Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1272 ggr
Feelicia
3/23/15, 6:55 PM

Konsentrations tips?

Jag har adhd….

Blir extremt rastlös oftast på matte lektioner (det tråkigaste ämnet)

Blir också jätte okonsentrerad och kan inte sitta still.

Känner bara att jag kan inte sitta still längre och blir så sjukt rastlös.

Har ni nått bra tips så man kan konsentrera sig bättre?

Annons:
Niklas
3/24/15, 9:37 AM
#1

För en del fungerar det med musik. Se till att röra dig mycket på rasterna så att du inte har för mycket överskottsenergi i kroppen.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Feelicia
3/24/15, 6:29 PM
#2

Tack #1

Vi har bara en "lång" rast som är 15 min sen har vi bara 5 min.

Brukar spela spökboll och fotboll på rasterna…

zatanica
3/25/15, 8:48 AM
#3

För min del brukar musik hjälpa nästan jämt. Men det bästa är att trötta ut kroppen rejält, typ jätte långa promenader, springa eller hoppa studsmatta. Hoppa hopprep kan funka en stund det med.

Mindre ba tips är att sitta och äta på något, jag brukar numera även alltid ha något att sysselsätta händerna med typ, rita eller sticka, men funkar ju inte på mattelektioner tyvärr, men desto bättre på dem där man ska sitta still och lyssna.

enlisa
4/14/15, 8:58 PM
#4

Jag går visserligen på universitet, men i min klass är vi flera som tycker att det är jobbigt att sitta länge så vi har frågat/tjatat genom elevråd/programråd att få tillgång till ståbord. Nu finns det ståbord! Alla strategier funkar inte alla gånger, men att stå och lyssna så att man kan gunga lite på fötterna eller sådär samtidigt funkar bra ibland. Dock måste man tänka på att inte vara för yvig eller låta så mycket för då stör man de andra som sitter istället… 

Andra tips är att tugga tuggummi, det väcker hjärnan. 

En vän till mig brukar rita & göra skisser, då lyssnar han bättre. (det funkar dock inte så bra för mig, jag slutar att lyssna).

Jag brukar också skaka mkt med benen och trumma med fötter/tår så jag har för vana att inte ha skor i klassrummet -då kan jag hålla på med mina rörelser utan att det låter och stör på det sättet. 

På mattelektionerna när jag var yngre tjatade jag mig till rätten till extrahjälp, det hjälpte mig för att jag fick vara i ett annat rum än klassen så jag kunde prata högt, rita uppgiften på whiteboard eller liknande - dvs det hjälpte mig att kunna göra uppgifterna muntligt eller med andra "roligare/mer intresseväckande" metoder. 

Hoppas det kan hjälpa. :)

Upp till toppen
Annons: