Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1756 ggr
elviraj
7/1/15, 1:58 PM

Väntetid för neuropsykiatrisk utredning

Idag var jag på ett bedömningssamtal på BUP inför en neuropsykiatrisk utredning. Fick då veta att väntetiden för utredning skulle vara 2 år. Helt sjukt, eller?! Hur länge har ni fått vänta?

Annons:
Kyllan56
7/1/15, 2:34 PM
#1

2 år fick jag vänta, vilket är oacceptabelt! Men de som har pengar kan naturligtvis få det mer eller mindre omedelbart på privata kliniker, vilket är fruktansvärt orättvist!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Grace2009
7/1/15, 4:00 PM
#2

Jag väntade 1 år och 10 månader. Var dock ej BUP, utan vuxenpsykiatrin.

Silla9
7/2/15, 3:52 PM
#3

Jag behövde bara vänta kanske 2-3 månader. Var på bup och jag var 17 år så de ville väl göra det innan jag blev 18. Verkar ha haft tur!

Ribessa
7/3/15, 2:14 AM
#4

För mig var väntetiden också 2 år.

Ribessa
7/3/15, 2:15 AM
#5

Via vuxenpsykiatrin.

Honestyisdead
7/3/15, 10:02 PM
#6

min utredning kom igångganskaomgåendeefter jag bad om den.

Annons:
tarotlasse
7/3/15, 11:48 PM
#7

Enligt vårdgarantin så ska man inte behöva vänta mer en 3 månader. 

Men sedan så säger inte vårdgarantin något om hur lång uredeningen eller behandlingen får ta. 

Så jag fick en tid inom 3 månader som vårdgarantin säger. 

Men sedan så efter det första besöket så tog de nästan 3 år innan utredningen var klar. 

Men då  hade man ju följt vårdgarantin eftersom jag fått första tiden inom 3 månader blec jag informerad om. 

Så jag ger faktiskt inte så mycket för detta med vårdgarantin. 

Lasse

LeJ
7/4/15, 4:34 PM
#8

Jag gick på psykiatrin i många år och behandlades för dystymi, bad om utredning flera gånger men det blev nej. Sen gick terapeuten i pension och jag fick en ny, då hände en massa saker plötsligt och jag fick en utredning efter kort tid, dock var väntetiden ett år sa hon men hon tyckte jag väntat så länge redan. Min syster ska utredas nu utan någon väntetid alls. Så jag tror det beror lite på dels vem man pratar med och hur man bedöms, iaf här.

[mmalinn]
7/5/15, 10:03 PM
#9

Jag har väntat sedan mars 2014 på utredning. Har träffat psykologen där uppe en gång, och eftersom jag har så mycket "underlag" på att jag har ADHD eller ADD så behöver jag bara göra en så kallad kortutredning, som bara tar En dag. Trots det så väntar jag fortfarande..

Upp till toppen
Annons: