Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 1998 ggr
IceTee
8/10/15, 2:11 PM

Vanföreställningar- diagnos? (efterforskning)

Jag hoppas jag lägger frågan rätt nu! Och jag vill verkligen inte såra någon om det skulle vara fallet och dömer verkligen inte någon här!

Jag håller på att skriva en bok/novell och skulle behöva hjälp med en sak. Min karaktär ska lida av vanföreställningar. I början äter hon medicin och har inga problem alls men sen ska hon sluta med dem (vet inte varför, har inte kommit på någon anledning ännu) och då börjar hon inbilla sig saker och helt enkelt tro på det själv. Lite svårt att förklara kanske

Jag undrar nu främst vilken diagnos som skulle kunna passa in på henne? Kan självklart anpassa lite så det stämmer överrens med någon existerande diagnos (eller en blandning av flera?). De viktigaste grejerna är att hon med mediciner blir i stort sätt symptomfri och utan har hon vanföreställningar.

Återigen- jag hoppas inte att någon tar illa upp! Jag menar inte att trycka ner någon diagnos eller göra någon till narr, detta ska inte på något sätt vara en rolig novell/roman/berättelse.

Vill någon ha mer info så skicka gärna ett PM! Vill inte skriva ut hela storyn här

Om min fråga inte hör hemma här får ni gärna ta bort den!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Honestyisdead
8/10/15, 2:22 PM
#1

En anledning till att karaktären vill sluta kan ju vara bieffekter från medicinen.

Diagnos överlåter jag till någon annan.

IceTee
8/10/15, 2:25 PM
#2

#1 smart!

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
8/10/15, 2:27 PM
#3

Det är tyvärr en väldigt vanlig orsak till att folk väljer att sluta med mediciner de egentligen behöver.

IceTee
8/10/15, 2:37 PM
#4

#3 ja, vilket är väldigt synd

Medarbetare på Skor iFokus

elvatolv
8/11/15, 9:18 AM
#5

Ja, så var det för mig. Kan inte äta medicin jag behöver pga biverkningar. Det är tydligen väldigt vanligt. Kul att du ska skriva en bok! Om du inte redan är medlem i poeter.se så är det ett bra tips. Ett väldigt bra forum för alla som skriver poesi, noveller eller vad som helst. Lycka till!

IceTee
8/11/15, 12:26 PM
#6

#5 jag hade ingen aning om att det fanns! Ska absolut bli medlem där, tack!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
SSKAnna
8/12/15, 1:10 PM
#7

Vanföreställningar av den typen du tänker dig ingår främst i psykossjukdomar. Vanligast är väl Schizofreni kan jag tro.

Medicinerna som fungerar är olika sorters Neuroleptika och de har många, besvärliga biverkningar som dessvärre gör att många vill sluta med dem när psykosen försvunnit.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

IceTee
8/12/15, 3:34 PM
#8

#7 tack!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: