättare kan sortera tankar och intryck. För den hyperaktiva som lätt startar projekt men sällan avslutar desamma, kan CS öka uthålligheten. Och för dem som har en låg aktivitetsnivå kan CS bidra till en bättre startmotor. 

Men CS är inte en mirakelmedicin och inga mediciner är biverkningsfria.

LisenM
3/28/15, 1:25 PM
#5

Förväntar mig säkert mirakel och att bli en bättre människa! Problemet är nog att jag aldrig är nöjd! Verkar som om Elvanse funkar jätte bra, trots allt. Har en del hjärt problem bara… Och blir så fokuserad att det blir svårt att avsluta och välja vad som är viktigast!?! Lite förvirrad, men undrar oxå om någon har testat Elvanse OCH Strattera?!?! Min läkare har funderingar på att sätta in det, iaf efter att jag provat 100mg Elvanse som mest! Tänkte avvakta lite och känna efter noga med 70 och, ska även göra ett EKG igen , så då får man väl se om jag inbillar mig hjärt problem ( plötsliga rusningar och rejäla slag) Detta verkar vara så svårt med att hitta rätt?!? Jag är dock så tacksam för att få hjälp, och inser att man är en jobbig patient.,. Men ja, detta ska nog bli bra till slut! Tack oxå för svar, och utveckla gärna någon om sina tankar å känslor ang Elvanse! Trevlig lördag!!!!

Silla9
3/30/15, 1:27 PM
#6

Önskar att jag hade känt av lite mindre biverkningar.. Har tagit Elvanse i fyra dagar. Tog den inte idag. Har aldrig mått så dåligt som jag gjort de senaste två dagarna. Väldigt stark reaktion på insättningen. Har känt mig extremt deprimerad, nästan så jag inte stått ut. Ena dagen blev jag helt utmattad, fick panik bara jag tänkte på någonting jag skulle behöva göra.                                                                                                       Och så fort jag ansträngde mig lite fysiskt blev jag jätte yr och jätte svettig. Ingen aptit. Men deppigheten var verkligen fruktansvärd, kunde inte tro att jag någonsin skulle bli glad igen. 

Vet inte om jag ska ta medicinen imorgon igen☺️Kan ju vara att det går över efter några dagar. Vill så gärna prova längre. Känns som att om det inte funkar finns det ingen hjälp för mig att få. Kan man inte bara få må bra..

Blev ganska skrämd igår också när jag läste på FASS tror jag det var att plötslig utsättning från en hög dos efter en längre tid leder till depression och extrem trötthet. 

Verkar vara väldigt medicinkänslig😕

Annons:
IceTee
3/30/15, 2:14 PM
#7

#6 ta den varje dag tills du pratat med läkaren som skrivit ut den Biverkningar kan försvinna när kroppen vant sig

Medarbetare på Skor iFokus

LisenM
4/4/15, 12:16 PM
#8

-6 fasen va jag känner igen mig lite…. Tar du 30 mg nu???? Och hur länge ska du göra det??? Höja sen å vad har du fått innan??? Glad påsk!!!

Silla9
4/5/15, 5:27 PM
#9

Okej, ja jag tog 30 mg men stod inte ut efter några dagar :( Känns rätt jobbigt, jag blev så sjukt deprimerad, verkligen ett svart hål. Visste att det förmodligen skulle bli bättre efter några dagar, men som sagt stod inte ut fast jag gärna ville.

Skulle egentligen höja efter minst två veckor, har bestämt att höja långsamt eftersom jag kan reagera så mycket. Innan provade jag Concerta i några veckor. Och har även provat Strattera förut.

Sjuksköterskan pratade om Ritalin sist vi pratade. Tveksam om det skulle funka :/ De här medicinerna verkar lixom ha tendensen att öka min stress och få mig att bli riktigt utmattad efter några dagar.

Hur går det för dig? Hur länge har du tagit Elvanse?

Glad påsk! :)

[Citius]
6/11/15, 12:19 AM
#10

Jag har förvisso bara tagit Elvanse två dagar men första dagen var inga problem alls, eftersom jag tog min 30mg dos kl 11:00  förutom att det var lite väl kort depåfunktion och när den gick ur blev jag helt slut och orkade inte engagera mig i något.
Dag två däremot så tog jag dosen kl 07:30 och vid 11:30 var den ute. Sjuksköterskan ville då att jag skulle strunta i den på morgonen och ta en vid 12:00 istället, men då har jag ju ingen hjälp av den på förmiddagen, så jag struntade i hennes ord och tog en till vid 14:00 och det var kanon. Funkade hela kvällen ända fram till 21:00 Fick gjort massvis hemma och på jobb.
Jag tror 50 mg morgon och 30 mg till eftermiddag är en bra dosering för mig. Men utan eftermiddagsdosen så mår jag skit och vill bara gå o lägga mig. 
Elvanse depåfunktion är ju ett skämt. Iaf när det kommer till 30 mg. Den första man tar på morgonen håller ju max 3 timmar. Fyller man däremot på så verkar det hålla mkt längre.

tarotlasse
6/12/15, 7:10 AM
#11

Jag började Elvanse i går och med 30mg tog min tablet kl 07:00

Fungerade bra fram till kl 11:00 sedan blev det kortslutning i hjärnan. 

Jag klarade då  inte av mina arbetsuppgifter längre och hade svårt att få i hop tankarna . 

Åkte sedan till motagningen och fick ok till att ta en Ritalin på eftermiddagen  så jag skulle klara av besöket från boendestödet.

[Citius]
6/12/15, 8:21 AM
#12

Dag tre på Elvanse 30mg.
Ingen bra dag alls.😭

Hade sovit dåligt på natten.

Kunde inte somna fören 01:30 och steg upp till jobb 05:50 tog en 30mg kl 05:30, den kände jag inte ett skit av förutom mina tics som har kommit igång rejält.

Tryckte i mig lite solrosfrön för magnesiumets skull, för att dämpa ticsen.

Kl 12:00 tog jag en till 30 mg.

Kände ingen effekt av den heller.

Kl 17:00 är den ute ur systemet och jag börjar få smått ångest, men inte jättemkt.

Känner mig lättirriterad och frugan vill gå och äta på restaurang. Jag säger till henne att det förmodligen inte är en bra ide då jag inte mår bra. 

Hon insisterar och jag ger med mig.

Sitter på restaurangen bland massvis med folk.

Sorlet från alla människor gör att jag kan inte fokusera ens på vad frugan säger. Har väldiga obehagskänslor och  börjar få riktig ångest.

Jag trycker i mig maten fort som fan och säger att jag måste dra hem för jag inte mår bra.

Går och betalar i kassan och slänger mig i bilen och kör hem i 140.

Kommer hem till tystnaden och lugnet och sveper i mig 300mg Magnesiumcitrat som börjar verka nästan omedelbart, men tyvärr så har jag börjat må illa av maten jag åt.

Går fram och tillbaks mellan toa och sovrummet för att spy, men vill inte så jag håller det nere. 

Lägger mig i sängen och kollar på lite tv för att försöka slappna av då mina tics är så kraftiga att jag har svårt att andas emellanåt.

Till slut ger jag upp och tar en Stesolid 5mg för att kunna slappna av och bli av med ticsen.

Somnar efter 40 minuter och vaknar kl 05:10 på morgonen och kan inte somna om.

Kör till jobb tidigt och skiter i Elvanse morgondos idag och prövar att ta en vid 14 tiden istället. Så håller den förhoppningsvis till 19 tiden efter min ena dotters skolavslutning.

Snälla säg att detta är för jag är i insättningsfasen och att en höjning till 50 mg kommer hjälpa.. 

Verkar som det är många som upplever problem med kort depåtid på små doser. Kan någon som tagit Elvanse ett tag svara på om det blir bättre med höjning?

Något som jag inte heller förstår med Elvanse är följande: Om jag tar 100 mg eller om jag tar 50 mg borde inte spela någon roll eftersom kroppen har ett visst tempo på att bryta ner lysinet eller hur? Varför säger många att när de höjer sin dos blir de lite speedade i början. Som jag tänker så borde bara en doshöjning resultera i längre depåtid.

[Citius]
6/20/15, 12:39 AM
#13

Dåligt med action i dessa trådarna tycker jag :)

Jag höjde till 50 mg och det gick ur kroppen lika fot som 30 mg. Dvs höll kanske 2 timmar. Under den tiden var det lugnt med tics men sen jävlar satte det fart.

Ringde sjuksköterskan igen och sa att Elvanse doseringarna som är rekommenderade i Sverige är för barn och därför är maxdos 70 mg som motsvarar 
20.8 mg Metamina, och Metaminas maxdos är dag är 80 mg, eftersom den är testad och gjord även för vuxna. 

Hon visste det och skulle höja mig till 70 mg på Måndag och om inte det funkade så kunde vi höja ännu mer. 

Trevligt att de åtminstone inte håller på att hålla fast en i en viss dos i flera veckor utan att de höjer direkt med bara några dagars mellanrum, dock så har jag ju fått punga ut med en hel del Cash på kort tid för medicinen då det är snordyrt med Elvanse. Är snart uppe i Högkostnadsskyddet nu. 

Har bara hunnit ta en tablett från 50 mg och sket i att ta denna helgen eftersom det blir en del supande :)

Det som förvånar mig är att det knappt har någon effekt på mig, mer än att jag är lite mer fokuserad i ca två timmar, men sen mår jag skit, precis som en avtändning. 

Undrar vilka doser man ska upp i för att det skall fungera. Läste på adhdcenter att man skall dosera 1 mg dexamfetamin per kg kroppsvikt och jag väger 110 kg  och får 20 mg Dexamfetamin.. Det är aningen för klent.

Med tanke på att jag får en ny burk på Mån med 70 mg så har jag ju en hel del att experimentera med, tills jag hittar rätt nivå. 

Är det någon som förstått hur detta med depåfunktionen funkar?
Jag vet ju att det handlar om att kroppen skall bryta ner lysin för att Dexamfetaminet skall frigöras i kroppen, men gör kroppen det direkt på dessa små mängder eller?
Jag menar, skulle jag kunna äta ett kilo Elvanse och ändå inte märka någon skillnad eftersom min kropp först måste bryta ner lysinet och isåfall så hade jag bara haft en extremt lång effekttid?

Annons:
tarotlasse
6/24/15, 9:49 PM
#14

Jag fick återgå till Concerta och Ritalin igen. 

Elvanse fungerade inte fullt ut och mitt blodtryck sköt i höjden så läkaren beslutade att jag skulle sluta med Elvanse

Jag får säga att jag kände mig klarare i huvudet och hade betydligt lättare att fokusera på saker och ting en tidigare fram till kl 11:00.  Sedan tog jag helt slut och jag fungerade inte alls resten av dagen.  

Förra veckan gick jag tillbaka till Conserta på morgonen och Ritalin på eftermiddagen och blodtrycket gick ner till det normala direkt och jag  fungerar någorlunda även på eftermiddagen bara jag får vila en liten stund mitt på dagen. 

Hade jag kunnat vara lika klar i huvudet och fungerat så bra som jag gjorde på förmiddagen under hela dagen och blodtrycket inte rusat i väg hade jag föredragit Elvanse.

Lasse

[Citius]
6/24/15, 10:01 PM
#15

Jag har prövat 80 mg nu i nån dag och det har faktiskt hålla lite längre. Från 08:00 till ca 14:00 men precis som du tar snabbverkande Ritalin på eftermiddagen så ska jag försöka ordna till så jag får Metamina till eftermiddagen som också är snabbverkande. Mitt blodtryck är helt ok. Har lite ont i magen bara.

[Citius]
6/28/15, 12:26 AM
#16

Är uppe i 100mg nu, men behöver få det till att vara längre. 50mg eftermiddag är nog en bra start

melonglass
7/3/15, 3:41 AM
#17

Tagit Elvanse i ca 1.5 månad nu och det är den enda ADHD-medicin jag tagit och för mig har det funkat bra! Bara vissa dagar jag fick extrem ångest på kvällen då det kändes av att det gick ur och det kändes som att allt oorganiserade kaos i huvudet kom tillbaka. (Min och min pojkväns teori i alla fall) Det gick över sen och eftersom att jag bara går på gymnasiet så har jag sommarlov just nu och behöver inte riktigt fokusera på saker jag måste göra.

[Citius]
9/3/15, 8:50 AM
#18

Funkade ett tag för mig med Elvanse, men nu är det kaos. Högt blodtryck och allmänt mår jag piss på kvällen.

Dagen är helt ok men kvällarna är hemska.

Byter nu till Attentin istället.

tarotlasse
9/4/15, 9:32 AM
#19

Läkaren ville testa Elvansen på mig nu igen när de senaste blodtrycks kontrollerna och pulsen legat stabilt igen. 

Att jag nu ska trappa upp medicineringen snabbare en förra gången för att fungera. 

Så har tagit 30 mg Eavanse i en vecka nu och precis som förra gången så har jag fungerat bättre och varit klarare i huvudet under förmiddagarna. 

Men  blivit totalt utslagen och deppig på eftermiddagen  så sjukskrev mig i tisdags för att orka med hela dagen. 

I går var jag och kollade blodtryck och puls och det var oförändrat och såg bra ut denna gången. 

Så i dag ökade jag dosen till 50 mg så nu  hoppas jag  att jag även kommer fungera på eftermiddagen också. 

Lasse

[Citius]
9/6/15, 3:51 PM
#20

Elvanse höjde mitt blodtryck men än så länge har inte Attentin gjort det alls och attentin är mkt jämnare än Elvanse och jag tycker attentin håller lika länge som Elvanse gjorde. 

Fortfarande har jag dock problem med mina tics.

De blir mkt värre på Dexamfetamin.

Någon som tar både risperidon eller haldol och Attentin /Metamina/Elvanse?

Annons:
Otyg
9/10/15, 11:43 AM
#21

Ni som har fått förhöjt blodtryck av Elvanse vad har ni haft för tryck innan och hur stor höjning blev det med Elvanse?

Hur stor dos / dag hade ni?

Otyg
9/10/15, 11:46 AM
#22

#20 Vad för tics pratar vi om mer specifikt?

[Citius]
9/11/15, 3:27 PM
#23

Som högst låg jag på 108/158 på Elvanse och då hade jag 100mg på morgonen och 30 på eftermiddagen.

Nu har jag Attentin 35 mg utspritt på tre doser: 3 - 2 -2

Mitt blodtryck ligger nu på 85/130

Jag har Tourettes och har en del harklingar och gutturala ljud och blinkningar med ögonen, men de har varit väldigt få tills jag började med Elvanse och Attentin.

När jag är medicinerad går det inte 20 sekunder mellan mina tics. Tillslut blir det så illa att jag knappt kan andas eller håller på att klökas för att det är så jobbigt och detta håller på hela dagen tills jag ska sova.

Tar jag sen ett uppehåll en dag eller två så lugnar sig ticsen så de nästan är obefintliga.

Stör mig som fan på att jag har fått så mkt tics med medicinen för annars är Attentin Guld värt. Funkar skitbra.

ADD-tant
12/26/16, 8:06 PM
#24

Jag fick min diagnos, ADD, ca en månad sedan. Och har nu påbörjat Elvanse, först med 20 mg och efter en vecka 40 mg. Är nu i slutet av vecka 2 och dosen förmodligen höjs igen med 20 mg. 

Jag har funderat mycket på det här hur det borde kännas eller märkas…. Känner mig mest som normalt. Jag kanske kan påstå att jag har fått lite mer gjort än jag annars hade. Har fått sängen monterat. Den hade legat ouppackad dryga en månad. Fått också bortfört en gammal soffa som legat kvar i vardagsrummet sedan förra sommaren. Så kanske det sker något. 

Men ändå när jag läser era beskrivningar om hur det sätter in, kan jag inte förstå - vad är det ni riktigt känner då? Jag har inte heller biverkningar. Pulsen och blodtrycket oförändrad, sover precis som förut. Det kanske handlar om att jag just börjat medicinen och det är en liten dos?

Emblaww
2/16/17, 12:12 PM
#25

Jag fick diagnosen ADD och provade Concerta vilket fick mig att känna mig känslokall och ångestfylld. Nu har jag fått Elvanse, och tar idag första tabletten 30 mg och känner mig speedad, ingen ångest som me Concerta. Men känns obehagligt. Någon mer som känt så?

Upp till toppen
Annons: