Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 663 ggr
ewn
4/17/15, 6:26 PM

Svar om utredning?

Jag har länge "vetat" att jag har ADHD då det finns inom familjen och då jag har stora problem i vardagen med väldigt mycket. Har inte tagit tag i detta med utredning förns nu då jag är 21 år. Innan var man bara en elak tonåring som inte brydde sig om något ungefär. Efter mycket velande tog jag modet och ringde vårdcentralen för att prata med någon. Träffade en mycket förståelig och snäll läkare som tog mig på allvar och skulle skicka en remiss till psykiatrin. Enligt henne skulle jag få ett brev hem från dom som gör utredningen redan efter några dagar med info och ungefär hur lång tid det skulle ta innan jag får påbörja utredningen. Det har gått 1,5 månad och har fortfarande inte fått något brev. Så nu till min fråga. Hur lång tid tog det för er innan ni fick svar? Att gå runt och inte veta något dödar mig inombord. Har förstått att det är långa köer men borde man inte få någon slags hjälp sålänge? Prata med en psykolog tex. Känns som att jag inte orkar en dag till av panikångest och problem….

Annons:
Honestyisdead
4/17/15, 7:48 PM
#1

Jag ringde själv till psykiatrin angående utredning och det gick snabbt. Testa ringa dit och fråga om dom din remiss.

Caf_Roy
4/21/15, 5:13 PM
#2

Enligt vårdgarantin har de 90 dagar på sig för varje grej. Det betyder att de har tre månader på sig att ge dig en tid för att göra en utredning. Sen har de tre nya månader på sig att boka in en tid för att prata om den och hur du vill gå vidare (till exempel att du vill ha en psykolog). Jag tror att du måste boka in det här mötet själv, det sker inte automatiskt. Sen har de återigen tre nya månader på sig att ge dig en tid hos nästa instans, såsom en psykolog. Så räkna inte med att du får någon faktisk hjälp före årsskiftet. Så var det för mig i alla fall.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

eirwen
4/25/15, 9:24 PM
#3

För mig så gjorde min psykolog fel. Hon sa att hon hade skickat in remiss men när det hade gått några månader så blev jag osäker då jag kände att man bör få en bekräftelse att man faktiskt står i kö. Jag hade rätt, psykologen hade inte skickat någon remiss. Nu har jag fått hem ett brev som bekräftar att jag står i kö, men det står inte om hur lång kön är, det ringde jag och frågade neuropsykiatrin. :) Om jag vore dig skulle jag ringa neuropsykiatrin och fråga om din remiss kommit in - för säkerhetskull.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Lakeside
4/26/15, 10:57 PM
#4

Jag sökte utredning och blev remitterad till en privat mottagning.

Upp till toppen
Annons: