Annons:
Etiketterannat-npf-relateratkörkort
Läst 2405 ggr
SaraU
2015-04-08 17:04

Körkort

Jag har en plan på att ta Körkort, men för att göra detta behövs ett läkarutlåtande då jag har ADHD. Vet någon vad sådant kostar? Har hört att dem är jätte dyra och vem kan skriva ett sådant?

the esthetic grown up is the child who survived

  • Redigerat 2020-10-23 10:43 av Niklas
Annons:
Zepp
2015-04-08 17:20
#1

Är det för att man har ADHD som man behöver det?

Vad händer om du inte talar om detta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SaraU
2015-04-08 17:25
#2

Jag kan nog hamna i mer trubbel om jag inte gör det… och för att svara på din fråga, ja tyvärr behöver man ett läkarutlåtande för att kunna ta Körkort när man har både ADHD och AS. plus att jag kan få rätt hjälp hos körskolan

the esthetic grown up is the child who survived

Honestyisdead
2015-04-08 18:01
#3

#1 Uppdagas detta får man böter. Och få avslag.

Ts läkarutlåtande ska inte kosta mer än ett läkarbesök. Gärna en läkare som skrivit sådana utlåtanden förr.

SaraU
2015-04-08 18:15
#4

#3 Så en psykiatriker borde fungera bra?

the esthetic grown up is the child who survived

Honestyisdead
2015-04-08 21:34
#5

#4 Ja det borde vara bra. Förutsatt att denne skriver att du klarar av att köra.

Har vänner (en del med ADHD och en del med as) och dom har fått överklaga flera gånger eftersom dom fick avslag.

LeJ
2015-04-09 02:08
#6

#1 Man ska aldrig ljuga i hälsointyget, man blir av med körkortet om det kommer fram.

#2 Glöm inte att du kan ansöka om att få förlängd provtid eller muntligt prov sen när det är dags också.

Annons:
Silla9
2015-04-09 08:55
#7

Hoppas det inte blir problem för mig :s Har för mig att när jag skulle fylla i det där intyget hade jag redan gjort utredningen för ADHD men inte fått resultatet än. Så jag fyllde inte i att jag hade ADHD. Hoppas det inte blir problem om de skulle få reda på det senare :/ Har kört upp fyra gånger nu och inte lyckats :(

Honestyisdead
2015-04-09 10:37
#8

Men va? Har du redan kört upp? Och inte ens diagnos? Förstår inte problemet.

Silla9
2015-04-09 14:42
#9

Jo jag har en ADHD diagnos. Men jag hade inte fått det när jag fyllde i blanketten. Fick reda på resultatet strax efter, och har inte sagt det till trafikskolan. Har inte lyckats ta Körkort än, men gjort provet flera gånger :/

Honestyisdead
2015-04-09 17:53
#10

Jag hade varit ärlig.

SaraU
2015-04-09 18:23
#11

#5 det är ju tråkigt. Tycker alla ska ha rätten till att pröva på i alla fall. #6 tack! Det ska jag tänka på :) #7 hoppas det löser sig :)

the esthetic grown up is the child who survived

tarotlasse
2015-04-09 18:25
#12

Jo jag hade nog också varit ärlig och pratat med körskolan om det och om du behöver kompletera det du redan lämnat. 

För jag antar att du redan har behövt lämna ett läkarintyg redan för syn och hörsel test mm. 

Knäppt kan jag tycka jag som haft Körkort i så många år behöver inte något läkarintyg för  min ADHD  för att köra bil. 

Och hade du fått diagnosen efter du kört upp så antar jag att du inte heller hade behövt ha detta speciella intyg för att få fortsätta att köra bil. 

Du kan ju bli upptäckt t.ex om du hamnar i en poliskontroll och du får göra en drogtest så kan ju  ADHD medicinen ge utslag på testen och kan då  säkerligen bli ett problem om det uppdagas att du då fått diagnosen innan du körde upp. 

Tidigare så var man restrektiva för att ge  ut Körkort  just för att vi medicinerar med narkotika klassade läkemedel. 

I dag har jag hört att de tvärtemot kan kräva medicinering för att man ska bli godkänd för att få Körkort

Att det då står villkor ADHD medicinering i körkortet.

Precis som i mitt Körkort där det står villkor glasögon och jag  måste då ha glasögonen på mig vid en poliskontroll. 

Lasse

LeJ
2015-04-09 19:21
#13

#9 Om jag hade varit du hade jag kollat upp vad som gäller iaf, har du kört upp 4 gånger och inte lyckats behöver du kanske extra hjälp, och tänk vad surt när du väl klarat det och då riskera att bli av med det och dessutom få böter, och dessutom kostar det ju att köra upp, och teoriprovet gäller ju bara i 2 månader också, så det kan ju bli en dyr historia.

#11 Lycka till, jag tog Körkort förra året och det var verkligen en av de största dagarna i mitt liv.

Annons:
Silla9
2015-04-09 20:54
#14

Okej tack för hjälpen! Ja, funderar på att ta det med dem. Känns bara konstigt nu efter flera år som jag kört med den läraren .hoppas att det inte krävs medicin för att få köra, för har inte hittat nån medicin som funkar och vill inte heller vara tvungen att ta det för att få köra. Ja, tycker också att det är lite knäppt att om man redan har Körkort när man får diagnosen så omprövas det inte eller så.

SaraU
2015-04-11 12:50
#15

tack! jo det skulle behövas, lite för att det är meriterande i många arbeten idag men också för att känna lite mer frihet. och så klart grattis till dig #13

#14, när jag gick och träffade en psykolog förra året sa denne att jag inte skulle börja med medicin utan börja med minnesträning istället, då denne inte tyckte att det märktes att jag har ADHD. men jag är 27 år och har lärt mig att handskas med mina problem så det kanske inte är så konstigt att det inte märks så mycket när man bara träffas i en lokal under ca 30 minuter.

the esthetic grown up is the child who survived

Silla9
2015-04-11 13:26
#16

Okej, det märks inte mycket utåt på mig heller, mest min mamma som märker. Men det märks väldigt mycket för mig och ger mig väldigt mycket problem :|

Candela
2015-04-12 10:57
#17

Men vad ska man göra om man få en diagnos flera år efter att man tagit Körkort då…?  Det är ju jättekonstigt om man får köra DÅ, men inte om man fått diagnosen innan uppkörningen.. Själva uppkörningen är ju till för att se att man är kapabel att framföra fordon..

redets
2015-04-28 20:16
#18

Jag har Körkort för buss/lastbil mm och då måste man vid viss ålder förnya körkortet och då skrev jag att jag hade Asperger vilket då var en ganska ny diagnos för mig.

Jag behövde då läkarintyg på att jag kunde köra trots AS trots att jag kört yrkestrafik i 16 år och bil i över 25 år utan anmärkning.

Bara en liten kommentar hur det kan funka och tror att det kan göra att folk drar sig för att erkänna det. Jag ångrar inte att jag skrev det - bara att det kan bli lite konstigt. Pga det så tog förnyelsen av mitt Körkort längre tid än väntat och jag fick inte köra något fordon under några veckor.

SaraU
2015-04-29 07:11
#19

#18 vad tråkigt. Hur lång tid tog det extra?

the esthetic grown up is the child who survived

LeJ
2015-04-29 11:10
#20

Hur går det för er SaraU och Silla9?

Annons:
Silla9
2015-04-30 11:53
#21

Jag berättade idag för min körlärare om min diagnos. Jag trodde att han kanske skulle bli arg Och kanske inte låta mig köra tills jag fått ett intyg. Men han tog det inte alls så allvarligt. Han trodde inte att jag skulle behöva ett intyg men han skulle höra med de andra. Känns skönt att jag tog upp det! Så att det inte kan bli problem senare med körkortet :)

LeJ
2015-04-30 19:02
#22

#21 Det låter ju jättebra ju, då kan du slappna av det sen och veta att du inte behöver oroa dig.🙂

Du får gärna uppdatera om du vill hur det går för dig.

Silla9
2015-05-04 18:31
#23

Ja det är skönt :) Jag behövde inget intyg :s :) Ny uppkörning bokad

SaraU
2015-05-05 07:23
#24

#20 Jag har inte börjat än, ska börja till sommaren. Måste fixa intyg och skicka in papper

the esthetic grown up is the child who survived

Upp till toppen
Annons: