Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2046 ggr
Anonym
Anonym
4/19/15, 5:44 PM

Min kille med psykiska problem.

Min kille har psykiska besvär en del bokstavsdiagnoser och psykiska problem och det gör att han inte sköter sin hygien han duschar kanske en gång i månaden, och byter nästan aldrig kläder han använder inte deo och byter kalsonger ganska sällan hans hår hinner bli så fettigt att det ser ut som han kletat in ett smörpaket innan han duschar det rent. Jag älskar han jättemycket men han har riktigt svårt att hålla hygienen, säger jag till på ett trevligt sätt frågar om det kanske är dags att ta en dusch blir han ibland arg jag vet inte hur jag skulle kunna göra för att få honom sköta sin hygien bättre hur skulle man kunna föreslå det till honom?

Annons:
Fridaaaa
4/19/15, 5:47 PM
#1

Låter som att han behöver mycket hjälp och stöd i sin vardag. Av t.ex personal av något slag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
Anonym
4/19/15, 5:53 PM
#2

#1 Han tillhör ett lss-stödboende men dem kan tyvärr inte hjälpa han då han inte lyssnar på dem - lika lite som han lyssnar på mig ;)

Han tar medecin men det handlar om viljan, ibland lyssnar han lite på mig om jag typ säger "Duschar du, så kan vi typ köpa något du vill ha" haha belöningssystem typ.. Känns lite konstigt men tror han behöver ha som ett schema eller vana att typ duscha en specifik dag kanske så det blir som en vana.. men vet inte riktigt hur man skulle lägga upp det.

Vill tilllägga han är helt normalbegåvad, har bara stora psykiska problem! :)

Fridaaaa
4/19/15, 5:56 PM
#3

#2 Ja jag har jobbat på LSS boende som boendestödjare. Ett schema brukar kunna fungera, öka lite efter hand :) Kanske från 1 gång/månad till 2 i alla fall och öka när det går.Belöningssystem brukar fungera bra också :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Grace2009
4/20/15, 9:52 PM
#4

Annars kanske han kan gå till vuxenhabiliteringen och få hjälp att strukturera upp sådana saker?

Anonym
Anonym
4/20/15, 11:33 PM
#5

#3 & #4 Ja jag ska kolla upp det.

tar gärna emot fler tips.

Grace2009
4/21/15, 8:32 AM
#6

#5 Vuxenhab kan man skriva Egenremiss till. För mig är det så att jag träffar en tjej på vårdcentralen och så pratar vi om vad jag har för problem och tittar på olika modeller som kan hjälpa mig att lösa det/underlätta det. Just nu har jag ett schema på väggen som viktiga saker står på, så som att duscha och dammsuga. Det funkar inte perfekt för mig, men jag har nyligen börjat på vuxenhab och nästa gång ska vi titta på appar till telefonen som kanske kan påminna mig om saker. Jag tycker dom verkar jättebra där. 👍

Annons:
Snuttefia
4/21/15, 3:33 PM
#7

Gör duschen till en mysig plats. Ni kan duscha tillsammans och kanske ha sex om ni vill. Gör badrummet till en inbjudande miljö. I stället för att säga ska du inte ta en dusch säg: Du älskling ska vi ta en dusch? Han har säkert mycket trygghet i dig och om du gör det han har svårt för med honom så kanske det blir lättare för honom att på längre sikt klara det själv.

M.V.H Snuttefia

[Udoon]
4/21/15, 3:49 PM
#8

Har inte några bra tips tyvärr, tycker mest att det hela låter jätteäckligt och jobbigt. Är man i ett förhållande så vill man väl ha en partner och inte en förvuxen bebis som inte ens kan tvätta sig själv😮🎂Till dig som pallar med det, själv skulle jag aldrig orka.

Anonym
Anonym
4/21/15, 5:55 PM
#9

#8 Du jag tog faktiskt illa upp av din kommentar, han är långt ifrån en förvuxen bebis. En underbar människa, som är väldigt snäll dem första åren av vårt förhållande skötte han hygienen bra. Men nu har han fallit längre ner i ett dåligt mående och behöver mycket mer stöd i sin vardag.

Han är annars en smart kille och jag älskar honom. Det finns mycket fördomar mot folk med bokstavsdiagnoser och psykiska problem… tråkigt tycker jag :/

Anonym
Anonym
4/21/15, 5:57 PM
#10

#8 Och ett tillägg älskar man någon stannar man väl kvar… att må dåligt vara sjuk psykiskt eller fysiskt, inget måste ju vara för evigt alla kan bli friska..

Upp till toppen
Annons: