Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 3948 ggr
Moalinn
4/19/15, 11:23 PM

Trött på människor

En konversation jag hade med en människa som skulle hjälpa mig med ett gäng olika saker, framförallt att söka jobb:
"Jaha, har du autism. Vad är det som är så svårt då?"
Eeeeeh jaa, jag vet inte. Har svårt att prata med folk och sånt men jag har egentligen bara autismliknande tillstånd.
"Okej, men vi alla är väl autistiska"
Ja, jo kanske.
"Så du har inte problem med att passa tider?"
Näääe?
"Men då är det väl inga problem"
Nä, eller va?
"Ja, alltså. Hur var det i skolan, kom du i tid då?"
Ja?
"Vad bra. Vad var annars svårt i skolan?"
Grupparbeten kanske. Att komma igång. Att förstå överhuvudtaget.
"Jaha, men så är alla. Tänkt om vi slapp prata med andra människor *haha*"

Tänk om vi slapp prata med andra människor som ändå inte förstår vad man pratar om. Så trött på detta folk som inte tar en på allvar överhuvudtaget. "Äsch, det är väl inget att bry sig om". Nänä, kanske inte. Jag har bara svårare att lära mig saker, är tyst, vill inte vara omringad av en massa folk och så vidare men skit i det. 😟

Är det bara jag som får sån här respons när jag berättar att jag har autism? Om än då "bara" autismliknande tillstånd, men ändå.
"Är det så svårt då?"  Jaaa, annars hade jag väl inte haft diagnosen??

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
[klarabastin]
4/20/15, 8:08 AM
#1

usch. får sånt hela tiden. så jobbigt…😴

zatanica
4/20/15, 4:43 PM
#2

jo händer jämt och ständigt tyvärr. Inget kul alls. förr brukade jag kunna komma med rappa kommentarer, men de har lixom tagit slut och man blir bara trött, när man kommer hem brukar man komma på vad man borde sagt och gjort.eller så ångrar man att man inte sa eller gjorde saker som man tänkt.

Sensme
4/30/15, 9:19 AM
#3

Jag tror att dessa personer har en vana av att vara så "normala" om saker som det går, för att på detta sätt rädda sig själva. att slippa utforska, förändra emotionellt läge. På detta sätt är alltså de lika mindre benägna även dom, till socialt samspel. Skillnaden är däremot inte lika avslöjande Spelar alltså stor roll ifall du talar av någon slags erfarenhet när det gäller mental hälsa eller om du bara är påläst om saker. - Såvida du inte själv är Aspergare och förstår hur det är. Skillnaden är att det inlärda (för den utan diagnos) Hjälper en, där kan en "normal" person med sina färdigheter improvisera och hantera situationer. , alltså det finns en gräns för alla individer, detta är en av dom orsaker som jag tror starkt på individualism som spelar stor roll och inte den maktpositionen du härskar. Finns även de som neutraliserar sig själva. Nedtonar känslor. Det jag inte gillar med detta tillsätta vis är att man känner sig oerkänd, ohörd och man kan känna deras vibbar som något negativt och personligt

SaraU
5/5/15, 8:13 AM
#4

Har själv bara haft så med försäkringskassan. Jag förklarade för denne att jag inte kan jobba heltid då jag blir alldeles för trött varken det är ett fysikt eller psykiskt arbete. Men denne tyckte att jag visst kunde det då jag pluggat upp mina gymnasiebetyg på en folkhögskola på heltid, det är ganska stor skillnad på skola och jobb för mig men det hjälpte inte hur jag förklarade. Är inte kul alls hur vissa människor "väljer" att bemöta de som har svårt med socialt samspel.

the esthetic grown up is the child who survived

[Juel70]
5/8/15, 4:08 PM
#5

ja det finns alltid människor som inte kan sätta sig in i andras situationer. Vem vet, han kanske har en diagnos han inte vet om.  Huvudsaken att du tar dig själv på allvar och är stark och vet var du står. Ibland får man bara säga Mmmmm och nicka på huvudet när människor inte förstår. (Ifall det är någon som vill ifrågasätta) och så bara lämna det och slösa ingen mer energi på det. 🙂

[Hadraniel]
5/18/15, 5:48 PM
#6

Det där med kommenteren "Sådär är det ju för alla!" verkligen avskyr jag.

Även om man beskriver till exempel problem med att få energin att räcka till för ens det mesta basala i tillvaron när man jobbar ens på deltid och dessutom skurit bort nästan allt i tillvaron gällande socialt umgänge, fritidsintressen och annat så säger folk just "Men sådär är det ju för alla att det är svårt att få energin att räcka till!" trots att de verkar klara ut att ha både en familj, umgås med vänner, åka på resor och annat samt ha ett intresse vid sidan av.

Annons:
zatanica
5/19/15, 6:26 PM
#7

#6 ja precis, avskyr det där när folk säger så. Ibland brukar jag svara något i stil med att det är ju synd att man inte kan hälsa på i varandras huvuden så man får en bättre förståelse.

Har just på senare tiden fått acceptera att jag inte orkar allt på en gång hur mycket jag än vill. Vanligtvis har jag klämt in flera möten på en dag, samtidigt som jag ska träffa någon för en fika och storhandla. Sedan när man ska hem så är meningen att man ska typ dammsuga och laga mat och sedan plugga en stund. Men då får man vara nöjd om man ens får ihop någon mat lite sur arg och tvär.

Kan inte för mitt liv förstå de som arbetar heltid har 2 barn som de efter jobbet ska hämta, ge mat och sedan köra på diverse aktiviteter och sedan åker de själva till ett gym eller fikar med vänner eller liknande för att upprepa varje dag typ, hur gör de?

autisticE
8/31/15, 3:29 PM
#8

om alla var lite autistiska så skulle vi som ÄR autitiska inte behöva kämpa så fruktansvärt mycket i dethär samhället! // irriterad 14 åring

Lolali
8/31/15, 9:53 PM
#9

Har inte autism, men har ADD. Har också ofta blivit bemött så. Det värsta tycker jag är när folk tycker att jag är lat, och att ADD/ADHD/autism m.m. är hittepå.

Anonym
Anonym
8/31/15, 11:53 PM
#10

Men jag har vart med om samma sak tyvärr!

jag har Asperger & ADHD har grova problem med min diagnos vilket är svårt att se utåt, jag har fått så dumma frågor att jag bara vill gråta ibland..

Men iallafall en fråga var "Varför har du ångest?" då svarade jag "Jag vet inte jag har haft det varje dag sen jag var liten" då svarade hon "Men du måste ju ha en anledning.. varför har du ångest?" Jag blev så frustrerad… jag har bara ångest, hon ska veta hur mycket jag lider dygnet runt av att ha hjärtklappningar inte våga åka någonstans vara rädd och bli så stressad att man blir sjuk fysiskt också..

SSKAnna
9/3/15, 5:18 PM
#11

Det folk inte fattar är att vi ofta har oerhört svårt att se oss själva "utifrån" och därför är det jättesvårt att själv förklara sina egna svårigheter!

Jag kan prata i timmar om vad autism KAN innebära men inte om hur det är för mig…

Försäkringskassan är väl ett rent helvete för alla med NPF??! Fyy 17 säger jag bara…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Anonym
Anonym
9/3/15, 5:22 PM
#12

#11 Håller med om försäkringskassan dem har pressat ut musten ur mig, orkar inte mer:/

Upp till toppen
Annons: