Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1909 ggr
[Sandi92]
2015-03-25 17:17

Lunchraster/fikapauser och liknande

Raster/pauser ska vara en stund att vila, koppla av och ladda batterierna.

Om jag (och nog många andra med asperger) tvingas sitta i ett lunchrum fullt med människor och sorl så får det motsatt effekt. Jag blir trött, stressad och det suger energin ur mig. Väldigt många har svårt att förstå detta och det leder ofta till tjat.

Nån som känner igen sig?

Annons:
Grace2009
2015-03-25 19:36
#1

Jag har bara varit på ställen som inte har bryt sig om jag varit med eller ej, så jag struntade alltid i fikaraster, lunchrasten tog jag en timme efter alla andra så jag kunde vara för mig själv. Det är dock en svår balansgång, i och med att jag inte var med på rasterna missade jag mycket information om arbetsplatsen också. Jag tycker inte att du ska sitta i lunchrummet om du tycker det är jobbigt. Om dom förstår dåligt kanske du kan gå ut och ställa dig på utsidan och skylla på att du vill passa på och få lite frisk luft? Fast då kanske du har ett rökargäng som tvunget ska umgås…

vaniljkaka
2015-03-29 22:05
#2

Japp känner igen mig. Jag gick alltid och satte mig i omklädningsrummet när det var rast. Aldrig att jag skulle kunna sitta i fikarummet.
Inte för jag har Asperger (vad jag vet?) väntar på utredning. Social fobi har jag.

SaraU
2015-04-02 12:40
#3

Det kan vara extremt energikrävande, att bara vara runt massa folk tar energi. Hur ska man då kunna få energi till att fortsätta jobba undrar jag? dem måste förstå att du behöver tid för dig själv för att kunna ladda dina batterier.

the esthetic grown up is the child who survived

tarotlasse
2015-04-02 14:58
#4

Jag har inte någon Aspberger diagnos utan ADHD diagnos och är ljudkänslig. 

Jag känner igen mig i detta helt och hållet i december då vi hade julmiddag då alla i personalen deltog mycket trevligt för alla. 

Även om jag är väldigt social och pratglad  och tycker det är trevligt  att träffa folk. Så klarar jag inte sådana här middagar jag blir så slutkörd i huvudet av alla ljud intryck.

Så jag blir oerhört trött och fårdå  även rent fysiska problem eftersom min hjärna börjar gå i ultrarapid när jag blir så trött.  

Så i slutet av denna alkoholfria julmiddag så fick jag problem med balansen svårt med talet och folk som inte känner mig tror då att jag är berusad. Denna julmiddag slutade med att min chef fick köra hem mig eftersom jag fungerade så fruktansvärt dåligt efter denna middag. 

Samma sak att gå ut på krogen eller gå på en konsert är så otroligt ansträngande och kan vara helt utslagen ett par dagar efter ett sådant besök. 

Var samma problem när jag för några år sedan satte mig på skolbänken.

När vi hade gruppsamtal och gruppdiskusioner så kunde jag inte hantera detta dels med allt ljud och dessutom sitta och anteckna vad som sades det blev för mycket för mig.  Fick oftast gå hem efter en sådan grupp diskusion. 

Så läraren såg till att jag alltid hamnade i det rummet med den bästa ljudmiljön plus att jag fick antecknings hjälp av någon av de andra i gruppen.  Även detta var väldigt ansträngande men det funkade bättre. 

Lasse

Lakeside
2015-04-08 09:01
#5

Jag har ADHD och blir väldigt trött av sådant också. Jag skaffade hörselskydd som jag drog på mig på jobbet för att lättare kunna skärma av. Numera är öronproppar standard i min handväska även om det känns dumt ibland att använda dom så finns de där vid behov. Ibland när jag åker lokaltrafik måste jag hålla för öronen och blunda för att jag blir helt slut och illamående.

[Hadraniel]
2015-05-25 21:07
#6

Brukar gå iväg på en kortare promenad eller något istället för att vara med på fikarasterna om det är för mycket folk i fikarummen. Är det väldigt lite folk går det rätt så bra att vara med. Har också hängt med "kortspelargängen" som finns på vissa arbetsplatser och suttit lite avsides och spelat kort istället för att behöva delta i kallpratet och det fungerar också hyfsat.

Annons:
Upp till toppen
Annons: