Annons:
Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 1081 ggr
missporcelain
2015-04-01 21:03

Gick ifrån FK med en klump i magen

Uh, idag hade jag samtal på FK, jag hade redan en klump i magen men den försvann ganska snabbt när jag hade suttit och pratat med min kontaktperson då vi klickade och pratade på. Jag var där för att diskutera aktivitetsersättning, då jag känner att jag inte klarar av att jobba mycket just nu, fortsätter jag som jag gör kommer jag helt enkelt gå in i väggen. 

Hon förstod mig, och hon sa att hon vill kämpa för min sak, men att hon hade en sak som hon behövde berätta och var rädd att jag skulle bli deppig. Hon berättade att bara för att jag precis(käkat i en månad) har börjat med Ritalin så är det inte säkert att jag får aktivitetsersättning, och om jag blev nekad så kunde jag söka efter 6 månader igen.
Anledningen är för att om jag fungerar bra på ritalinet kanske jag kan jobba 50% men om jag inte gör det så kanske jag behöver vara hemma 75%.  Då blev klumpen ännu större, så det betyder att jag ändå behöver jobba och eftersom jag inte vet hur det blir så kan jag inte tacka ja till semestervik på jobbet.  Hon sa till mig att hon inte ville att jag skulle gå därifrån deppig, men det är inte så jäkla lätt.

Jag känner mig så nere just nu, fungerar det verkligen så här? 😕

Annons:
tarotlasse
2015-04-02 01:22
#1

Hej ja du FK kassan är en myndighet för sig och den ena personen på en avd har inte den blekaste aning om vad personen på en annan avd sysslar med. 

Dessa beslut är helt godtyckliga beroende på handläggare till handläggare och från kontor till kontor. 

Skulle du få ett negativt beslut så överklaga beslutet.

Jag har bråkat med detta idiotiska system ett flertal gånger nu och börjar bli van vid att överklaga. Jag fick höra att jag fått beviljat tekniska hjälpmedel så jag hade inga problem längre. 

IDIOT i mitt överklagande skrev jag också att handläggaren var en Idiot och inte hade någon kunskap om ADHD och  att ett hjälpmedel är just ett hjälpmedel inte något som tar bort själva problemet. 

Jag gjorde jämförelsen att Ingen hade i frågasatt om jag hade en rullstol som tekniskt hjälpmedel den hjälper visserligen mig men inte ens den skulle hjälpa mig att ta mig upp till min lägenhet på tredje våningen utan hiss. 

Sedan bad jag om hjälp från vårdmotagningen och deras jurist och om ett utförligare läkare intyg för överklagandet. 

Oftast beror ett avslag på att FK inte godkänner läkareintyget. 

75% av alla överklagande mot FK ändras av förvaltningsrätten det säger allt om hur FK fungerar. 

Sist jag fick problem med FK kassan blev jag så förbannad så jag bad att få prata med FK generaldirektör.   Men FK personal  lämnade inte ut hans kontakt uppgifter till mig. 

Så jag ringde regerings kansliet och fick hans mail adress därifrån . 

Dagen efter jag skickat  mailet  så ringde först FK chef för Region Skåne om vad jag hade för problem.   En halvtimme senare ringde en handläggare o sa att det som var totalt omöjligt att göra dagen innan nu var fullt möjligt. 

Sedan fick jag ett ytterligare samtal från FK kassans ledningsgrupp där man bad om ursäkt för det inträffade och sedan ställde hon en fråga som hon nog ångrade. 

Hon frågade om hur jag i övrigt tyckte om hur FK kassan fungerade och vad de kunde bli bättre på. 

Det blev ett långt samtal men det var väldigt givande och ett trevligt samtal. 

Det problemet du beskriver är ett av de 6 frågorna FK ska se över och göra förändringar i systemte under 2015.  Enligt ett pressmedelande  som skickades ut för en månad sedan. 

Så skulle du få ett avslag så be din vårdklinik om hjälp och överklaga beslutet. 

Eller kontakta hjärnan i stället för rövhålet men förjäkligt att man ska behöva göra det. Men FK i nötskal. 

Förra månaden fick jag 32 000 kr i aktivitetes ersättning när jag ringde FK så var det helt rätt för man gjorde inga fel på FK. 

När jag dagen efter bad att få detta skriftligt så medgav man att jo FK kan även göra fel och det  berodde på den mänskliga faktorn. 

FK i ett nötskal och en myndighet som tyvärr fungerar under all kritik.  

Lasse

SaraU
2015-04-02 11:56
#2

Problemet med FK är att det jobbar personer där som egentligen inte har en aning om diagnoser och dem går efter regler regeringen har bestämt. Jag har haft en del att göra med FK och det är inte alltid så lätt, mestadels är det en kamp om hur man som person med nedsatt arbetsförmåga ska få ens kontakt där att förstå hur man själv har det. 

Jag ansökte om aktivitets ersättning för några år sedan men fick bakslag då min handläggare ansåg att jag kunde jobba 100% då jag kunde plugga på en folkhögskola på 100%. Jag förklarade för henne hur stor skillnad det är för mig att jobba och gå i skolan men det hjälpte inte alls. På ett jobb kan man inte ta rast när man vill, men det kan man i skolan om man har lärare som förstår ens problematik. 

Så mycket beror på vilken handläggare man får då jag idag har aktivitetsersättning på 50% :) Hoppas i alla fall att den handläggaren du har förstår dig och kan hjälpa dig. Medicinering ska inte spela någon roll tycker jag, för man märker själv om det funkar att jobba eller inte…

the esthetic grown up is the child who survived

missporcelain
2015-04-02 12:11
#3

Tack så jättemycket för svaren #1 & #2.
Jag antar att det bara är att fightas då. Jag hoppas jag gjorde intryck på handläggaren, det kändes så iallafall. Vi pratade en stund efteråt också och hon tyckte det hade varit jättekul att träffas. Jag ska fortsätta vara på dem efter att jag har pratat med hyresvärden, som jag också bråkar med…

Usch den senaste veckan har inte varit något kul alls'1

SaraU
2015-04-02 12:15
#4

Det är jobbigt när man har mycket att bråka med. Känns som om man är helt utlämnad. Men fighta på så länge du kan! :)

the esthetic grown up is the child who survived

tarotlasse
2015-04-02 13:47
#5

#2 Ja du har helt rätt när jag tog upp detta med FK chef. 

När Attention hade ordnat en informations träff från FK. 

Där vi medlemmar blev inbjudna till FK för information och fikastund. 

Där FK informerade om vad de kan hjälpa till med för oss med Neuropsykiatriska diagnoser.  

En mycket givande träff  för oss medlemar får jag säga detta gjorde FK och Attention väldigt bra. 

Men då ställde jag just denna fråga om det ändå inte borde vara ett krav att handläggaren känner till diagnosen och hur personer med denna diagnosen fungerar som de ska fatta ett beslut om. 

Fick då svaret att det är inte handläggaren som ska göra den medicinska bedömningen utan handläggarens uppgift är att läsa läkare utlåtandet och därefter följa regelsystemet.  

Handläggaren får inte göra en egen bedömning av den medcinska statusen. 

Så ett bristfälligt läkareutlåtande är den vanligaste orsaken till ett avslag. 

Men här kan jag inte hålla med för har fått ett avslag från FK.

Sedan gjort en ny ansökan med exakt samma läkare intyg och fått det godkänt av en annan handläggare. 

Så helt  godtyckligt från handläggare till handläggare hur beslutet blir och så ska det inte få  gå till. 

Det du sa att det även är svårt att som funktions hindrad att överhuvudtaget få en personlig handläggare. 

Var precis det jag hade problem med då jag enligt FK inte hade någon rätt till en personlig handläggare eftersom jag enligt deras system inte var sjukskriven. 

Det var då jag kontaktade Generaldirektören på FK. 

Detta är ett av de  andra 6 frågorna som FK gick ut med förra månaden om att under 2015 ska även de med registrerade funktionshinder med automatik få en personlig handläggare på FK. 

Så pratar man med rätt personer på FK så går det att förändra regelsystemet. 

Handläggarna följer regelsystemet till punkt o pricka hur ologiskt det en är. 

En väninna som är döv fick brev om förnyan om handikappsersättning  och om en tid för ett telefonmöte och bedömning. 

Det behövs väl knappast en högskoleutbildning för att begripa att man inte kan ha ett telefonmöte med en döv person men så står det i deras regelsystem.

Så logiskt tänkande är tydligen inget anställnings krav när man arbetar på FK. 

Som en av deltagarna i Region Skånes handikapp råd sa. 

Gud är stor men FK är större.   

Lasse

SaraU
2015-04-02 13:52
#6

Nej det tycker inte jag heller, tycker det är konstigt hur regeringen kan ge sådana riktlinjer. Något jag också tycker är konstigt är hur FK kan göra en bedömning utan att ens träffat personen i fråga. Dem dömer en människa utan att ens träffat den, detta är något jag verkligen tycker ska göras något åt.

Sen har FK egna läkare som gör en bedömning men inte utifrån de läkarintyg man lämnat in utan en helt EGEN bedömning. Tycker hela FK är konstig när det kommer till många punkter, men dem är bra också!

the esthetic grown up is the child who survived

Annons:
Upp till toppen
Annons: