Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 1777 ggr
Anonym
Anonym
2015-08-15 13:56

Vi med diagnoser är också människor!

Postar detta anonymt då jag ej är öppen med mina diagnoser!

Jag ville bara säga att jag blir ledsen, jag borde kanske inte läst runt men vissas attityd mot folk med diagnoser går bara att beskriva med ett ord: tråkig!

En person skrev såhär på ett forum: "klarar inte av folk med Asperger, dem är otroligt jobbiga" 

Då tänkte jag bara en sak, snacka om att dra alla över en och samma kam. Varenda människa med Asperger är olika varenda en är en individ långt ifrån alla har samma problematik, då kan man lika gärna säga att man inte klarar av vissa människor..

Samma sak med folk som ställer okänsliga frågor, jag som har Asperger har mer än en gång fått höra "Har du empati?" bara frågan är kall, självklart har jag empati snälla läs på lite innan man ställer en sån fråga.

Ville mest skriva av mig lite, mycket okunskap tyvärr.

Annons:
Skorpion76
2015-08-15 13:58
#1

Även om jag inte vet något om dina diagnoser förstår jag exakt hur du känner dig.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Honestyisdead
2015-08-15 14:06
#2

Du skriver att du inte är öppen med dina diagnoser. Varför har då folk frågat dig om empati? 

Tyvärr är det ju en myt om AS. Och egentligen är det inte konstigt att folk utan diagnoser inte kan något om det. Då är det väl bra att fråga så man kan berätta hur det är.

Angående att man drar alla över en kam så ser vi ju det överallt i samhället. Härkomst, klädstil mm. Det är tyvärr vanligt.

Anonym
Anonym
2015-08-15 14:06
#3

#1 Nä, precis jag har Asperger & ADHD men tänkte mer allmänt det gäller alla diagnoser. Tyvärr har människan väldigt lätt för att döma i förväg och sen finns det ju diagnoskriterier men bara för man har en diagnos är man inte ett levande exempel av kriterierna och kan alltid förbättras. Den riktigt tråkiga synen är av dem som tror att alla med en viss diagnos är på ett viss sätt och att man "pratar över huvudet" 

Det roliga är att berättar jag inte att jag har diagnos behandlar dem mig som jag vill "helt vanligt" berättar jag att jag har en diagnos har jag förvandlats till "asperger tjejen" jag vill inte vara Asperger, jag vill vara Jag. Jag är en människa precis som dem, men ibland har jag blivit så påverkad av allt jag hört att jag tvivlar på mig själv jag kan tänka "åh dem normala tycker samma sak" som om att det skulle bekräfta något.

Anonym
Anonym
2015-08-15 14:09
#4

#2 Snälla, jag är inte öppen med mina diagnoser över forumet med mitt nick här vill jag inte att ALLA på hela iFokus ska veta det. Det är inte som att jag går runt på stan och berättar om mina diagnoser, men min mamma har berättat om mina diagnoser till viss del av min släkt som sett på mig med helt andra ögon jag har berättat det för en del över privat chatt på internet sen har jag bott på LSS boenden. 

Bra att fråga, Ja visst det är bra att fråga. Men att fråga mig om jag har empati är en ganska kall fråga jag skulle inte fråga den till min granne "Föressten Lars, har du empati? jag bara undrar" för det har hänt mer än en gång när jag på chatt pratat med folk att dem ställt såna frågor och liknande det tar några minuter att googla på Asperger.

Honestyisdead
2015-08-15 14:15
#5

Snälla? Vad då snälla?

Jag har aldrig fått frågan om empati och jag är öppen. Men skulle jag prata om mina diagnoser och jag hade fått frågan hade jag sett det som ett ypperligt tillfälle att upplysa om diagnoserna på. Ser det inte som en kall fråga faktiskt.

Anonym
Anonym
2015-08-15 14:20
#6

#5 Då delar vi inte uppfattning, jag upplyser gärna om diagnoser men jag orkar inte ha en lång lektion om hur det är att ha Asperger och om jag kan känna känslor det sårar iallafall mig sen hur du uppfattar det är din sak.

Annons:
Anonym
Anonym
2015-08-15 14:29
#7

TS, jag är helt inne på din linje. Själv har jag AS, damp samt några fysiska handikapp. Men jag är duktig på det jag gör och klarar mig bra i sammanhang där folk inte vet något om mina diagnoser. Däremot så betraktar de mig med helt andra ögon om de får veta någonting om det (vissa undantag på folk finns ju, som inte ändrar syn för den sakens skull).

Jag har också fått så pass mycket frågor av det nervärderande slaget att jag inte gärna umgås med folk jag inte känner väl längre..

/Anonym 2

Honestyisdead
2015-08-15 14:29
#8

#6 Då är det lättast att låta bli att berätta det. Människor är nyfikna av naturen. De flesta undrar uppriktigt och frågar inte för att vara elaka. Jag frågar hellre en person om det jag undrar än att googla på det.

Sedan kan du ju inte göra något åt att din mamma berättar det för folk annat än att be henne att inte göra det.

Undrar fortfarande varför du skrev snälla.

Anonym
Anonym
2015-08-15 14:34
#9

#8 Ja kanske är lättast att inte berätta det tro mig jag har inte ens berättat det för många och jag har bett min mamma att inte berätta det för släkt men nu vet redan halva släkten det så svårt att ta tillbaks något. Vissa frågor kanske man kan hålla för sig själv även fast jag förstår att man vill fråga, du kan fortsätta undra varför jag skrev snälla det är ganska lätt att lista ut ;)

Honestyisdead
2015-08-15 14:38
#10

#9 Nej det är inte lätt att lista ut, just därför frågar jag.  Men då gissar jag att det inte betydde ett jota eftersom du inte kan förklara det.

Javisst kan en del frågor vara opassande.  Men berättar man att man har en diagnos som har en viss bild ute i samhället skulle jag aldrig se frågor om diagnosen som opassande.

Anonym
Anonym
2015-08-15 14:41
#11

#10 nä precis det betydde precis ingenting ;)

nähä det är du det åter igen dina åsikter, du kan inte övertala mig att tycka annat.

Honestyisdead
2015-08-15 14:45
#12

Det är sina egna åsikter man brukar dela med sig av i en diskussion. Det är ju genom andras input man kan vidga sina vyer.

Anonym
Anonym
2015-08-15 14:46
#13

#12 ok.

Annons:
SaraU
2015-08-21 08:55
#14

Tycker också människor dömmer andra för fort och tyvärr hamnar vi med diagnoser ganska ofta i "rampljuset" som våra diagnoser istället för att se till oss som med människor. Precis som alla andra är olika är vi med diagnoser olika eftersom vi inte är våra diagnoser utan dem är en del av oss.

the esthetic grown up is the child who survived

Upp till toppen
Annons: