Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 3659 ggr
Casiopeia
2015-03-31 22:43

Hjälp, jag fungerar inte utan Ritalin!

Jag har varit diagnosticerad med ADD i ungefär fem år, och diagnosen och behandlingen med Ritalin har gjort underverk för mig. Från att känt mig totalt hopplös och beredd att ta mitt liv för att allt jag gjorde blev bajs så har jag lyckats ordna upp mitt liv, byggt upp ett starkt självförtroende och en hyfsat fungerande vardag.

I januari fick jag det glädjande beskedet att jag var gravid, något jag och min blivande man längtat efter länge, och genast slutade jag med Ritalin för barnets skull. Jag visste att det skulle bli tufft, men vill inte ta några risker och hade väl ärligt talat lyckats förtränga exakt hur jävligt livet var innan jag fick min medicin…

Nu är jag i vecka 15 och känner att jag håller på att tappa greppet totalt om vardagen.  Jag har just avslutat en utbildning med fina resultat och tanken var att jag nu skulle vara på god väg att bygga upp ett eget företag och komma igång med det, vilket jag verkligen kände mig hoppfull och taggad inför innan jag slutade med medicinen. Samtidigt har jag flyttat hem till min sambo ( studerade på annan ort) och ska försöka ha ett fungerande samliv. Som om inte graviditeten i sig gör mig trött, virrig och överemotionell så blir allt 100 gånger värre av att jag helt plötsligt är helt utelämnad till mitt funktionshinder utan någon hjälp alls.

Jag lyckas inte få NÅGONTING gjort på dagarna, och då försöker jag ändå sätta ribban lågt. Jag har massor jag behöver göra för att få igång mitt företag, och vår ekonomi är verkligen beroende av att jag drar in uppdrag NU men jag har bara sprungit runt och haft ångest i ett par månader nu utan att komma någon vart.  Dessutom försöker vi planera ett bröllop vilket jag inte kommer någon vart med, och nu är det bara en månad kvar… Jag har tappat alla mina rutiner, kommer knappt ihåg att duscha och borsta tänderna, ladda mobilen eller släcka lampor, låsa dörrar, höra av mig och annat grundläggande.  Jag lyckades efter mycket jobb få  en tid till min psykiatriker för att diskutera hjälp, men missade den så klart eftersom jag inte klarar av at hålla någonting i huvudet eller kolla kalendern, och nu kan det ta månader innan jag får en ny chans.  Alllting jag tar i blir till bajs, och mitt självförtroende som tagit så lång tid att bygga upp krackelerar mer för varje dag. jag känner mig värdelös och fattar inte hur jag ska klara av att vara någons fru eller ännu värre- någons mamma. 

Jag är så frustrerad. För några månader sedan var jag fantastisk-- begåvad, effektiv, fokuserad, glad, stolt över mig själv och full av hopp och livslust. Nu är jag ett vrak.
Jag känner mig som ett djur uppfödd i en liten bur, och som sedan någon släppt ut för att leva några år fri och lycklig i skogen, för att sedan stänga in i den lilla buren igen. Buren/funktionshindret har blivit väldigt mycket mindre/outhärdligare under tiden jag vant mig vid friheten/att fungera.

Jag vet inte vad jag ska göra. Vill inte medicinera igen för barnets skull, och till råga på det har jag börjat få lite symtom på ett gammalt hjärtproblem som blir värre av Ritalin, så läkaren har avrått mig av den anledning med.  Jag har lite tekniska hjälpmedel, men dom har jag inte sinnesnärvaro och rutiner för att lyckas använda mig av. Jag behöver strategier för att få min vardag att funka, men jag vet inte hur jag ska få dom. Här i Göteborg verkar det inte finnas mycket hjälp att få…  :(

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Annons:
Tjeja
2015-04-02 21:38
#1

Fråga läkarna om Strattera skulle kunna vara ett alternativ nu när du är gravid? Det är ju i alla fall inte narkotikabaserad centralstimulantia.

Något som i alla fall enbart är nyttigt och som faktiskt kan underlätta något är också massor med fiskolja!  Och att undvika socker i största möjliga mån. Dvs äta mer GI-kost då socker förvärrar adhd-symtom.

Inget av detta kan kanske ersätta Ritalin fullt ut, men det kan bidra en stor del på vägen ändå.

Sedan kanske du behöver stanna upp en stund och fundera på vad som faktiskt är viktigast och sedan försöka prioritera en sak i taget!

Ingen orkar med att både starta företag, baka bebis i magen och planera bröllop samtidigt, så lägg ner att försöka göra allt det samtidigt ändå! En sak i taget!

Viktigast just nu är bebisen eller hur?

Det finns andra sätt att försörja sig på så länge än att starta företag! Inget företag drar heller in pengar och går med vinst genast så det kommer ändå inte inbringa pengar just NU direkt i alla fall!!! 

Bröllop?… tja det kan ni ju ta när ni kommit ikapp med allt annat i livet egentligen, eller hur? Vore väl mysigt att ha en egen liten brudtärna eller brudgubbe med sig i brudföljet? Det tror jag att barnet själv kommer att uppskatta i framtiden att veta att hen var med och var en del i erat bröllop! :)❤️

Som sagt, ANDAS! och ta sedan en sak i taget! 

Kram!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

IceTee
2015-04-03 17:56
#2

Jag tror på det #1 säger, men vill lägga till att du kanske kan se ifall du kan gå i någon form av terapi för att underlätta ännu mer? Du kan ju ringa till olika mottagningar och se ifall någon skulle kunna ha tid?

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: