Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 7430 ggr
Lakeside
2015-05-09 10:42

Elvanse, alkohol & dubbla hjärtslag?

Jag har precis börjat med Elvanse, 30mg. Tar den inte riktigt varje dag men oftast på vardagarna. Jag har ibland upplevt att jag får ett extra hjärtslag när jag vilar och pulsen är låg. Ungefär som att det blir en paus och sedan kommer ett extra kraftigt slag. Innan har det gått över efter någon timme men nu för någon dag sedan så hade jag tagit min medicin och tog på kvällen ett glas vin. Efteråt fick jag oregelbunden hjärtrytm som höll i sig i över ett dygn. Jag hade rådfrågat min läkare och han sa att det inte är farligt med lite alkohol även om jag tagit medicin. Jag vet inte om det är kombinationen eller om det är Elvanse själv, men jag har inte upplevt att jag fått oregelbunden hjärtrytm enbart av medicinen. Någon som upplevt liknande?

Annons:
VildaVittra
2015-05-09 11:01
#1

Arytmi. Inte helt ovanligt med sådana episoder efter alkoholintag, så det behöver inte alls bero på medicinen. 
Jag har en grav form av arytmi, så mitt hjärta slår så kontant. Undvik allt med koffein i sig, det utlöser episoder. Så choklad, kaffe, te och energidrycker är bannade här.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

elvatolv
2015-05-09 11:13
#2

Mitt hjärta jobbade väldigt hårt och oregelbundet på Elvanse  även utan alkohol, det är en av biverkningarna som en del får.

Lakeside
2015-05-09 16:12
#3

Tack för svaren. Jag har druckit alkohol tidigare under flera år och många gånger i stor mängd men nu har det ibland täckt med lite grann. Det är möjligt att medicinen och alkohol triggar detta eller att det kommer efter några dagar på medicinen. Jag har också hört att denna bieffekt gått över hos vissa, stämmer det?

Ladydragon
2015-05-09 18:21
#4

det första låter som extraslag ofarligt men kan upplevas som obehagligt 

såhär står det på 1177:

Extraslag känner du vanligen som volter i bröstet. Mekanismen är att ett extra hjärtslag kommer tätt efter det föregående hjärtslaget. Därefter uppstår en kort paus då hjärtat hinner fyllas lite extra med blod. Nästa normala hjärtslag blir därför lite kraftigare och kan kännas som en volt i bröstet.

Länk till artikeln

har själv rätt många extraslag….

Lakeside
2015-05-10 11:16
#5

Tack allihopa för responsen :). Det uppskattas :) Bara att acceptera att det förmodligen är en bieffekt som medicinen ger (eller kombinationen av medicin och alkohol) och som jag helt enkelt får stå ut med om jag vill ha medicinen samt laborera med ifall det går att hitta en mönster när det uppstår. :)

[Citius]
2015-05-11 21:58
#6

Har läst en del om just Elvanse och Metamina (Dexamfetamin) och de flesta som får problem med hjärtat tar inte MagnesiumCitrat som de ska. Dexamfetaminet tömmer ut Magnesium ur kroppen och Magnesium är jätteviktigt för hjärtat. Googla Magnesium och ADHD så hittar ni tonvis med info om det. 
Jag har inte börjat medicineras ännu, men min utredare säger att det blir Elvanse. Jag tar redan nu 300 mg Magnesiumcitrat varje kväll som jag handlar på Apotea.se eller på ett apotek (billigast på Apotea). Bara det har gjort mkt åt min ADHD och min ångest som jag haft.

Är inte speciellt dyrt så pröva. finns att köpa här

 http://www.apotea.se/magnesium-diasporal-granulat-till-oral-l%C3%B6sning-300-mg-20-st
Apotea har fri frakt och levererar dagen efter oftast.

Många trådar om det på Flashback:
https://www.flashback.org/p47440969#p47440969
https://www.flashback.org/p48964917#p48964917

Lite mer:

http://www.saltbutiken.se/?cat_id=51

"Magnesium är essentiell för hjärtat då det hjälper till vid muskelavslappning och bidrar till stadig hjärtrytm."

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/info/traningsdoktorn-darfor-ar-magnesium-sa-viktig-for-kroppen

"Magnesiumbrist kan orsaka muskelsvaghet, kramper och oregelbunden hjärtrytm, säger Per Frank, som doktorerat i träningsfysiologi."

Annons:
Lakeside
2015-05-12 14:10
#7

#6 Tack för tipset! Jag har inte alls tänkt på det men jag tror tom. jag har en burk magnesium tabletter hemma som jag inte riktigt minns varför jag köpte. Ska testa det!

[Citius]
2015-05-14 11:04
#8

Tabletterna är inte så effektiva. Läste någonstans att kroppen bara tar upp 30% när det är i tablettform. Det ska vara citrat för att det ska tas upp mest effektivt. Länken som jag la upp till apotea.se med diasporal är magnesiumcitrat. Överdosera inte för då blir du lös i magen.

RobinEH
2015-05-14 16:08
#9

#8

Huruvida det är tablettform eller inte är oväsentligt. Magnesiumcitrat är vad många magnesiumtillskott i tablettform innehåller. Magnesiumoxid, -hydroxid och -karbonat är de former som har dålig biotillgänglighet och bör undvikas.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Citius]
2015-05-14 19:57
#10

Ok. Det visste jag inte. Tack för infon. Men du håller med att det kanske hjälper ts med magnesiumcitrat.

RobinEH
2015-05-14 21:08
#11

Lakeside, du har talat med din läkare angående kombinationen av Elvanse och alkohol. Det är dock oklart för mig huruvida du har samtalat med din läkare angående dessa hjärtklappningar du upplevt. Om du inte har kontaktat din läkare angående dessa hjärtklappningar så skall du göra så snarast. Det är en vanlig biverkning hos ungdomar-vuxna, men en sådan som inte skall ignoreras.

#10

Jag håller inte med din premiss. Jag är dock inte insatt i ADHD-medicinering.

Att lis-, dex- eller amfetamin skulle tömma kroppen på magnesium ser jag inte mekanism för inte heller finner jag sådant vetenskapligt stöd. Däremot kan magnesium kombineras med amfetamin (inkl. dex-) för att mildra tolerans och utsättning genom blockering av NMDA-receptorer i hjärnan eller åtminstone genom blockering av kalciumintaget vid dessa receptorer. 

Utan att veta vad du har läst så tror jag att du blandat ihop ett och annat. Man har bland personer med ADHD sett frekventare fall av magnesiumbrist, specifikt hos de med hyperaktiva problem. Detta har inte varit beroende av behandling utan något som iakttagits bland gruppen.

Magnesiumbrist är relaterat till arrytmi, dock tycker inte jag att detta verkar mest sannolikt i detta fall. Med tanke på utlösande faktorer som nämns.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Lakeside
2015-05-17 19:37
#12

#11 Jag har inte pratat med min läkare men med en annan läkare och berättade då såklart om medicinen. Hur som helst så har jag denna veckan varit mycket försiktigare med att dricka alkohol när jag tar medicin och har inte märkt av detta lika mycket.

[Citius]
2015-05-18 09:49
#13

Har inte någon vetenskaplig studie ännu som backar det men där är massvis med trådar på nätet med folk som berättar av erfarenhet att det funkar bra. Skadar ju inte att pröva. Här är en. https://m.reddit.com/r/ADHD/comments/2nd4qf/best_time_to_take_magnesium_w_amphetamine_for_adhd/

Annons:
RobinEH
2015-05-18 14:37
#14

#12

Bra. Då har läkaren tagit ställning.

#13

Det handlar om precis det jag skrev. Tillskott av magnesium används för att mildra toleransutvecklingen, detta genom att magnesium verkar som NMDA-antagonist.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Upp till toppen
Annons: