Annons:
Etikettadhd-add
Läst 2466 ggr
Radiqarl
8/18/15, 1:17 PM

Tandläkarräkningar

Hej allihop!

Har idag varit hos tandläkaren med resultatet 4500.- i sjön! Och tyvärr är inte detta första gången!!! Snarare ser jag ett mönster. Detta mönster stärkes när jag efter en kort rundringning, till personer med ADHD/ADD i min närhet fick reda på att de ALLA haft liknande erfarenheten. Vi har alla betalat en massa pengar till tandläkare på grund av s.k. slarv och dåliga rutiner. 

Jag blev diagnostiserad för drygt 1½ år sedan, då som 31åring, och i alla mina år har folk(läs mamma m.fl.) kommenterat mina dåligt skötta tänder. Jag säger inte att jag inte bär ansvaret för mina tänder. Och det är fullt möjligt att mina rutiner, eller brist på de samma, bara är sociala konstruktioner.

Men OM det finns något samband mellan min diagnos( avsaknaden av utredning i tidigare ålder,) och mina höga tandläkarräkningar, borde det då inte finnas någon typ av hjälp, ekonomisk eller annan, för mig/oss att få (en försäkring kanske)? 

Visst är det så att det finns möjlighet till hjälp till specialbehandlande inom exempelvis frisk/sjukvård vad det gäller andra funktionsnedsättningar!?

Vore oerhört tacksam för svar och/eller tankar!

PS. Första gången här…så sorry för uppbyggnaden på undersökningen ds.

Annons:
LeJ
8/18/15, 2:50 PM
#1

Jag har inte ADHD eller ADD, men jag har Aspergers och lite andra saker. Jag har ett kort så jag betalar som ett läkarbesök bara, har du kollat upp om du är berättigad till det?

[Udoon]
8/19/15, 9:21 PM
#2

har samma som #1, AS och fått tanvårdskort tilldelat mig av kommunen, betalar 100-150kr per gång bara. Tur det, annars skulle jag inte ha råd att ha tänder😕 Tips är att höra med LSS eller motsvarande i din kommun, dom borde kunna hjälpa dig.

Anonym
Anonym
8/20/15, 12:51 AM
#3

Jag har också AS men ingen har berättat för mig att jag kan få billigare tandvård. Hur gör man för att ansöka om det? Är det jobbigt?

Jag har enorma problem med att borsta tänderna på "rätt sätt", tandhygienisten tjatar alltid om att jag måste använda sådana där små tandborstar mellan tänderna, något som jag tycker är väldigt obehagligt och inte kan förmå mig själv att göra. Jag bör dessutom skölja med fluor regelbundet, men jag glömmer det hela tiden… Ovanpå allt är jag dessutom enormt tandvårdsrädd, vilket gör att jag går till tandläkaren ytterst sällan och bara när det verkligen är akut.

Honestyisdead
8/20/15, 3:23 AM
#4

Det är ett så kallar grönt kort som man kan få om man ingår i LSS. Du ansöker hos din LSS handläggare.

Tourette_Mannen
8/20/15, 5:36 AM
#5

Då borde väl din mamma betala dina räkningar då eftersom som hon uppenbarligen inte såg till att du skötte dina tänder som barn/tonåring.

Jag har själv flera olika diagnoser men jag har aldrig fattat varför folk inte kan sköta sina tänder, att borsta tänderna efter man har ätit borde vara lika självklart som att torka sig i arslet efter ett toalettbesök.

Honestyisdead
8/20/15, 7:27 AM
#6

#5 Jag har då aldrig borstat tänderna efter jag har ätit. Borta tänderna gör man morgon och kväll.

Annons:
Anonym
Anonym
8/20/15, 1:17 PM
#7

#6 Då kommer tandläkaren med andra ord veta att man har ett sådant kort och således lider av en diagnos? I sådana fall hoppar jag över det och betalar istället.

Anonym
Anonym
8/20/15, 1:17 PM
#8

Ovanstående skulle vara ett svar på #4, sorry.

LeJ
8/20/15, 1:39 PM
#9

Jag är faktiskt dåligt insatt i hur det fungerar. Jag fick börja gå på sjukhustandvården istället för några år sedan eftersom jag har tandläkarskräck, när jag kom dit berättade de om kortet man ev kunde få, de sa att det öppnats för fler diagnoser då. Så jag har ett vitt kort som det bara står "Intyg om rätt till tandvård för avgift som för öppen hälso- och sjukvård." Så står det namn och personnummer, grupptillhörighet- F1, Namn på den som utfärdat det och telefonnummer, Befattning- bedömningshandläggare och Arbetsplats- Beställaenheten.

Honestyisdead
8/20/15, 2:01 PM
#11

#7 Ja vill du hellre betala tusentals kronor än några hundra så är det upp till dig.

Anonym
Anonym
8/20/15, 2:10 PM
#12

#11 Ja, min integritet är ovärderlig för mig. Med detta menar jag inte att de som väljer annorlunda gör fel, men jag ser min diagnos som något väldigt privat som jag inte vill berätta för folk – inte ens för pengar.

Tourette_Mannen
8/20/15, 5:38 PM
#13

#6 Nej man borstar tänderna efter behov. Har du dålig munhälsa så borstar du givetvis oftare än bara morgon och kväll. Det tror jag alla med iq över 50 förstår.

Annons:
Maria
8/20/15, 5:58 PM
#14

#13 Om vi skippar det där med IQ så är det inte alltid bra att borsta efter en måltid. 

Man kan äta saker som som är aningen frätande men ofarligt för tänderna men borstar man då så kan man i längden skada emaljen.

Ungefär som en som kräks mycket kan få emaljskador.

Det bästa är att borsta morgon och kväll och att vara noga med tandtråd. Man kan även tugga tandvänliga tuggummi mellan måltiderna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
8/20/15, 6:21 PM
#15

#13 Du ska nog vara lite försiktig med att vara så snabb med att dra in IQ.  Man ska aldrig borsta tänderna för mycket.  Två gånger per dag räcker. Att borsta efter var måltid gör mer skada än nytta.

Gronstedt
8/21/15, 11:46 AM
#16

#13: Det är ganska otrevligt att påstå att personer med till exempel ADHD har låg IQ bara för att de inte följer de rutiner du anser självklara.

Kalli
8/21/15, 1:10 PM
#17

#5: Människor är individer och det kan medföra att olika människor har olika svårigheter i samband med sina diagnoser. Det finns kanske saker du har svårt att klara av som andra ser som självklara.

tarotlasse
8/25/15, 5:36 PM
#18

Själva diagnosen ADHD ger oss inte sämre tänder. 

Däremot så ger våran medicinering av centralstimulerande läkemedel sämre tänder. 

Både mentylfenidat och amfetamin bryter ner tänderna vid långvarit bruk och medicinerar du med  ADHD läkemedel innehållande ovannämnda preparat. 

Så kan du ansöka om tandvårdskort med rabaterad  tandvård. 

Med det nya regelsystemet så är vi med ADHD inte längre berätigade till det gröna tandvårdskortet som innebär att ett besök hos tandläkaren betalas som ett vanligt läkare besök och går inom högkostnads kortet. 

Med dagens regler får vi med ADHD i stället ansöka om ett blått tandvårdskort. Det är inte lika förmånligt som det gröna tandvårdskortet men ger oss en rabbaterad och billigare tandvård en normalt.

Hur stor rabbaten det blåa tandvårdskortet ger har jag inte någon koll på. 

Jag fick reda på att vi som medicinerar mot ADHD var berättigade till tandvårdskort när jag deltog i  en vuxen ADHD grupp. 

Att en av psykologerna på motagningen jag gick på gjorde bedömning och ansökan till landstinget. 

Första gången jag ansökte blev jag beviljad grönt kort och när det var dags för att förnya det. Så informerades jag om att vi med ADHD nu mer inte var berätigade till gröntkort längre utan i stället fick ansöka om ett blåttkort. 

Nu har jag förutom ADHD även tandläkareskräck och tandläkareskräck bedöms som en psykos vilket berätigar till gröntkort.

Så jag fick ett gröntkort beviljat denna gång också men då för psykosbesvär. 

Lasse

tarotlasse
8/25/15, 6:28 PM
#19

#7 

Det framkommer inte på tandvårdskortet varken vilken diagnos eller vilket IQ man har eller vilka medicinering man använder. 

Det finns hundratals mediciner mot olika sjukdommar som försämrar tänderna. 

Allt från vissa blodtrycksmediciner,  cortison , värktabletter, cellgifter, psykofarmika mm

Liksom det finns ännu fler diagnoser och anledningar allt från tandsjukdommar, cancer, benskörhet eller tarmsjukdommar där man inte kan tillgodose sig alla vitaminer. 

Så det finns tusentals anledningar till att man har fått ett tandvårdskort beviljat. 

Skulle tandläkaren sätta sig ner och fundera på varför du har fått ett tandvårdskort beviljat så skulle tandläkaren inte ha tid över med att laga dina  trasiga tänder. 

Lasse

tarotlasse
8/25/15, 11:26 PM
#20

Min tandläkare behövde däremot inte fundera någon längre stund på varför jag hade grönt kort. När experten på tandläkare skräck kom ut i väntrummet o ropade upp mitt namn så började jag stortjuta sedan fick jag panik o slutade med att de sövde ner mig med narkos. Bara narkosen går på 5000 kr hos tandläkaren. När jag vaknade upp så sa tandläkaren att honhade en svag misstänks att jag led av tandläkare skräck. För några år sedan var jag på en date med en jätte trevlig tjej som dessutom såg jäkligt läcker ut. Vi hade en riktigt härlig date o det var många skratt under kvällen. Vi beslutade att avsluta kvällen hemma hos henne hon visste redan vad jag jobbade med eftersom hon sett mig på Tv. Så jag frågade vad hon arbetade med hon var tandläkare. Jag kände hur jag blev stel av skräck o kallsvetten kom o jag började må illa. Sa att jag nog blivit magsjuk o fick väldigt bråttom därifrån. Jag varken svarade på hennes telefon samtal, sms eller mail sedan. Folktandvårdens psykolog gjorde bedömningen att det finns bara en psykolog i landet som kan hjälpa mig med min skräck. nu väntar jag på beslut från Region Skåne om de ska godkänna den kostnad för behandlingen eftersom denna psykolog tydligen var en av landets dyraste psykolger. Lasse

Annons:
Tourette_Mannen
8/25/15, 11:40 PM
#21

#16 Jag har aldrig påstått att personer med ADHD har lågt IQ. Läs om läs rätt. Jag menar att man som vuxen har ett ansvar för sina tänder själv.

Jag fick intrycket att Radiqarl misskött sina tänder under lång tid och nu vill att samhället ska betala. Det är fel menar jag.  Vissa verkar använda sina diagnoser enbart för att skaffa sig ekonomiska fördelar.

tarotlasse
8/26/15, 12:51 AM
#22

#21 Jag tycker du har en märklig syn på vad utnyttja ekonomiska fördelar för att man har en diagnos på grund o då betrakta det som misskötsel. På grund av att en medicindring mot sin diagnos bryter ner tänderna Anser du att en person som får operera höftlederna på grund av en långvarig corticon behandling är att utnyttja ekonomiska fördelar? Eller som en kompis till mig som av sjukdom behandlats med morfin i 1 1/2 år nu fick dra ut 8 tänder o sätta in en brygga är att utnyttja ekonomiska fördelar. Men att ADHD medicineringen som på samma sätt bryter ner tänderna anser du vara missskötsel o ett ekonomiskt utnyttjande. Mycket märkligt tänkande måste jag säga Lasse

Tourette_Mannen
8/26/15, 4:47 AM
#23

#22 Men Radiqarl skrev just att hen pga slarv och dåliga rutiner har dåliga tänder. Ska samhället då bekosta denne personens slarv? Nej.  Du blandar äpplen och päron nu tycker jag.  Det finns många NT med dåliga tänder också, varför ska dessa isf betala för hela kalaset?

Jag vill inte betala för eran dumhet. Jag betalar redan för min egen dumhet, det räcker så.

Radiqarl
8/26/15, 9:05 AM
#24

Tack för alla svar! Ska kolla upp möjligheten till blått kort. Vill bara förtydliga ett par saker. När jag blev diagnostiserad för ADHD ingick det "IQ test" där jag fick resultat motsvarande ett IQ på 158. Så tyvärr kan jag alltså inte skylla mina tänder på låg intelligens heller. Tyvärr kan jag antagligen inte skylla på medicinering heller, då jag inte fått hjälp med det mer än ett drygt år!? Mina tankar var snarare att, "tänk om": 1) Mina tänder beror på min ADHD - I och med att jag varit högfungerande i alla andra hänseenden UTOM just "slarv och rutiner" (iaf fram till mindepression för drygt 2 år sedan). Och så vitt jag förstår så finns det en ganska hög korrulans mellan dessa symtom och min bokstavskombination!? 2) Min fortsatta tanke var då, hade jag fått reda på min diagnos tidigare, så kanske jag kunnat få hjälp med strategier för att åtminstone mildra dessa symtom. Och som ni alla vet så är tänder en stor kostnad vilket tyvärr ofta fått ganska stora konsekvenser för mig. Vad det gäller borttappade saker, glömda tider och alla de problem som uppstår av min splittrade uppmärksamhet så har jag inte på något sätt önskat att skattebetalare ska stå för min nota. Men om, och menar verkligen OM, det är så att min (och andras) dåliga tänder kan härledas till vår ADHD/ADD, eller annan bokstavskombination, så är det väl inte någon helt fel tanke att vi, precis som andra med funktionsnedsättningar, får viss ekonomisk hjälp för att få samma möjligheter här i samhället!? Det är iaf så mina tankar går just nu. Sen att min politiska åsikt är att tänder borde vara gratis för alla, då det tyvärr blivit en "klasskillnad" hur bra tandhälsa man har, är en en helt annan diskussion… Och inte ens där har jag något att skylla på…då jag faktiskt klarar av att betala, även om det betyder att jag får klara mig på den mat jag redan har hemma till nästa lön…och så här års finns det ju gott om gratismat från skog å mark. Välkomnar gärna mer/fler åsikter.

Honestyisdead
8/26/15, 10:29 AM
#25

#23 Den enda dumhet här är dina obegåvade inlägg. Det får ju inte någon att tycka det är synd att "du betalar" andras tandvård. Tvärt om gissar jag. Kanske fler söker grönt kort pga dom ;)

Tourette_Mannen
8/26/15, 8:58 PM
#26

#25 Dina inlägg är inte särskilt givande heller. Gillar inte din "jag vet bäst" attityd. Jag kanske också ska ansöka om sådant kort då jag har rätt till LSS. Bara för att jävlas med såna som dig. Ju fler som utnyttjar dessa förmåner desto mindre pengar att dela på :)

#24 Till skillnad från pöbeln här verkar du ändå ha en vettig inställning. Om du sköter dina tänder bra i fortsättningen så tror jag att du kan minska kostnaderna ordentligt ändå. Lära av sina misstag tror jag att det kallas.

Honestyisdead
8/26/15, 9:16 PM
#27

#26 Att du har rätt till LSS ger dig inget kort.

Och du, MIN jag vet bäst attityd? Hahahaha :) Ner med näsan mister.

Annons:
Upp till toppen
Annons: