Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1064 ggr
Lakeside
6/3/15, 5:33 PM

ADHD och trötthet

Det är såhär att varken Elvanse eller Ritalin fungerar på mig pga biverkningar och just nu händer det så mycket i livet att jag inte orkar påbörja någon ny medicinering. Ett av mina stora problem förutom koncentrationen är tröttheten. Jag tar in väldigt mycket information från omgivningen samtidigt som jag måste anstränga mif mycket för att fokusera då mitt arbete är väldigt koncentrations krävande. Jag upplever att jag ofta har antingen jätte mycket energi eller ingen alls. Går det att hushålla mer med energin utan att behöva ta mediciner? Jag tycker detta ä ganska jobbigt, hur gör ni? Tips tack :)

Annons:
Candela
6/3/15, 5:41 PM
#1

Har inte fått någon diagnos men har samma problem med trötthet och intryck utifrån,

De bästa tipsen jag kan ge är att försöka ha en tyst jobb- och hemmiljö. Detta kan man t.ex. få genom att inreda med tjocka textilier och mattor, för att minska akustiken i rummet. Hörselskydd är också en perfekt investering. 😉

För mig hjälper det också att ha saker sorterat i fack och pärmar. Tycker det är väldigt jobbigt när det ligger papper, kuvert m.m. löst överallt. Jag försöker få så mycket tomma ytor som möjligt!

Candela
6/3/15, 5:44 PM
#2

Något annat (som kanske låter fånigt) är att sortera böcker, cd-skivor och dvd-fodral i färgordning. Det ger en mer harmonisk känsla än när det är blandat huller om buller. Däremot inte praktiskt om man ska hitta bland dem väldigt ofta (och har stora mängder).

[Citius]
6/3/15, 10:45 PM
#3

Jag har diagnos men har inte börjat med Elvanse ännu. 

Ska få Elvanse på Tis.

Vilka bieffekter har du?
Många som tar den medicinen får ju Magnesiumbrist.

Jag är supertrött på eftermiddagarna, Har sjukt svårt att hålla ögonen öppna och ännu sämre är det med koncentration på eftermiddagen.
Sen får jag ny energi på kvällarna och måste tvinga mig själv till sängs vid 24 tiden.

annars så hjälper ju en powernap på 20 min vid lunch för ny energi.

Lakeside
6/7/15, 12:57 PM
#4

Tack för tipsen!

#3 Mina biverkningar var egentligen en biverkning, oregelbunden hjärtrytm. Uppkommer i vila och tilltar efter några dagars medicinerande. Jag äter magnesium tillskott nu men får helt enkelt ta en paus med medicinen för jag orkar inte med krångel nu pga. att det händer så mycket annat i mitt liv. Gillar dock Elvanse i övrigt och tänkte eventuellt diskutera med läkaren och försöka göra ett nytt försök i höst. Lycka till!

[Citius]
6/24/15, 11:27 PM
#5

Jag är på 80mg Elvanse nu och är inte trött det minsta på eftermiddagarna som jag var förut.  😃

Upp till toppen
Annons: