Annons:
Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 2949 ggr
Anonym
Anonym
2015-04-19 22:48

ADD eller bara drag av det?

Hej! 

Jag har alltid varit en person som skjuter upp allt till absolut sista minuten om ens det, som låter det ta åtskilliga timmar att göra tråkiga saker då jag alltid blir distraherad av något mer spännande osv och nej det är inte så farligt. Min vardag fungerar oftast bra. Men tyvärr har jag märkt ett större problem och det är att jag har extremt svårt för att ta instruktioner. Jag lyssnar på personen men jag hör inte vad personen säger! 

När personen pratat klart märker jag att det är helt tomt i mitt huvud. Det gör att jag måste dubbelkolla allting hela tiden. Även om jag kommer ihåg måste jag alltid fråga "var det såhär jag skulle göra?" eftersom jag inte kan lita på att jag verkligen lyssnade. Det känns då som att det påverkar min chanser till till exempel jobb då jag framstår som väldigt osäker eller i värsta fall ointresserad trots att jag av hela mitt hjärta vill lyssna. Någon kan be mig att göra något men jag glömmer det igen efter bara några minuter och jag kan inte lita på min egen förmåga att utföra ett arbete, eftersom jag tror att jag måste ha glömt någon instruktion. Vissa gånger kommer jag dock ihåg allt och gör allting perfekt!

Frågan är då om detta bara är en ond cirkel blandat med dåligt självförtroende, dvs att jag har intalat mig själv att jag är glömsk och slarvig eller om jag faktiskt ÄR glömsk och slarvig. Jag tänker att jag kanske har drag av ADD, att det är en del av min personlighet att vara lite tankspridd. Men samtidigt vet jag inte om det ska vara såhär.. att jag alltid ska känna mig orolig över att jag har svårt för instruktioner och att jag glömmer. Och att jag alltid skjuter på tråkiga sysslor eller låter det ta timmar eller dagar bara för att jag till exempel hittar ett spännande bok när jag städar.

Annons:
TH86
2015-04-20 16:02
#1

Känner igen mig i mycket av det som du skriver, är själv väldigt disträ av mig och tänker på massor av saker hela tiden, skjuter upp tråkiga saker som tex städning för att istället läsa eller göra ngt som är roligare. Bryr mig inte så mycket om problemet utan ser det som att det är en del av min personlighet. Men visst kan det bli lite problem när man jobbar.

Tourette_Mannen
2015-05-21 17:56
#2

Som självutnämnd ADD-expert så ge jag dig en 6 på en 10-gradig skala.

Ravynsfair
2015-05-21 19:11
#3

Jag har ADD och det du just skrivit stämmer till 110 % på mig. 
Har nu i 2 v haft tid att städa och fixa min lägenhet då min pojkvän kommer hit och hälsar på under en vecka. 
(Jag gillar att ha ordning när folk är här men annars är det jämt kaos) 
Imorgon kommer han och jag har fortfarande inte fått tummen ur och fixa, ALLT annat är ju så mycket roligare! 
Som t.ex att sitta här eller gå en supermegalångpromenad med hunden 😭

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Panzer
2015-05-23 20:45
#4

Känner också igen mig,  klarar inte heller av muntliga instruktioner.

Anonym
Anonym
2015-05-24 19:01
#5

Jag har inte ADD men är på det sättet. Jag tror inte alls man ska försöka förklara alla prob med diagnoser. En del har bara svårare och är osäkra.

Lakeside
2015-05-24 21:58
#6

#5 Varför tycker du det? Tänk på att många får mycket hjälp av en diagnos som underlättar deras liv väldigt mycket. Kanske är det så att du inte riktigt förstår detta om du själv inte har en diagnos? Jag förstår inte riktigt syftet med att skriva en sån kommentar som du gjort på et forum för människor med bokstavsdiagnoser.

Annons:
Anonym
Anonym
2015-05-24 22:26
#7

#6 Jag har en annan diagnos.man ska ha mer problem än det som beskrivs för en diagnos. Numer ropar alla diagnos så fort man upplever något som finns i diagnos

Upp till toppen
Annons: