Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2173 ggr
Anonym
Anonym
2015-03-22 00:15

En inblick i min OCD

Jag har alltid haft OCD sen barnsfötter det går i olika grader och vad det handlar om kan variera väldigt mycket.

Just nu är jag inne på temat brand, jag är fruktansvärt rädd att det ska brinna jag går runt och kollar allt i lägenheten kontrollcheckar allt det kan ta flera timmar innan jag är "nöjd" och somnar av utmattning, om jag ens somnar vill säga. Jag är så trött på att vara så rädd jag önskar jag bara kunde slappna av och släppa det, kanske skulle behöva någon ångestdämpande medicin men då kommer vi till problemet jag är rädd för medicinen också. Jag är rädd för allt, jag har haft hjälp med KBT i cirka ett år men jag vet inte om det funkat för mig. Ville mest skriva av mig, har någon annan OCD här inne, vad är era problem?

Annons:
polymorf
2015-03-22 15:58
#1

Var mycket värre när jag var yngre och då handlade det mer om baciller och död. Nu kommer det i perioder och precis som för dig handlar det i princip alltid om brand…(har det dock inte alls lika jobbigt som du verkar ha det). Främst är det spisen som måste kollas hela tiden, speciellt om jag ska lämna lägenheten…kan ha kollat den typ 20 ggr men ändå vara osäker på att den är av och få panik. Och ibland kan det växa och jag måste ha koll på en massa annat "brandrelaterat" också…

Just nu är jag inne i en ganska lugn period, och öht har det blivit SÅ mkt bättre sen jag fick tipset att fota spisen innan jag går, så att jag kan se att alla plattor är av…har seriöst aldrig ens kollat på dessa bilder efteråt, bara att ta fotot och veta att det fanns gjorde liksom att jag kände mig säkrare och tryggare, just nu behöver jag inte ens ta några kort. Men då är ju just spisen mitt största problem också,…kanske inte funkar så himla bra på andra saker, eller om man är rädd när man är hemma :/

Anonym
Anonym
2015-03-22 17:58
#2

#1 skönt att det finns fler, vad för mer rädslor har du?

Kyllan56
2015-03-22 21:52
#3

För OCD fungerar beteendeterapi bäst i kombination med SSRI-preparat. I beteendeterapin exponeras man för sina tvångstankar och tvångshandlingar.  Man får skatta ångesten inför sina tvång på en tiogradig skala. Det får inte ligga för högt eller för lågt, utan någonstans i mitten. Där börjar man arbeta. Om man har tvång kring smuts och försöker neutralisera ångesten genom att tvätta sig. Får man t i något som man upplever som smutsigt utan att tvätta sig. Man kommer då märka att ångesten klingar av efter en stund. Så man betar av det ena tvånget efter det andra.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

LeJ
2015-03-22 22:43
#4

Jag har också OCD, men jag har rätt många diagnoser och jag har aldrig riktigt orkat sätta mig in i vilka symptom som till vilken diagnos.

Anonym
Anonym
2015-03-23 15:45
#5

Har tvångssyndrom. Har stora problem med att kontrollera att allt är stängt. Värst är ytterdörren. Kan ta väldigt lång tid.

Sover med kläder bredvid sängen ifall det börjar brinna och jag måste ut.

Upp till toppen
Annons: