Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 4532 ggr
Bozzibozz
2015-08-21 12:48

Ska det verkligen vara så? Ritalin

Har precis avslutat min utredning. (Inte en dag för tidigt) Resulterade i en diagnos adhd/add. Dock överensstämmer ADD in i betydligt större grad. Är 40år och fysiskt frisk. Varit nerstämd en lång, lång period. Först nu som jag fått lite hjälp och en riktig klapp på axeln. Till att börja med sattes det in Ritalin. Läkaren har (utgår jag iaf i från) läst igenom min journal. Försökte ändå beskriva lite kort hur jag egentligen mår och känner mig vardagligen. Mest för att vara extra tydlig då jag inte tror han memorerat min eller någon annans journal, än! Saknar driv! Att komma igång! Velar ofta, låter andra bestämma. Enklare då. Finns inget bestämt så händer sällan något heller. Problematiken med att komma upp varje dag och framförallt när jag egentligen inte har något att kliva upp till. Dvs. Möten, inbokadeläkarbesök eller något jobb. Fick iaf ordinerat Ritalin, den frigörande innehåll eller långsammare utsöndring. Lite osäker. Men, men.. Doseringen var ursprungligen 20 på morgon och ytterligare 20 till 12:00-13:00 tiden. Efter några dagar ändades det till att ta dessa två tillsammans på morgonen då jag inte kan sätta fingret på om jag överhuvudtaget kände något förutom trött. Ännu mer av. Vill inte ut, Endast för att handla eller ut med hunden. Känns allmänt olustigt. Läkaren instämde. Så dosen höjdes. Nu till problemet. Mår inte bra. Inte alls faktiskt. Ruskigt besviken. Kände jag något nu när jag dubbla dosen? Ja.. Vad känner jag? Absolut inte vad jag trodde jag skulle känna. En tung seg huvudvärk. Den är där nästintill konstant. Avtar mycket lite efter en 60-90min. Men absolut inte helt! För att ta idag fredag som exempel: Vaknade när min underbara älskling skulle göra sig färdig till jobbet. 06:00 (mer exakt 05:55, då hon vill snozza på morgonen 😉) Hon är mitt livs kärlek och jag kan inte se mig utan henne i mitt liv. Hon är så förstående, hjälpsam och kärleksfull. Helt otrolig. 😊 Intog iaf medicineringen direkt denna morgon. Strax efter det, trött som man ändå är, så hamnade jag i sängen igen. Sen börja det spöka. Känner mig lätt febrig. Kall. Svårt att beskriva. Känns som jag har tinnitus i ögonen. Synen: Bokstäverna blir lätt suddiga. Svårt att beskriva men läsglasögon hjälper inte även om det underlättar. Precis fått läsglasögon och var så nöjd. Fast jag ser bättre är det ändå mer påfrestande. Trist.. Nu är klockan 11:00 och ligger fortfarande i sängen. Bytte tillbaka hit efter en stund eftersom jag inte orkade ligga kvar i soffan. Ja, ja! Låter kanske konstigt.. Men så är det. Kanske fler som känner igen sig. Svalde en alvedon och druckit ett stort glas vatten för någon timme sedan. Mår fortfarande lite mer åt illa hållet! Fast jag ätit. Hmm.. Ska inte det släppa?. 😕 Och Nu börjar det bli dags för dosering två. Känns lite olustigt om man ska behöva gå igenom detta varje dag! Hade en inre känsla om att allt skulle kännas helt annorlunda. Mer fokus, mer ork och ett inre lugn. Var mer så jag uppfattade läkemedlet. Men dessa sistnämnda punkter kanske kommer tids nog? Eller? Hur gick det för Er? Hur upplevde Ni Eran insättningen? Berätta och dela gärna med er till en lätt besviken man. 😟

Annons:
Splatter
2015-08-21 16:10
#1

Är det en kapsel eller en tablett på 40 mg du tar? För kapseln är långtidsverkande och tabletter är korttidsverkande. 

Centralstimulerande brukar ge sin effekt väldigt fort, insättningstiden brukar inte vara längre än några dagar eller max två veckor. Men om du mår så pass dåligt redan nu borde du byta ut Ritalinet till något annat, antingen till samma substans metylfenidat men annan tillverkare (för det är STOR skillnad mellan dem för vissa personer!) eller till en annan substans som exempelvis amfetamin.

Jag började med Concerta, men jag blev jättekonstig av dem. Alldeles för euforisk och impulsiviteten blev extrem.
Sen fick jag Ritalin, men jag kände mig alltid jättestressad av dem och min puls låg på 120, så läkaren ville byta.
Medikinet fungerade bra, pulsen gick ned till 105, men jag ville ändå prova och se om andra substanser fungerade bättre.
Elvanse är lisdexamfetamin, men jag blev sjukt trött och deprimerad. Så jag gick tillbaka till Medikinet i ett år.

Attentin släpptes för en månad sen, dexamfetamin, och det fungerar rätt bra just nu men min läkare och jag ska justera dosen långsamt eftersom Elvanse gjorde mig deprimerad så är vi försiktiga.

Bozzibozz
2015-08-21 18:45
#2

Det jag har nu är Ritalin 2x20mg på morgon och tabletter på 10mg vid behov. Ritalin 20mg är med modifierad frisättning. Dem mindre är nog snabba. Ska ta och pröva att dela upp morgon dosseringen till en morgon och en till några timmar senare. Har även prövat tvärttom. Men kändes nästan skummare. Började då med 10mg på morgonen och sedan fylla på med en kapseln 20mg Några timmar senare. Fick mer bieffekter på detta viset. Äter även voxra sedan lång tid tillbaka. Kan inte riktigt utvärdera den, men.. Den ger inga extrema känningar. Humöret blir aning jämnare . För några tillfällen per dag då jag bara känner ett lugn inombords. Kan typ då nästan slappna av helt och bara Zappa på tv. Får dock inget vettigt gjort. Orkar liksom inte. Sen kommer det en krypande känsla inombords som sakta bara tar större och större plats. Rätt jobbigt faktiskt. Dem jag pratat med är övertygade om att det hela bara är en övergång. Får hoppas dom har rätt. För detta var inte det jag trodde jag skulle känna. Var nog lite för hoppfull. 😏 Ska försöka börja anteckna hur jag mår lite mer effektivt.

Bozzibozz
2015-10-15 13:36
#3

Drar liv i denna tråden igen. Mest för att jag är uttråkad och gärna vill höra hur andra resonerar! 😊

Cochon
2015-11-06 14:24
#4

Såg också lite suddigt och var trött i början. Väldigt skumt, var nästan lite snurrig och kunde inte riktigt fokusera med blicken, men efter ett tag gick det över och nu funkar Ritalin perfekt för mig. :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Bozzibozz
2015-11-08 09:41
#5

Det är skönt att du Cochon har fått till medicinerna att fungera. Vilka doseringar fungerar för dig och behöver du ta dina varje dag? På mig gjorde dom tyvärr mer onytta än nytta. Tur att vi alla är olika! 😊

Lakeside
2015-11-12 20:58
#6

Ritalin fungerade inte för mig. Elvanse är mycket bättre

Annons:
Bozzibozz
2015-11-13 09:32
#7

Ritalin fungerade stundvis. Men hur jag mådde när det börja gå ur mig var en pina jag hoppas alla slipper. Elvanse fungerade suveränt för mig! I typ 2-3tim. Sen var det kört och blev helt koko och skum. Och fick lustiga dippar vid matintag. Olustigt! 😏 Folkskygg och drog mig för att göra dem mest simpla grejer. Så tyvärr. Fungerade inte Elvanse riktigt hela vägen.

Annielle
2015-11-13 15:26
#8

Hmm, har faktiskt aldrig hört om någon som har reagerat så på centralstimulerande innan, själv har jag testat Concerta, Medikinet och Metamina….

Har ADD

Alla mediciner gjorde mig mer speedad än vad jag vanligtvis redan är, grym hjärtklappning hela tiden dessutom och när medicinen började gå ur kroppen efter tnågra timmar kände jag mig skitarg m.m. 

Testade även med en till dos om dagen, men det gjorde att jag inte  kunde sova alls, låg och badade i svett på natten….

Det som var bra var att jag fick jag bättre koncentration, var mycket lättare att få någonting gjort och mycket lättare att fokusera, men jag hade verkligen behövt få ett inre lugn också.

Tyvärr var det samma sak med alla medicinerna, ju fler dagar jag testade dess tu mer spänd i kroppen blev jag och till slut gick jag runt med kraftig ångest med andnöd och tryck över bröstet hela dagarna och förlorade även mitt lokalsinne som alltid är väldigt bra annars.

Har gett upp ADHD-mediciner

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Mrfonvad
2015-11-16 14:07
#9

Nån som har erfarenhet med att samtidigt ta Elvanse med SSRI? I dags läget tar jag 60mg Elvanse och 40mg fluoxetin . Ibland känner jag mig kanon o ibland helt tiltad i huvet😜 Jag är mer fokuserad o intressaerad när någon pratar med dippar i mitten av dagen .

Annielle
2015-11-16 14:33
#10

Det är samma substans i Metamina som Elvanse och jag har ätit Metamina med SSRI, Cipralex….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Bozzibozz
2015-11-16 19:23
#11

Önskar nästan ibland att jag blev speedad. Har en sådan orkeslöshet ibland så jag knappt finner ord. Har idag attentin och dessa har klart minst biverkningar av alla jag prövat. Dock skulle jag inte klaga om jag fick lite Go inom mig (åtminstone på morgonen) ibland. Har än inte fått till någon optimal dosering. Har 50mg att fördela som jag tror blir bäst. Har som sagt prövat mig fram utan några extrema skillnader. Har du några tips hur du doserade din dags dos Annielle?

Annielle
2015-11-16 20:08
#12

Jag vet precis hur det är att känna sig fullkomligt orkeslös, usch och tvi minst sagt! 😕

Va inte avundsjuk på att va speedad som jag, det är sjukt jobbigt både för mig och min omgivning när jag pratar i 180 och är på högvarv, hade jag åtminstone fått något gjort när jag är sådan så hade det ju fört något bra med sig i alla fall, men det är sällan det, blir dessutom helt slut av det…..fast jag tror att det mesta beror på att jag är så pass ångest och stressdriven…

Går en sykurs  några timmar i veckan som jag mest pratar bort utan att få mycket gjort och lär mig knappt något heller 😕

Svårt för mig att ge råd om hur du ska fördela eftersom jag inte har fått det att fungera med medicineringen för egen del.

Men, rimligt är väl att ta första dosen när du  äter frukost och sen dela upp dosen på 2 -3 gånger om dagen, tror det är lite induviduellt hur många timmars mellanrum man ska fördela det på, troligtvis beroende på hur ens ämnesomsättning är?!?

Vilken hög dos du har förresten, såg att 20 mg var högsta rekommenderade dagliga dosen, men att 40 mg kunde ges i sällsynta fall.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Bozzibozz
2015-11-17 07:38
#13

Du har troligtvis läst detta på FASS. Sen är jag nästan 99% att texten du läst inriktar sig på/till barn. Då undrar jag vilken dosering du själv hade. Har kämpat en tid med hur jag ska dosera min 50mg för att få ut en så bra dag som möjligt. Och som det är nu så har jag nästa två helt olika "hur jag fungerat" tillstånd beroende på hur jag väljer att ta Dom. Knepigt att hitta rätt.

Annons:
Annielle
2015-11-17 15:55
#14

Japp, Fass var det, trodde det var rätt tillförlitligt?!?

Nu såg jag att medicinen bara var för barn och ungdomar mellan 6-17år, märkligt att det inte står något om att vuxna kan äta den?!?

Eftersom jag är sjukt medicinkänslig (känslig i största allmänhet) så har jag bara legat på lägsta doserna på ADHD-medicinerna, får för mycket och för svåra biverkningar redan där.

Hmm, ja det låter sannerligen knepigt att du hamnar i så olika tillstånd beroende på hur du har doserat.

Hur har du doserat och reagerat?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Bozzibozz
2015-11-19 11:58
#15

Blir ju som jag tidigare beskrev inte stirrig eller sprallig. Inte mer än "mer" klar i huvudet och möjligen även ångesten försvinner. Om inte helt så nästintill. Ta jag låga doseringar. Lägre än jag vanligtvis tar så blir jag trött. Mysigt seg. Mår inte dåligt. Men får absolut inget vettigt uträttat. Tar jag mina två doseringar delar helst inte ut den doseringen jag har på 3 då jag märkbart känner av skillnaden. Blir genast mer åt det passiva hållet. Så jag kommer behöva försöka få in ytterligare en dosering per dag. Men fram tills dess får jag försöka ta min medecin lite mer efter hur eller vad jag ska göra om dagarna. Men som det är idag så räcker eller håller inte den mig inte helt funktionell en hel dag.

Upp till toppen
Annons: