Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1896 ggr
elviraj
5/8/15, 8:58 PM

ADHD i skolan

Hur har ni med ADHD haft det i skolan? Hur länge har ni kunnat sitta på en lektion?

Hur har lärare uttryckt sig och föräldrar? Har ni fått någon slags bestraffning?

Jag har jättesvårt för att sitta still på en lektion (går i 9:an föresten) och går alltid därfrån.
Får ständigt höra från lärare att jag är lat och besvärlig, att jag borde skärpa mig och ta tag i saker.
Mina föräldrar står knappt ut med mig och har straffat mig genom att jag inte får rida och träna, inte träffa kompisar eller vara ute.

Annons:
Geru
5/8/15, 9:12 PM
#1

Kan rekommendera mindfullness eller liknande för att kunna lugna ner sig så pass att det går att sitta still. Rastlösheten går att kontrollera och faktiskt att göra sig av med i många fall, det handlar om att inte stressa, helt enkelt…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Zolah
5/8/15, 9:20 PM
#2

Jag hade ADHD i skolan och fick göra en del saker som funkade lite bättre, tex att sitta i grupprum var jättebra ( med en lärare som tittade till en då och då )

upplevde också att klottra på saker eller att ha något att fibbla med någon gång ibland funkade bra, samt musik.

en till sak som hjälpt mig när jag är äldre är faktist medicinering som jag blev nästan arg på folk för att dom inte hade tänkt på det tidigare, hade nog hjälpt drastiskt mycket. 

Straff kommer man inte långt med , man rår inte för hur energin beter sig i sin kropp. Man måste hitta strategier istället som fungerar

Niklas
5/9/15, 8:28 AM
#3

#0: Är du diagnosticerad med ADHD? Vet de om det i skolan i så fall? Det låter jättekonstigt att de kallar dig lat och straffar dig om det är så.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

elviraj
5/9/15, 9:20 AM
#4

#3 Jag håller på med en utredning och de vet om det såklart då jag nu håller på med en basutredning där skolan och lärarna samt skopsykolog, kurator osv är med.
I en pedagogisk utredning som jag gjorde innan basutredningen har lärarna själva dokumenterat att jag har svårt med koncentration, svårt att planera, organisera, förstå instruktioner i flera led,  svårt att komma i gång och göra klart ett arbete osv..

Men ja, det är så det är

Niklas
5/9/15, 3:44 PM
#5

#4: Såvitt jag vet finns det inga undersökningar som visar att bestraffningar fungerar för att få någon med ADHD att göra något.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Linnea1990
5/10/15, 7:14 PM
#6
Annons:
polymorf
5/11/15, 4:16 PM
#7

Har aldrig kunnat koncentrera mig på att lyssna eller göra uppgifter någon längre stund, samt haft svårt att ta instruktioner. På låg- och mellanstadiet satt jag mest och tänkte på annat och ritade eller kluddade i skolböcker, lärarna sa att jag var "lite speciell" och en dagdrömmare typ. I högstadiet blev jag mer rastlös och bråkig, kunde inte sitta still och gjorde mkt bus på skolan eller skolkade, var också väldigt trotsig och vägrade göra uppgifter som jag ansåg "meningslösa". Fick jämt höra från både skola och familj att jag var lat. Har alltid funkat bättre om jag suttit själv eller i liten grupp med läraren, men fick ingen direkt hjälp eftersom ingen kom på tanken att jag kunde ha ADHD. Fått min diagnos i vuxen ålder och tack vare medicinering funkar skolan äntligen bra nu :) bestraffningar har aldrig funkat på mig, gjorde mig bara ännu mer trotsig och omotiverad, vilket de insåg rätt fort…önskar att jag fått mer förståelse under min skoltid men ADHD var inte så känt på den tiden, känns som det blivit bättre och finns mer möjlighet till hjälp nu? Har dock alltid haft väldigt lätt för att lära mig (om jag vill), och därför var det väl ingen som ansåg att jag hade några problem…

sländanskaniner
5/12/15, 4:58 PM
#8

.

elviraj
5/12/15, 5:00 PM
#9

#7 Din beskrivning låter EXAKT som mig!! Bara en dag som idag har jag fått 2 hemringningar och fått reda på att jag håller på att få en lärare att gå in i väggen.. Det är liksom inte menat så :(

Upp till toppen
Annons: