Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1747 ggr
Skitgalen
4/9/15, 4:08 PM

Hur lång tid tar det?

Hur lång tid tar det att få medicin efter att man fått sin diagnos? Dom sa att jag skulle bli kallad till medicinhabiliteringen för o göra tester (blodprov, blodtryck osv) och sen välja ut en medicin som passar. 
Men hur lång tid tar det att bli kallad till det? Ungefär då.

Annons:
tarotlasse
4/9/15, 5:54 PM
#1

Det varierar nog väldigt mycket från motagning till motagning hur lång tid detta tar. 

Där jag gick så gick det väldigt snabbt o få en tid hos läkaren och där psykologen som gjorde utredningen var med vid läkare besöket.  

Tror det bara tog 2 veckor efter psykolog besöket då han redovisade resultatet på testerna och då jag fick diagnosen.  

Jag fick då ha med mig en lista på samtliga medicner jag tog och som läkaren gick igenom och sedan var det hälsoundersökning blodprov,puls och blodtryck som du nämde. 

I mitt fall så medicinerade jag med antidepresiv medicin som innehöll Seratonin och den går inte i hop med Mentylphenidate. 

Så jag fick först trappa ner på den antidepresiva medicinen under tre veckor och sedan  fick jag vänta ytterligare 2 veckor innan detta läkemedel helt lämnat kroppen innan jag fick börja med Concerta

Man brukar börja med den lägsta dosen 18 mg och höja efter hand tills man hittar rätt dos för just den individen. 

Att börja med så låg dos har många fördelar man vänjer kroppen vid läkemdelet och biverkningarna blir då oftast minimala en när man börjar direkt med en hög dos. 

De flesta får inga speciella biverkningar andra kan få svåra biverkningar de flesta av de biverkningarna man kan få försvinner efter någon månad. 

Andra klarar inte medicinen alls och man får då testa ett annat läkemedel. 

Så i början blir det oftast många och regelbundna besök hos läkaren för att hitta rätt medicin och rätt dos som passar just för dig. 

För det är väldigt individuellt och varierar så mycket från person till person vilket läkemedel som fungerar bäst. 

Så något du och din läkare får testa er fram för att få  det bästa resultatet. 

Jag medicinerar i dag själv med  54 mg Concerta på morgonen och tar sedan 20 mg Ritalin på eftermiddagen. 

Men lämnade förra veckan in en ny uppdaterad medicinlista till läkaren för en bedömning om jag i stället ska börja medicinera med Elvanse i stället. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: