Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1554 ggr
nikkaluokta
7/21/15, 8:03 PM

Hatar min diagnos... Mig själv oxå!

Jag har Adhd/As… Medicinerar inte nu… Testat Concerta å Medikinet å Strattera… Blir endera tokspeedad eller får högt blodtryck… När jag är bland många, familj vänner kollegor etc blir jag så förb jaa uppskruvad å okoncentrerad ja helt upp i varv… Tycker inte om det alls för jag vill inte va sån! För lång tid tillsammans med många sådär å jag blir jättetrött, irriterad å tokstressad till slut.. Ibland får jag även ångest å måste ta Xanor för att orka, för att komma ner i varv… Hatar det här, hatar mig själv… Jag vill va som normal… Precis kommit hem efter att ha vart med sambo å två barn på en weekend hos mamma å hennes sambo på deras fritidshus… Känner mig mest ledsen nu… Vill inte :-( Finns det nån här som ha nå goda råd till mig?

Annons:
enlisa
7/22/15, 6:23 AM
#1

Hejsan, jag känner igen känslan du pratar om, jag har add/adhd och när det blir mycket folk runt mig och jag inte tar medicin så blir jag helt uppe i varv och upplever att jag tappar kontrollen över mig själv/mitt beteende. Det slutar så gott som alltid med panikångest…. jättejobbigt. Det enda tips jag har, som funkat relativt för mig, är KBT/träna på att tagga ner… det varierar hur jag måste göra, ibland gäller det att fysiskt avlägsna mig (ofta går jag in på toaletten en stund, blundar och andas och gör övningar jag fått lära mig) och ibland räcker det med att jag låter bli att interagera en stund, tex bara svarar KORT på frågor och inte pratar själv om jag inte blir tilltalad. Men det är saker som funkar för just mig, jag skulle tipsa om en samtalskontakt/terapeut! Kanske funkar det iaf lite bättre med extra strategier… Är du yngre så är det gratis att gå på ungdomsmottagning. Hoppas det kan hjälpa… Kram & pepp! /E

gunillapower
7/22/15, 6:41 PM
#2

Jag vet inte om det är ett tips eller om det överhuvudtaget hjälper dig. Men det har hjälpt mig. Jag har varit väldigt öppen med att jag har ADD och gad. Vilket gör att jag kan gå undan en stund om jag känner att jag behöver utan att nån tycker det är konstigt.

Upp till toppen
Annons: