Annons:
Etikettadhd-add
Läst 8093 ggr
[Synnerlig]
2015-07-14 20:22

Hur ärftlig är ADHD/ADD?

Nu är det såhär att det är en ganska stor risk att min sambo har ADD. Alla symtom vi läst upp stämmer i princip på honom och han ska imorgon kontakta vårdcentralen så att de kan få kolla upp detta.

Men en sak som jag började fundera på är hur ärftligt ADD är. Jag har inga diagnoser vad jag vet om men förmodligen så har både min sambo och hans pappa ADD medans hans syster och mamma inte har det.

Hur stor risk tror ni att det är att våra framtida barn får ADHD/ADD? Är det 50 % då min sambo (förmodligen) har det och jag inte har det?

Annons:
jenmjao
2015-07-14 20:24
#1

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2383

Finns massa olika saker om det om man söker på google.

[Synnerlig]
2015-07-14 20:31
#2

#1 Jag tyckte att jag hade sökt men hittade inte 😛 Tack för länken, ska läsa 🙂

[Synnerlig]
2015-07-14 20:37
#3

Med " 75 procent medfött" menar man då att det är 75 % risk att barnet ärver ADHD/ADD? Eller att det är 75 % risk att det är ifrån sambon som barnet fick ADHD/ADD ifrån? Förlåt om jag är lite trög 😊

Skogshumblan
2015-07-14 20:44
#4

Enligt vad jag förstod på BUP finns det inga samband mellan de här diagnoserna och föräldrar. Det finns en viss korrelation men den är inte bevis bar. Så liten är den alltså.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Synnerlig]
2015-07-14 21:33
#5

#4 Det låter ju bra 🙂

gunillapower
2015-07-17 23:13
#6

Efter vad jag hört är det ganska stor risk att barnet ärver förälderns adhd/add även om den andra föräldern är "normalstörd";) jag har själv ADD och är näst intill övertygad om att min son har ADHD. Jag vill absolut inte skrämmas. Men jag anser att det är väldigt viktigt att föräldrarna accepterar och förstår för att barnet ska få den hjälp det behöver så tidigt som möjligt

Annons:
SaraU
2015-07-21 09:13
#7

Jag skulle nog säga det beror på om hans föräldrar har det för då är risken större att det är ärftligt. Jag har diagnostiserad ADHD men inte min pappa som har exakt samma symptom som mig, även minfarfar hade dessa svårigheter så för mig har det varit ärftligt men min son verkar inte ha fått problematiken vad jag kan se än :)

the esthetic grown up is the child who survived

Funk4
2015-07-21 14:58
#8

#7 SaraU, det är precis som om jag kunde skrivit det inlägget!👋 Exakt samma i mitt läge. Jag är nu över 40 o fick ADHD diagnosen 3+ år sedan, men ju mer jag lär/märker hos mig själv av vilka symptom som är utmärkande eller besvärliga eller hanterbara etc, desto mer ser jag ju att jag är pappas dotter upp i dan!! Det är nästan ofattbart att det inte är han som har diagnosen på papper utan jag - eller att inte han tycks se/acceptera likheterna (vilket i vårt fall är våra Olikheter, o därmed det vi ofta tjafsar o stör oss på hos varann hmmm…) Det skulle va intressant o veta mer om hur du upplever det i din relation till din far?

melonglass
2015-07-22 00:28
#9

Barnet får ju inte en diagnos förrän det är ett problem i vardagen. Det är ju egentligen inget som gör en till en annan person utan man har bara vissa personlighetsdrag/egenskaper som inte är anpassade för dagens samhälle och vad min läkare berättat så är det ärftligt.
Det gäller helt enkelt att om ni nu får barn så var i tid med att kolla hur det går i skolan kolla hur det går med läsning, att fokusera och koncentrera sig osv.

Jag fick diagnosen för ett par månader sen. Har 2 kusiner med diagnosen ADHD och 3 som misstänks fast inte kollas upp. Endast 1 av deras föräldrar har någon sorts diagnos och det är inte ens samma som resterande. Däremot så är både min pappa, mamma och flera utav mina egna föräldrars släktingar väldigt ''adhd-iga'' i sitt sätt utan att de fått någon diagnos vilket enligt mig bara berättar att man är mer uppmärksammad på det nu för tiden

tarotlasse
2015-07-26 22:01
#10

Enligt ett flertal forskningsstudier och på DNA analyser visar klart på att ADHD är en genetisk avvikelse på kromsom 16. 

I England t.ex så används även ett helt vanligt blodprov vid utredningen till ADHD i dag. 

Dessa studier visar ju  att eftersom det är en genetisk avvikelse så är det även ärftligt. 

Jag ser inte hur stor är risken med att få ett barn med bokstavs kombination  utan hur stor är möjligheten till att ens barn får samma kromosom avikelse och ADHD.

Enligt det stora DNA biblioteket i USA som arkiverar samtliga DNA prov som görs i världen allt från nyfödda barn till DNA från arkelogiska utgrävningar. 

Visar att alla mäniskor på stenåldern hade denna avviklese på kromsom 16. 

Medans i dag så är det ca 20% av världens befolkning som har denna avvikelse och ADHD.  

Vilket visar att ADHD minskat i omfattning genom åren.

Så om ADHD är vår naturliga funktion eller om det är en avvikelse kan man ju faktiskt fundera på. 

ADHD är ju inte enbart ett hinder utan även många gånger en oerhörd tillgång. 

Så bekymra er inte över hur stor ärftligheten är på era barn. 

När ni nu vet att en av er har en bokstavs diagnos så har ni alla möjligheter i världen att om ni ser tendensen till  en diagnos hos era barn kan ni ge barnet rätt hjälp och till att utvecklas efter barnets förmågor som finns hos oss med bokstavskombinationer. 

Bara att konstatera  att de största genierna, uppfinnare, konstnärer mm genom historien är personer med konstaterade bokstavsdiagnoser. 

Jag har själv ett barn med diagnos och ett barn utan diagnos och är  lika underbara barn båda två. 

Lasse

Cahira
2015-07-27 20:46
#11

Min far, min bror och jag har alla tre ADHD/ADD.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

SaraU
2015-07-29 08:38
#12

#8 Jag har en mycket bra relation till min pappa. Han brukar säga själv att om han gjorde en utredning så skulle det vara stor risk att han fick en diagnos. Pappa har svårt med impulskontroll, koncentrations svårigheter och lite annat. Han och jag har alltid haft en bra relation även om vi har samma problematik.

the esthetic grown up is the child who survived

fluffymind
2015-07-29 22:16
#13

Jag testade mig och fick ADD-diagnos efter att min dotter fått sin diagnos. Mina föräldrar är bänga i huvudet båda två, men fan vet om det är grund för diagnoser.

Annons:
Upp till toppen
Annons: