Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2215 ggr
Skitgalen
2015-06-13 16:12

När får jag medicinen

Jag ska på mitt första möte på medicinska habiliteringen på onsdag, hur kommer processen gå till? Kommer jag få medicin redan då eller kommer jag få vänta ännu mer? För vet att dom förmodligen ska ta prover osv. Däremot har jag pratat med min arbetsterapeut att jag redan provat Ritalin innan (för nöjet, innan jag ens visste att jag hade en diagnos) men mådde riktigt bra av det, vi pratade om att jag skulle nämna det för läkaren på MH så jag kan få den medicinen. Hur lång tid tog det för er?

Annons:
[T-Johan]
2015-06-13 16:36
#1

Klart som korvspad att Du mådde bra av Ritalin. Det är samma stuk på de som amfetamin. Va lite försiktig med dessa karameller. Dom är inte harmlösa. Ha inte för brottom, se de som en sista utväg. Stalltips kompis!

Skitgalen
2015-06-13 17:00
#2

Men jag har inte missbrukat det direkt, har testat två gånger och när jag säger att jag mådde bra så menar jag inte att det va som om jag knarkade. Jag kommer be om att få testa det i alla fall.

[T-Johan]
2015-06-13 17:16
#3

Nääää………. Jag menade inte att Du knarkar. Enkelt utryck, var försiktig, måste Du ha den medicinen för att fungera. Då finns det inte mycket att välja på. Men finns det alternativ, typ mer harmlösa, är det att föredra. I alla fall testa som ett första alternativ. Annars är det inte fel och må bra!💊💉🏥

Skitgalen
2015-06-13 17:25
#4

Missförstod lite då :) självklart tar jag ju det som passar mig bäst, kanske finns nånting som är ännu bättre! Men åter till frågan, när får man den ? x) samma Dag eller måste man vänta?

[T-Johan]
2015-06-13 17:54
#5

I princip När Din diagnos är "spikad".

Skitgalen
2015-06-13 18:42
#6

Men det är den redan :P har varit det ett bra tag men har fått stå i kötid till MH och fick tid nu på ons

Annons:
[T-Johan]
2015-06-13 19:50
#7

Jag kan givet vis inte säga då eller då. Jag är osäker på vem som ställer diagnosen. Men många diagnoser tar mycket lång tid att ställa säkert. Många besök hos psykiatriker och läkare. Labbande med mediciner och så vidare. Du måste se Dig som en unik person. Och Din bakgrund och sjukdomshistoria är unik just för Dig. Förmodligen skriver läkaren ut något på onsdag. Men vad det blir för "kul karameller" vet jag inte. Titta i Dina journaler om det står uttryckligen att Du har en diagnos. Sedan vad slags diagnos det är. En läkare kan säga att han tror att Du lider av ADHD tex. Men skriver inte ner de i journalen.

Skitgalen
2015-06-13 20:01
#8

Men jag har redan varit och sprungit hos psykologer och arbetsterapeuter flera gånger, diagnosen har jag redan fått på papper vilket är ADD så det finns liksom ingen tvekan om saken… Får se om jag får nåt på onsdag

KnasAnna
2015-06-13 20:24
#9

Jag fick medicin 1 månad efter att jag fått min diagnos. Psykologen som gjorde utredningen skrev även att medicin kommer hjälpa mig. Tog ca 4-5 månader från att remiss skickats till att diagnos var ställd. Med påtryckningar från flera håll att tid till utredning måste påskyndas. Efter knappt 3mån användning av Concerta så fick jag byta nu i veckan. Glad att ha en läkare man kan diskutera sin behandling med. Lycka till nu, o håller tummarna

[T-Johan]
2015-06-13 20:33
#10

Ja, ja jag tvivlar inte på Din uppriktighet. Men dom som ställer diagnoser för medicinsk behandling är läkare och psykiatriker. Psykologer är mer "avancerade kuratorer". Om du behöver ett tungt argument mot Arbetsförmedling och Försäkringskassan, råder jag Dig att låta en psykiatriker ställa diagnosen och behandla den. Myndigheter har hög respekt för denna yrkeskår. Ja ja nu ser vi fram mot onsdag och Ditt möte med en "riktig läkare", med alla befogenheter en "sådan" har. 🚑

[Citius]
2015-06-14 12:44
#11

KnasAnna, får jag fråga varför du bröt?

IceTee
2015-06-14 12:49
#12

Jag minns inte då jag var rätt ung, men jag fick Ritalin ganska snart inpå min diagnos. Utgör diagnosen något stort hinder i vardagen?

Medarbetare på Skor iFokus

Skitgalen
2015-06-14 14:16
#13

Ja jag har gått utan medicin ett bra tag för jag tänkte försöka klara det utan men det går inte, jag har haft min diagnos i snart ett år utan medicinering så det är liksom ingen tvekan om jag har det eller ej….

Annons:
[T-Johan]
2015-06-14 14:49
#14

SkitGalen, Du ska tänka och argumentera i linje med det IceTee för fram. Man måste se sin sjukdom ur ett samhälls perspektiv. Du kan ha Vilken diagnos som helst (utom smittsamma) så länge Du kan sköta ett arbete eller skola är Du kärnfrisk. Sjuk är en person som inte kan sköta arbete o skola. Och då även om diagnosen saknas. Det låter 'skitgalet', men så är de. Detta är vanligt vid psykisk ohälsa då diagnosen är svårställd.

IceTee
2015-06-14 14:50
#15

#13 säg att du vill prova att medicinera, de brukar inte dra sig för det om diagnosen är fast och man försökt utan medicin tidigare

Medarbetare på Skor iFokus

Skitgalen
2015-06-17 14:58
#16

Blev ingen medicin idag, ska ta massa prover osv först men i slutet av juli blir det förmodligen sa hon :) och då blir det Ritalin iom att jag redan testat det och fick en bra effekt av det.

[T-Johan]
2015-06-17 16:28
#17

Ja, ja, det är väl inte helt fel, om läkaren gör den bedömningen. Se till bara att att läkarn skriver in diagnosen och medicineringen i Dina "papper". Det kan bli värdefulla uppgifter när Du fortsättningsvis har kontakter med andra myndigheter, för dom kan annars vara vrånga.

Skitgalen
2015-06-17 16:39
#18

Ja det har dom redan gjort, fick skriva på ett slags "avtal" där jag samtyckte att dom fick lämna ut min information till andra myndigheter. 
Du får mig att tveka på dom onödigt mycket och det gillar inte jag… dom vet liksom vad dom gör och det finns ingen anledning att tro annat.

[T-Johan]
2015-06-17 18:41
#19

Förlåt, det var inte min avsikt! Jag vill bara att Du ska vara noga med att få allt viktigt väl dokumenterat. Det är inte någon självklarhet i den moderna vården. Dom jobbar också, som alla andra, under mycket stress tyvärr.

Upp till toppen
Annons: