Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 5110 ggr
Davbjo
2015-04-13 12:52

Egenremiss

Jag tipsades om att mitt inlägg på Viktoperation iFokus rörande egenremisser kunde uppskattas även här, så klicka på länken så kommer ni dit. Den ligger även i sajtens Lexikon.

Notera att inlägget gäller just viktoperation (naturligtvis), men att det går att använda för alla typer av egenremisser.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
Niklas
2015-04-13 13:27
#1

Jättebra. Tack!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tarotlasse
2015-04-13 14:17
#2

Bra tips efter förra veckans Tv program korrespondenterna var det några stycken som frågade mig hur de skulle göra för att bli utredda för ADHD

Så jag frågade på  den privat motagningen jag går till om man efter den nya vårdlagen som infördes 1a januari behövde ha remiss för att boka en ADHD utredning hos dem. 

Fick då svaret att det bara vara att ringa dit så hjälpte sjuksköterkskan till att göra en egen remiss för  en ADHD utredning. 

Så det går både snabbare och smidigare en att gå till vårdcentralen först och be om en remiss idag efter lagändringen 1 januari  svarade dom. 

Lasse

superstrumpan
2016-03-15 03:36
#3

Asså', kan nån översätta den där posten och skriva exakt hur man gör, i en egenremiss om adhd-utredning? Vad ska man skriva, hur ska man skriva? Är tex bmi viktigt vid adhd-utredning? Är helt lost, fattar ingenting. :((((( </3

Honestyisdead
2016-03-15 19:33
#4

#3 Självklart har bmi ingenting med ADHD utredning att göra. Googla på Egen remiss ADHD.

Jag gjorde aldrig någon remiss när jag sökte utredning hos psykiatrin.

RosaBurk
2016-03-17 20:33
#5

När jag skrev min remiss så var jag jätteirriterad och frustrerad och sen skickade jag den på impuls utan att läsa igenom via epost till mottagningen som redde ut mig. Jag tror att det kan ha hjälp att göra så, för jag skrev flera remisser innan det, och då la jag verkligen jättemycket energi på att försöka få det strukturerat och verkligen få de att förstå. Men det bästa var kanske att bara vara frustrerad och punkta upp allt jag kunde komma på  i stunden. Det är väl typiskt ADHD att inte kunna styra sig själv när man är irriterad och min irritation gick väl fram :p (De kan också vara så att de tog emot mig för att de fått mer pengar av landstinget, men det kan man ju inte veta.)

Jag tycker för en ADHD/NPF remiss att man börjar med namn, ålder och adress och personnummer och allt sånt. Beskriv sen sysselsättning.

Förklara sen hur dina problem yttrar sig på jobb/skola, hemma, i relationer och så vidare. Förklara hur detta gör att du inte kan ha ett vettigt liv. Det finns listor där olika ADHD symptom finns med. Förklara hur de symptomen märks hos dig och hur det påverkar ditt liv. Om du har familj eller så kanske det kan vara bra att skriva hur andra påverkas av dina problem också.

Sen är det nog viktigt att förklara hur de här problemen alltid funnits, annars kan det hända att de tror att du inte haft problemen i barndomen (det här hände mig, och jag tror detta är vanligt om man till exempel har stadigt jobb eller pluggar på högskola, många vårdgivare har dumma fördommar). Om de tror att du inte haft problemen hela livet så kanske de bestämmer sig för att du bara har stress och ångest, och då blir det jättesvårt att få de att ändra åsikt. De måste prata med familj och närstående tror jag, men det är inte säkert att de gör det tidigt.

Om du har möjlighet, be någon annan att skriva om dig och hur de upplever dig. Det gjorde jag också, och det tror jag hjälpte.

Sen kan det vara bra att förklara varför du vill ha en utredning, om du tror att det kan hjälpa dig, och vilken typ av hjälp du vill ha!

Upp till toppen
Annons: