Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3295 ggr
Niklas
2015-05-25 09:54

Hur tränar man arbetsminnet?

Vid exempelvis ADHD och ADD är det vanligt att arbetsminnet är försämrat. Hur kan man träna arbetsminnet?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
tarotlasse
2015-05-25 20:39
#1

Hej Niklas. 

Det finns speciella program för att träna arbetsminnet. 

När sonen gick på mellan stadiet ingick han i en studie för att utveckla ett program för att träna upp arbetsminnet hos barn med ADHD

De visade sig ge mycket  bra resultat där barnen i studien förbättrade arbetsminnet  radikalt och studien resulterade i ett  data program som heter Robocop.  Uppbyggd lite som ett spel  sonen tyckte det  var skit roligt att han fick sitta och spela dataspel på lektionerna.  

Detta program utvecklades sedan också i en vuxeenversion som heter Cogmed arbetsminnesprogram.

Jag blev erbjuden av läkare motagningen jag går på att delta i en KBT behandling där man just använder Cogmed för att förbättra arbetsminnet. 

Det är ett 5 veckors program där man arbetar med detta program 1 timme varje vardag. 

En timme kanske inte låter så mycket men det var skit tufft . Jag var så slut i hjärnan efter denna timme så jag var gråtfärdig och jag fungerade helt enkelt inte på jobbet efter denna timme. Så jag blev sjukskriven under dessa 5 veckor liksom de andra 4 i gruppen blev för alla upplevde samma sak. 

Så det var otroligt tufft och ansträngande att  köra detta program. 

Jag var med i den första gruppen motagninen körde programmet för och de följde oss väldigt noga och de mätte vår arbetsminnes kapacitet innan vi började med programet och under tiden vi höll på med programet och sedan när vi var klara. 

Jag var den i gruppen som hade  det sämsta arbetsminnet från början och var den med med  det sämsta resultat efter genomfört program och jag förbättrade mitt arbetsminne med 22% under dessa 5 veckor. 

De andra hade ett bättre resultat en vad jag lyckades åstakomma. 

Jag har för mig att genomsnittet för de som genomgår programet ligger på  en 24% förbättring.

Det var 5 år sedan jag gick på denna Träning  och motagningen kör fortfarande kontunerligt dessa KBT behandlingar med detta program Cogmed. 

Jag vet flera stycken som hoppat av  redan första veckan eftersom det tyckt det varit alldeles för ansträngande.   Vilket är  jätte synd för jag  och även  de andra i gruppen märkte en  klar och märkbar förbättring av arbetsminnet efter dessa 5 veckor med detta program. 

Jag funderade på att köpa detta program själv och träna på i bland här hemma men visade sig att då får man ha en betydligt tjockare plånbok en vad jag har. 

För det var inte billigt och man köpte då licenser för ett visst antal veckor.

 Då var det inget som man kunde lösa som privat person vet inte om det är annorlunda i dag.   

Det jag tyckte var synd var att man inte följde upp detta efter något år efter behandlingen och tittade på om det även har  haft en långvarig effekt. 

I mitt fall så  vet  både jag och motagningen att mitt arbetsminne blivit radikalt sämre de sista 3 åren det behöver man inte mäta sig fram till.  

Men det  är inte normalt med en sådan kraftig försämring när det gäller ADHD patienter.  Så jag ska göra en stor minnes utredning på Neurologen  nu för att finna orsaken till försämringen och första besöket där blir om 2 veckor med en magnet röntgen av min hjärna om dom nu  kan hitta någon hjärna he he. 

Mer info om just Cogmeds arbetsminnes  träning och om programet kan du finna på 

http://www.pearsonassessment.se/produkter/arbetsminnestraning/om-cogmed.html

Lasse

Niklas
2015-05-26 09:42
#2

Tack för svaren! Jag ska titta närmare på Cogmeds arbetsminnesträning. Det borde finnas "analoga" sätt att träna arbetsminnet också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Geru
2015-05-26 17:12
#3

Du tränar ju arbetsminnet genom att använda det. Ju mer du använder det(även om det är jobbigt) så blir det bättre.

Jag personligen har inte det problemet med ADHD, annat än att arbetsminnet trycker på reset lite då och då.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Niklas
2015-05-26 17:44
#4

#3: Ja, i och för sig, men i och med att arbetsminnet är dåligt verkar det inte räcka med det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Geru
2015-05-26 17:50
#5

#4 Det finns ju te.x. spel som hjälper arbetsminnet, annars så har ju lasse dragit upp det mesta :)

Jag skulle skaffa en hobby som kräver att jag använder arbetsminnet. Det skulle på lång sikt antagligen ha positiv verkan.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Niklas
2015-05-27 10:57
#6

Vet du något sånt spel? Eller en sån hobby? Det är lite det jag är ute efter. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Geru
2015-05-27 11:42
#7

#6 Gamla hederliga memory gör ju det, som exempel. Annars brukar te.x. vissa avancerade moddar till spel som minecraft kräva att man använder arbetsminnet för att saker ska fungera.

Just minnet brukar ju handla om association för att man ska komma ihåg saker. Ju fler saker du binder ett minne till ju längre stannar det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Niklas
2015-05-27 11:43
#8

Tack!


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Panzer
2015-05-27 20:36
#9

Den enda invändningen jag hade med Cogmed var att det inte fanns tillräckligt mycket med övningar som tränar hörselminnet som ju är det område jag har tydligast problem med, nämligen att komma ihåg muntliga instruktioner.

Upp till toppen
Annons: