Annons:
Etiketteradhd-addkörkort
Läst 2399 ggr
Ralktad
6/14/15, 3:41 PM

ADD/ADHD + körkort

Hej! Detta är mer frågor till er som antingen övningskör eller har Körkort. Jag har ADD, och har länge funderat på Körkort. Nu känner jag att jag vill komma igång lite på riktigt. Dock har jag lite funderingar. Hur klarar ni med ADD/ADHD av att koncentrera er på så många saker samtidigt? Gasa, bromsa, kopplingen, växla OCH hålla koll på vägen.. Jag tycker det verkar svårt. Hur lång tid tog det för er att ta körkortet från att ni började övningsköra? Om jag ska övningsköra via trafikskola, ska jag då tala om att jag har ADD?

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

  • Redigerat 10/23/20, 10:43 AM av Niklas
Annons:
Honestyisdead
6/14/15, 3:43 PM
#1

För att få tillstånd att övningsköra alls måste du berätta om dina diagnoser i ansökningen. Det kommer en fråga om det. Berättar man inte kan man få böter.

Ralktad
6/14/15, 3:46 PM
#2

#1 Oh, okej. Så bra. 😊

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Honestyisdead
6/14/15, 3:53 PM
#3

Har du beställt hem papper till ansökningen och synkontroll? Bokat kursen som du och din handläggare måste gå innan du får övningsköra?

Silla9
6/14/15, 5:18 PM
#4

Hej! För mig var det väldigt svårt i början att koncentrera mig och hålla koll på alla dessa saker, så jag var helt slut efter en liten stund. Men jag övade upp mig. Jag övningskörde i flera år till och från i perioder. Körde upp flera gånger också men har nu tagit Körkort! Vilket jag är väldigt glad och stolt över :) Men jag vet om att jag kan tappa koncentrationen och därför kör jag inte jätte långa sträckor åt gången. Jag hade inte fått diagnosen när jag fyllde i pappren om tillstånd men talade om för körlärare senare, och det var inget problem. Lycka till!

elvatolv
6/15/15, 9:03 AM
#5

Det är så olika, jag har svårt att koncentrera mig på vissa saker men bilkörning går liksom av sig självt. Jag har t.om kört buss och taxi i många år, så det behöver inte vara ett problem. (Fick diagnosen för några månader sedan) Du kanske också har talang för bilkörning så slappna av och kör bara! :-)

Cayennen
6/19/15, 1:39 AM
#6

Minnet! Det är kanske knepet … öva så det blir på "automatik" … även teorin … 

Övning och minnet ger känslan av kunnighet/trygghet/säkerhet. Trots att det är jobbigt … repetera tills du spy!

Annons:
Cayennen
6/19/15, 1:47 AM
#7

btw, spelar du något musikinstrument? Om ja….körkortet är precis likadan…övning ger färdighet oavsett funktionhinder…på samma gång är det viktigt att ha en lämplig lärare som man litar på och som man vågar tala om sina räddslor för…

Ananse
10/12/15, 11:16 AM
#8

Jag var i medelåldern när jag tog körkortet och det var kärvt just på grund av koko-faktorn (som dock inte var diagnosticerad då). Höll på ett år, lärarna skrek åt mig eller såg helt uppgivna ut. Mot slutet fick jag en lärare som var en pedagogisk naturbegåvning, och han tog mig till uppkörning på några veckor. Sen dess har det gått dryga sex år och jag kör bra, även om jag undviker stadstrafik.

[Ruffsetuss]
10/12/15, 1:15 PM
#9

Mitt problem med perception gör att jag och min Läkare kommit överens om att jag inte bör ha Körkort ! Jag har inget begrepp om hastighet / Fart . Övningskörde med min Bror ….. En gång , han var likblek när vi stannade 😂 Du MÅSTE svänga i kurvorna Syrran , inte köra rakt över ! Varför då ? Det går ju fortare på mitt sätt 😊 sedan provade jag med En lokal Bilskola ……. Titta på hastighetsmätaren ! Det är bara 70 här ! Efter två lektioner rök vi ihop …. I Farsta stannade jag bilen , sa att han kunde köra sin jä…la bil själv , klev ur och tog bussen hem ! Allt det här hände innan jag fått mina diagnoser , nu förstår jag varför det inte fungerade för mig .

Ananse
10/12/15, 1:28 PM
#10

För mig klickade det direkt mellan mig och fordonet, manövreringen var inget problem. Problemet var allt det som rör omgivningen och övriga trafikanter. Folk med ADHD brukar gilla att köra och göra det mycket, ofta jobba som yrkesförare. Många av dom är hetsiga och impulsiva i trafiken, dock inte jag. Jag kör som om det vore förarprov och har en ständig inre dialog med en tänkt tillsyningsman.

Upp till toppen
Annons: