Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1834 ggr
kalindas
5/25/15, 9:51 AM

Låtar på repeat...

Att man kan få ett låt på huvudet och gå och nynna på den hela dagen, hur dålig den än är, är ju inte speciellt ovanligt. Tror att alla får en låt på hjärnan då och då, kan t.o.m. vara riktigt kul. Tror detta är vad som kallas Earworm

Men sen har jag det som inte är lika kul utan mer tröttande och jobbigt! Om jag är mentalt och kroppsligen mer stressad än normalt så hör jag musik i huvudet, hela tiden och på repeat om och om igen!
Det är otroligt enerverande! Det gör att jag sover sämre, tappar fokus och blir samtidigt väldigt trött!
Jag kan få undan musiken om jag pratar med personer eller ser en film eller lyssnar på annan musik. Men ofta ligger den där i bakgrunden. Det är olika låtar, nu senast var de Hero med MZ. 
Denna molande musik i huvudet lockar mig inte till att småsjunga som Earwormen gör utan den bara maler på.
Jag tror att detta har nåt att göra med min diagnos och det att min hjärna alltid går på högvarv. Kan inte slappna av och njuta av omgivningen. Vill jag då slappna av så startar hjärnan diskotek.
Detta syns inte utanpå och märks inte bland andra. 
Men det är fruktansvärt jobbigt när det håller på en längre tid.

Har en lättare AS diagnos och troligtvis även drag av ADHD

/Elisa

Annons:
kalindas
5/25/15, 6:43 PM
#1

Ingen annan som har så?
Tycker att man på flera andra sidor med personer med AS diagnos har läst om nåt liknande. Tror inte jag är unik. 🤐

/Elisa

[Udoon]
5/26/15, 11:36 AM
#2

Jag får också så ibland, men blir oftast inte jättestörd av det.

kalindas
5/26/15, 12:09 PM
#3

Händer då och då här också och på dagarna är det ganska lugnt. Brukar mest vara på nätterna och då stör det sömnen. Händer mest när man varit extra stressad under dagen.

/Elisa

Kajsami
5/26/15, 1:25 PM
#4

Intressant inlägg. Jag har i högsta grad problem med detta, skönt att veta att jag inte är ensam även om det förstås är trist att andra också har det. Har inte tänkt på att det kan vara för att hjärnan går på högvarv och att det kan vara triggat av stress.  Skall försöka lägga märke till om det kan vara så för mig också. För mig skapar detta också andra problem.  Mina epilepsianfall triggas av detta. Det blir liksom för mycket intryck för hjärnan och då "exploderar" den, dvs ger anfall. Jag vet inte vad man skall göra åt problemet. 

För mig är det ofta reklamsnuttar från olika affärer "Ica Luthagens livs, vi tar hand om dig så att du trivs, Ica Luthagens liv", "Biiiiltema, biltema punkt se" och det är fler som som bombarderar min hjärna, men kommer inte på fler just nu (tack gode gud för det!) och även låtar. Idag och igår var det "Den sista mohikanen" och den dök bara upp på måfå, vet inte när jag hörde den senast. Jag jobbar som timmis på dagliga verksamheter för utvecklingsstörda och då kan man få höra barnvisor på repeat hela dagen (riktigt repeat alltså, inte bara i hjärnan).  Och de går sedan på repeat i min hjärna flera veckor efteråt.

Jag har alltså ADHD, skall jag tillägga och drag av AS.

kalindas
5/26/15, 3:44 PM
#5

#4
Intressant.  Kan också få reklamjinglar och ibland om jag varit på fest eller liknande så kan det vara ett dunkande av en bas. På mig triggas det absolut av stress och speciellt på nätterna är det störande.
Tack o lov har jag ingen epilepsi, måste vara extra jobbigt med det i kombination.

/Elisa

Honestyisdead
5/29/15, 6:39 PM
#6

Oja, detta händer mig titt som tätt!

Annons:
Upp till toppen
Annons: