Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2887 ggr
Ribessa
7/1/15, 12:40 PM

Korkat! Concerta & Alkohol, hjälp?

Vet mycket väl att detta är en blandning som inte bör ske, alls. Läser en hel del om konsekvenserna som kan ske genom att dricka alkohol om du medicineras med Concerta

Korkad som jag nu råkade vara i söndags (jag är vanligtvis extremt noggrann med mediciner och håller stenkoll, skulle aldrig dricka en droppe alkohol om jag ätit en panodil ex… så det är inte där problemet ligger. Just got caught in the moment i guess?) så drack jag alkohol fast jag tagit min Concerta på morgonen som vanligt.

För det första, var det nog den största mängd alkohol jag någonsin druckit på en kväll och detta var mellan ca 21-3.00 och då det riktigt slog var först kl 3? Dvs, jag kände nog inte riktigt av någonting under nästan hela kvällen, tror det är där glömskan slog in också. Obehagligt nog att jag kände mig riktigt borta men jag gick, såg och och pratade som om att jag inte hade druckit en droppe. Pupillerna mina (sett på bilder från partajet) var större än störst och minns väldigt… suddigt från kvällen. (Kan tillägga att jag är en sån tjej som hatar fylla och känslan av fylla så min maxgräns är salongs… ja du hör ju.)

Dock då min sambo hämtade hem mig så hade jag så extrema humörsvängningar, blandades mellan att vara jätteledsen och rent ut sagt förbannad och elak (UTAN anledning? Jag är aldrig så?) Jag däckade av på golvet fram och tillbaka och fick vid ett tillfälle riktig andnöd, jag kunde inte andas alls, men det gav med sig. Spydde i säkert 7-8 omgångar den natten, var totalt nedslagen. Nu sitter jag då här, 3 dagar senare, och känner mig fortfarande "slagen" av detta. Kan ju lätt säga att jag kände redan då att jag inte bara va "full" utan sådär hade jag aldrig känt förut, förståeligt, concertan ju. Men även dagen efter, och dagen efter det. Det känns som att jag återhämtar mig efter att ha varit neddrogad. Blir något orolig? 

Hur har ni reagerat på Concerta + alkohol? Har ni någon info om det överhuvudtaget eller det jag skriver vill jag gärna höra. Redan ringt 1177 och väntar på att de ska ringa upp just att jag bara vill bolla med dem om detta, så jag vänder mig inte enbart till en forum om en sån allvarlig grej. 

Tacksam för svar. Kram.

Annons:
Honestyisdead
7/3/15, 10:06 PM
#1

tycker mest det låter som en allvarligfylla och inte blandningen.

Ribessa
7/3/15, 10:19 PM
#2

Kan tillägga att jag nu nästan en vecka senare, knappt får någon effekt av medicinen i efterhand. Igår åkte jag in på akuten av domningar, hjärtklappning, svimmningar och tryck i huvudet. Finns många misstankar om varför detta är på detta vis men blandningen är ju absolut huvudmisstänkt i detta fallet…

Honestyisdead
7/3/15, 10:25 PM
#3

Jag trordefinitivtintedet beror på blandningenen hel vecka senare. Menar du att en läkare sagt att denne misstänker det? 

anledningentillattman inte ska blanda är för att man kan bli fullare på mindre än vanligt.

Maria
7/3/15, 10:39 PM
#4

Du skriver att det var det största mängd alkohol som du har druckit och att du dessutom fick en blackout så jag tror också att alkoholen är det stora boven i dramat och att du dessutom är ovan att dricka.

När alkohol går ur kroppen så kan det kännas som rena ångesten och det är inte ovanligt med hjärtklappning och olustkänslor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

SSKAnna
7/9/15, 4:50 PM
#5

Metylfenidat + alkohol bildar i levern Etylfenidat. DÄR har du boven i dramat!När sedan Etylfenidatet går ur kroppen är det vanligt med en rekyleffekt som är obehaglig. Tyvärr kan den även leda till fortsatt intag av alhohol.

Alkohol hämmar enzymet som normalt bryter ned dopamin till noradrenalin vilket kan leda till oönskat höga dopaminmängder.

Det är flera faktorer som avgör hur länge man kan känna av de effekter som du beskriver; leverfunktion, kön, metabolism mm. mm. 

Jag vet att jag kunde känna mig bakfull, kräkningar, yrsel, illamående och ruskig ångest, i ca fyra dygn efter bara typ 2 glas vin när jag åt Concerta så jag insåg snabbt att det inte var värt det med en droppe alkohol.

Alkoholen förstärker även alla biverkningar på hjärta och kärl.

Tack för att du delade med dig av denna mardröm. Förhoppningsvis finns det någon som på detta sätt inte behöver lära sig denna läxa den hårda vägen…

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Ribessa
7/9/15, 8:36 PM
#6

#5 - Tack för ditt inlägg! Precis som jag misstänkt själv och de i min omgivning - att detta har VISST med blandningen att göra och inte alkoholen i sig självt. Jag är inte en rookie med alkohol och nog tusan har jag haft fyllor förut, och varit bakis. Men detta var av en helt annan karaktär, och tydlig sådan.  Som sagt, kände mig inte direkt bakis, utan snarare som att jag tillfrisknade från att ha varit drogad. Inte för att jag någonsin varit det, men så var MIN känsla iallafall.

Nej det är verkligen inte värt en droppe om man äter Concerta. Jag har innan provat att dricka alkohol, dock då att jag skippar concertan den dagen (men det får man ju då ta och bedöma om man faktiskt tycker det är värt det) och det har gått bra. Men ALDRIG en droppe alkohol i samband med Concerta.

Verkligen. Hade uppskattat om jag hade läst något i den här stilen innan jag själv fick lära mig, som du sa, den hårda vägen.

Den var inte trevlig. och hela jag var ur fas i över en vecka.

Kram!

Annons:
Honestyisdead
7/10/15, 12:40 PM
#7

#6 Det låter ju inte som du har mycket erfarenhet av alkohol eftersom du påstår att du drack massor och inte kände av det. Vem hade fortsatt om man vet att man borde vara full men inte är det?  Du skriver dessutom själv att det var den största mängd du någonsin druckit. Jag tror fortfarande att det var en kraftig fylla.  Bakfyllan efter en sådan kan vara fruktansvärd. Var själv så dålig en gång att jag spydde i två dygn. Hjärtklappning, tryck i huvudet, svettningar, skakningar, ångest mm. Kändes inte som en vanlig bakfylla, men det var det.

Dessutom måste du vara en extremt ovanlig person som har effekt av Concerta från morgon till 4 på natten. Känner faktiskt INGEN som någonsin haft effekt så länge.

Testa drick den mängd igen utan Concerta och se om du inte mår dåligt då också. (skämtar, verkligen ohälsosamt)

Känner många som äter CS, och dricker. Ingen har upplevt det du anser vara effekt av blandningen. Absolut inte en vecka efter. Men visst, undantag finns alltid.

Ribessa
7/10/15, 4:32 PM
#8

#7 - Jag tror nog att jag kan bedöma det själv "hur erfaren" man är i ämnet. Vilken sak att diskutera ens?

och jag är väl ovanlig - åter igen, vad är det här för sätt?? - jag känner effekt länge. Det är väl förjäkla bra? Ska man motsäga och diskutera om medicinen faktiskt gör det den ska göra? och dessutom sa jag att när medicinen faktiskt går ur kroppen - inget om hur jag känner.

Väldigt många känner igen sig i det jag har berättat som äter Concerta.

Sen hädanefter om vi skall diskutera tycker jag att vi kan göra det utan att uttrycka sig dumförklarande och nedvärderande.

Kram.

Honestyisdead
7/10/15, 4:52 PM
#9

Exakt var nedervärderar jag?

Ribessa
7/11/15, 5:34 AM
#10

" Vem hade fortsatt om man vet att man borde vara full men inte är det? "
"Dessutom måste du vara en extremt ovanlig person som har effekt av concerta från morgon till 4 på natten. Känner faktiskt INGEN som någonsin haft effekt så länge. "

Bland annat.

SSKAnna
7/11/15, 11:20 AM
#11

Hera;  Du har en tendens att skriva saker som (oavsett avsikt) låter ganska dömande.

Jag har sett det på fler ställen än i denna tråd. Om du inte har för avsikt att döma eller komma med pekpinnar så ska du kanske tänka på hur du uttrycker dig.

T.ex.; bara för att du inte känner någon som har haft effekt av Concerta till 04- betyder det att det är den enda sanningen?

Som jag skrev i mitt inlägg påverkar kombinationen Metylfenidat + alkohol både verkningarna av Concertan och nedbrytningen av denna samt nedbrytningen av alkoholen. 

Vi är alla olika- det är ett faktum. Olika kroppar metabolisera på olika särr i olika takt.

Vi är också individer allihop- även om vi tycker och tänker olika så måste vi försöka visa varandra respekt.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Honestyisdead
7/11/15, 12:14 PM
#12

#10 Det är inget nedvärderande. Det är faktisktväldigtovanligt.

#11 Jag kan dessvärre inte uttrycka mig på annat vis. Jag ser nämligen inte det ni ser i mina kommentarer och då är det svårt att ändra.

Ribessa
7/11/15, 1:33 PM
#13

Men då lämnar vi det där. :)

Annons:
Honestyisdead
7/11/15, 1:58 PM
#14

👍

Upp till toppen
Annons: