Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1555 ggr
Anonym
Anonym
2015-04-19 02:13

asperger

När en psykolog undersöker om man har Asperger vad är det för symptom hon kollar efter som mest?

Vad gjorde att ni fick er diagnos?

Annons:
LeJ
2015-04-19 02:27
#1

När jag gjorde min utredning fick jag träffa psykologen ett antal gånger, hon läste berättelser för mig och frågade hur jag skulle reagera i vissa situationer som hände i berättelsen, hon ställde frågor om allmänbildning, kollade min ordförståelse, jag fick hitta mönster på datorn och bygga med klossar, och dessutom fick min mamma i hemläxa att skriva en massa saker om mig och mitt liv. (Tog bort en mening eftersom det kanske är bättre att inte veta vissa saker när man ska bedömas.)

Det var alltså inte så lättvindigt att bli diagnosticerad.

[klarabastin]
2015-04-19 02:57
#2

jag fick leta efter ett visst typ av föremål på två olika papper. t.ex bara ringa in djur bland adra saker som bilar, paraplyn och kläder. på ena pappret var det ojämt fördelade och utspridda över pappret utan årdning och på det andra var de i ordning i rader.

Anonym
Anonym
2015-04-19 15:02
#3

Gjorde en massa tester. Dessutom fick min mamma svara på frågor om mig. Så det som gjorde att jag fick diagnos var det som kom fram på alla tester.

Anonym
Anonym
2015-04-19 17:42
#4

okej! men vet ni vad som gjorde att ni fick eran diagnos, har ni svårt med ögonkontakt socialt samspel hur är det?

Honestyisdead
2015-04-19 17:49
#5

#4 Du kan ju själv läsa diagnos kriterierna.  Det är ju många saker i en AS diagnos.

Anonym
Anonym
2015-04-19 17:52
#6

#5 Har redan kollat diagnoskriterierna men jag vill veta vad som gjorde att dem som är här inne fick sin diagnos, vad dem hade för problematik.

Annons:
Honestyisdead
2015-04-19 17:54
#7

#6 Man får diagnos om man har de problem som krävs. Dvs diagnoskriterierna.

Anonym
Anonym
2015-04-19 17:58
#8

#7 Men Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.. jag vet?

Men jag tycker dessutom diagnoskriterierna är svåra att förstå sig på, det är jättekomplicerat upplagt försöker förstå mig på hur man uppfyller dem.

  1. Kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion
  2. Begränsade, repetitiva och stereotypa mönster i beteende, intressen och aktiviteter
  3. Betydande nedsättning av funktionsförmåga i viktiga avseenden
  4. Ingen betydande försening av den allmänna språkutvecklingen
  5. Ingen betydande försening av den kognitiva utvecklingen såsom nyfikenhet på omgivningen, eller i utvecklingen av för åldern adekvata vardagliga färdigheter eller adaptivt beteende (utöver social interaktion) under de tre första levnadsåren
  6. Symptomen kan inte bättre förklaras av en annan specifik genomgripande störning i utvecklingen, eller av schizofreni

Hur är man om man har kvalitativt nedsatt förmåga till social interaktion?

Vad kan begränsade repetiva och sterotypa mönster i beteende intressen och aktiveteter betyda?

Vad kan nedsättning i funktionsförmåga i viktiga avseenden vara?

Honestyisdead
2015-04-19 17:59
#9

Varför vill du veta detta?

Anonym
Anonym
2015-04-19 18:00
#10

#9 Jag vill veta eftersom jag vill se om jag uppfyller kriterierna, varför så misstänksam?? detta är väl ett forum får jag ställa frågor här? :/

Honestyisdead
2015-04-19 18:04
#11

#10 Jag är inte misstänksam. Märkligt att du påstår det. Borde jag vara det?

Och har jag sagt att du inte får ställa frågor?

Anonym
Anonym
2015-04-19 18:09
#12

#11 Jaa visst var misstänksam du .. för vad.. I dont know what :)

Men aja, du beter dig som det.. Men jag vill inte tjafsa utan att ha svar på mina frågor om diagnoskriterierna du hjälper inte direkt :/

Honestyisdead
2015-04-19 18:13
#13

Jag beter mig inte så nej. Jag ställde en enkel fråga eftersom jag undrade. Inget annat.

Lättast är ju att du pratar med vården så du kan få en utredning om det behövs.

Annons:
Honestyisdead
2015-04-19 18:16
#14

Vad har du för problem i din vardag som gör att du tittar på AS?

Anonym
Anonym
2015-04-19 18:16
#15

#13 okej!

Men jag vill fortfarande veta hur man kan bete sig för att uppfylla kriterierna.

Honestyisdead
2015-04-19 18:18
#16

Är lättare om du berättar vad du har för problem.

Anonym
Anonym
2015-04-19 18:19
#17

#16 Okay, men om man har vänner och kan ha normal ögonkontakt men tycker det är lite jobbigt man klarar av att jobba osv, kan man ändå ha Asperger? vad gör att man uppfyller kriterierna?

Honestyisdead
2015-04-19 18:23
#18

#17 En diagnos ställs om man har sådana problem som påverkar ens liv negativt.

Vad har du för problem som får dig att misstänka AS?

Anonym
Anonym
2015-04-19 19:07
#19

#18 Så om man inte har problem som påverkar ens vardag typ vad för problem kan ge diagnosen??

Honestyisdead
2015-04-19 19:25
#20

#19 Har man inga problem ställs ingen diagnos.

Varför svarar du inte på min fråga?

Annons:
LeJ
2015-04-19 19:44
#21

Jag kan erkänna att jag är lite konfunderad över denna tråden. Kanske det är bara såhär du uttrycker dig på i vanliga fall, fast det låter lite konstigt för mig, men det låter mer som du undrar hur man ska bete sig för att psykologen ska ge en asperger-diagnos istället för att du undrar om du har Aspergers. Särskilt eftersom du är anonym trots att du inte ger ut någon information om dig själv alls.

Det kanske är helt oskyldigt och bara jag som läser in saker som inte alls finns där, men man hör trots allt då och då någon som försöker lura sig till diagnoser, hur märkligt det nu än är.

Men misstänker du att du har Aspergers är det bästa att kontakta psykiatrin och få en utredning, och då kanske det till och med är bättre att inte veta vissa saker i förväg om hur utredningen går till, då får den som gör utredningen en ärligare bild än om man går dit med kunskap om hur man förväntas bete sig om man har AS.

Anonym
Anonym
2015-04-19 21:32
#22

#21 Jahaja här är man misstänksam :)

Du läser verkligen in saker..

Honestyisdead
2015-04-19 21:40
#23

#22 Är det konstigt? Du struntar ju i att svara på frågor du får och ställer väldigt märkliga frågor.

Anonym
Anonym
2015-04-19 21:43
#24

#23 Du är som vanligt du, misstänker alltid massa :/

Honestyisdead
2015-04-19 21:49
#25

#24 Dessutom kommer du med felaktiga påståenden.

Därför är jag nu övertygad om att du vill försöka lura dig till en diagnos. Annars hade du svarat på frågor.

Anonym
Anonym
2015-04-19 21:51
#26

#25 Haha.. "visst" försöker lura på mig en diagnos, den enda som bestämmer om man har en diagnos eller ej är läkaren som bedömer du kommer däremot med en felaktig anklagelse får man ens göra sånt?Dessutom!! jag vill veta symptom och så för diagnosen för jag vill jämföra med andra m.m tycker inte du ska spåra ut en tråd till helt off topic bara för du vill diskutera.. gör det i andra trådar.. tråkigt :/

Honestyisdead
2015-04-19 21:53
#27

Visst är det läkaren som bestämmer. Därför måste du ju veta vad du ska ha för problem.och symptom.

Varför vågar du inte berätta vad det är som får dig att tro att du har AS?

Annons:
LeJ
2015-04-19 22:51
#28

#26 Fast du frågar ju inte efter vad vi med diagnosen har för symptom utan du frågar efter vilka symptom psykologen tittar på.

giffan
2015-04-25 21:28
#29

Jag vet inte vad dom tittar på, men antar att heleheten avgör.

Min son har diagnosen Asperger… men inte många som tror det om  honom. Men vi kan hantera det. Däremot har han många olika bekymmer, som dålig motorik, svårt med kläder och mat osv osv osv… Allt går att styra med rätt miljö och rätt behandling.

Jag vet flera som fungerar som han, men dom har inte någon diagnos, och kanske heller inte skulle få en för att dom inte har alla bitarna som behövs.

Om jag läser om Aspergers så känner jag igen honom i mycket men inte i allt…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Upp till toppen
Annons: