Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 50060 ggr
Otyg
9/10/15, 10:31 AM

Attentin bättre än Elvanse?

Hej jag är intresserad av era erfarenheter av denna medicin även om den är ny.

(Attentin) http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20110721000068

Jag har använder idag Elvanse men känns inte riktigt 100% förutom den korta tid då den nästan fungerar.

När jag tar min tablett på morgonen säg runt klockan sju (70mg)  skyndar mig med frukost direkt efteråt.                                                                                                                               Men det tar ofta sin tid innan jag får effekt på Elvansen så efter ca 1-2h då känner jag mig  som jag vill kunna vara hela dagen.

Jag fungerar i sociala miljöer, jag undviker inte att prata eller träffa människor,     Jag tycker jobbet flyter på, jag kan leva ett normalt liv i några timmar.

Sen slår klockan 12:00 och jag vet att jag måste tvinga i mig någonting för att fungera. (en bieffekt som jag kan leva med)

MEN efter 13-15 det så tar jag slut på något vis, Jag måste verkligen tvinga mig till alla måsten.                                                                                                                                                        Jag känner mig mest yr, obekväm och irriterad och allt blir väldigt ansträngande helt plötsligt att bara prata med kolleger får jag myrkrypningar av.

Eftermiddagen blir oftast förstörd.                                                                                                 Elvanse känns ojämn och att effekten avtar mycket tidigare på mig än önskat.

Jag har ju trots allt bara 70mg (maxdos enligt min läkare jag har nu) och jag själv hade nog inte velat höja doseringen för mitt blodtryck sticker tyvärr iväg verkar det som.  (enligt mig och inte läkaren)                                                                                 Dessutom så vill jag inte ha mer effekt utan en jämn effekt och hinna hem innan jag tar slut.

Kan ett byte till Attentin istället hjälpa mig tro?

Skrivs Attentin  ens ut för behandling av vuxna med ADHD?

Annons:
Splatter
9/10/15, 10:20 PM
#1

Attentin räcker ca 3-5 timmar, så nej, ett byte till endast Attentin kommer ej fungera. 

Däremot kan du mycket väl ta Elvanse på morgonen och sedan fylla på med Attentin efter lunch. Eller så kan du testa en dos Elvanse på morgonen och en mindre dos Elvanse vid lunch. Maxdosen av Elvanse är 70 mg för barn, det innehåller ca 21 mg dexamfetamin. Maxdosen av Attentin är 40 mg enligt fass, men det finns folk som får mer. Så att man inte får ta mer Elvanse är löjligt.
Men det får du diskutera med din läkare.

Personligen mår jag skitdåligt på Elvanse, men Attentin fungerar väldigt bra, men måste ta minst tre doser om dagen. Lägre puls och tryck får jag också.

[Citius]
9/11/15, 3:19 PM
#2

"MEN efter 13-15 det så tar jag slut på något vis, Jag måste verkligen tvinga mig till alla måsten.                                                                                                                                                        Jag känner mig mest yr, obekväm och irriterad och allt blir väldigt ansträngande helt plötsligt att bara prata med kolleger får jag myrkrypningar av."

Hade samma problem med Elvanse.
Jag får nu Attentin som jag tar 3 - 2 - 2, Alltså 3 5 mgs tabletter på morgonen runt 08 sen  2 5mg kl 11:30 - 12:00 och sen 2 5mg kl 15.
Det är som natt och dag.

Attentin måste man ju såklart fylla på ca var 3:e timme men det är mkt bättre än Elvanse.

Siza
9/13/15, 2:12 AM
#3

Jag tar 60 mg Elvanse + 5 mg Attentin på morgonen. När jag själv önskar efter lunch/tidig em tar jag 30 mg Elvanse + 10 mg Attentin och får ta mer Attentin senare om jag behöver. Jag har en mycket kunnig och förstående läkare som har gett mig chans att få leva som andra. Jag har inga biverkningar förutom minskad aptit och vääääldigt svårt att sluta röka vilket jag måste ta tag i. Men bara Elvanse eller bara Attentin fungerar inte för mig. Fortsätt hitta rätt doktor!!!

Otyg
9/14/15, 2:20 PM
#4

Okej tackar för svar, jag skall kika upp med min läkare redan i veckan vad han säger men han är ganska ointresserad har jag fått intryck av.

Bozzibozz
9/14/15, 9:00 PM
#5

Vet inte vad det är som gäller idagensläge för läkare. Får intrycket av att min läkare inte är så insatt i medicinerna. Också osäker över hur en korrek insättning av medicineringen egentligen bör se ut. Förstår inte varför jag ska behöva fortsätta äta en viss dosering till en utsatt tid när den inte ger någon önskvärd effekt. Finner det svårt att förmedla mina känslor (frustation) att han fortfarande refererar till Fass doseringar för barn när jag tror och förklarar att dosen är för låg eller att vi har hittat fel medecin till mig. Vågar inte heller byta läkare just nu då det resulterar i ytterligare förseningar i insättningen av dvs medeciner.

[Citius]
9/15/15, 4:57 PM
#6

Generellt så verkar det vara som du beskriver och har man tur så hittar man en läkare som är riktigt duktig på NPF sjukdomar och har studerat och läst på om medicinering och dessutom följer med i nya rapporter och studier om behandling.

Jag hittar mycket mer info om doseringar och behandlingsmetoder och biverkningar på nätet än vad läkaren vet. 

Det borde ligga i deras intresse kan man tycka. Men tyvärr så beter de sig som trötta allmänläkare på en sunkig vårdcentral i någon håla på landet.

Jag vet inte om de tjänar för bra så de bryr sig inte riktigt för de får sin lön ändå oavsett hur mkt insatta de är i nya mediciner/behandlingsmetoder.

Dessutom så har ingen av mina läkare sagt till mig att jag inte borde dricka kaffe eftersom det boostar CS och dessutom kan göra så att blodtrycket sticker iväg när man tar CS och Kaffe
Eller att jag borde ta tillskott av Vitamin b6, b12, folsyra, zink, järn  samt Magnesium för att kroppens dopaminreserver tar slut på när man går på CS och att Tyrosinet i kroppen behöver ovanstående för att kunna bilda nytt Dopamin.

Detta är sådant som jag själv fått ta reda på för att slippa biverkningar.

Är ju inte meningen att patienterna skall veta mer än sina läkare.

Jag var först i staden där min mottagning ligger i att pröva Attentin och det var mot protester från min läkare, men tack vare en sjukt bra ssk så gick det igenom och Attentin är hur bra som helst men där e fortf saker man behöver veta.
Igår t.ex tog jag sista dosen för sent tydligen (runt 18) kunde inte sova på hela natten.

Jag räknade med att det brukar gå ut efter ca 4 - 5 timmar och då var det lagom tills jag skulle sova. Men ack så fel jag hade. Var uppe i varv rejält när klockan slog 23 och jag skulle sova. Men på dagtid brukar det dippa efter 4 - 5 timmar om jag inte fyller på. Min kropp fungerar tydligen annorlunda på kvällen.

Har också upptäckt att direkt efter jag tagit Attentin måste jag äta något.
Måste dessutom äta frukost, mellanmål, Lunch, Mellanmål, Middag, Kvällsmat.
Innan jag börja medicinera åt jag frukost, lunch och ibland middag.
Nu måste jag äta hela tiden för att må bra. Missar jag att äta så märks det direkt. Då börjar mina tics bli värre eller så blir jag stel och kall i kroppen.

De borde kanske ha en bättre kontakt med patienterna och lära sig av misstagen så de kan hjälpa nästa patient bättre.

Annons:
[Larsmagnus]
9/15/15, 5:44 PM
#7

Sent svar och reflektion,

har ätit Concerta, medikinet, Ritalin, och även Elvanse. är nu först i länet med att testa attentin här då det tar sådan tid för Elvanse att komma igång.  har provat rätt många olika doseringar med Elvanse och det har inte fungerat 100% och detta som med dom flesta mediciner med "depot" effekt för mig.  Fick lägga till attentin på morgonen utöver elvansen och har nu begärt att få endast attentin då jag inte känner att elvansen håller "balans" utan ger mig lite på och av symptom, detta har jag alldrig varit med om då jag åt Ritalin snabbverkande som är den enda som fungerat okej, faktiskt riktigt bra. men biverkningarna var inte så mysiga.

Otyg
9/17/15, 3:23 PM
#8

Jag har pratat med sjuksköterska'n som skulle ta upp eventuellt byte till Attentin med läkaren. Hon visste tydligen om att det finns patienter som har tilläggs dosering med Elvanse vilket är ganska märkligt att jag inte har fått testa eftersom jag gång på gång tjatat om att jag "tar slut" mitt på dagen. Hon sa också att min läkare är noga med att följa Fass och är väldigt försiktig, Det händer inte något på två veckor iallafall (om det nu blir av alls) hon skulle på semester.

[Larsmagnus]
9/21/15, 9:04 PM
#9

kan tillägga att jag fick gå  över till enbart attentin förra veckan, Elvanse är bra men jag vart rätt dimmig av den och seg, detta hände inte med meytlfenidat, och hittils inte heller på attentin. Min läkare är väldigt kunnig och insatt och har lång erfarenhet inom diagnostik och medicinering och sa att i vissa fall provas attentin, eller som förrut metmina, men det tas hänsyn till hur ens liv ser ut i övrigt, vad som finns runt omkring osv.

Otyg
9/22/15, 10:36 AM
#10

Larsmagnus

Okej jag vet ett det är för tidigt att avgöra men tror du att det är lättare att hitta en balans över hela dagen på Attentin?

Vad hade du för dosering på Elvansen innan och vilken dosering på Attentin nu i starten?

Vuxen?

Återkom gärna framöver också då du kommit upp i rätt dosering och kan jämföra mer.                                                                                                                                                                                            

Det känns lite som sista fighten angående CS för mig sen orkar jag inte mixtra mer eftersom Elvanse har fått mig att få hopp om att det kanske kan fungera så hade det känts som att snubbla på mållinjen efter alla års slit, fel medicineringar, bieffekter och mentala krascher.

Bozzibozz
9/22/15, 10:36 AM
#11

Vad menade läkaren med hur ens liv ser ut? Pratar vi problematik med div olagliga substanser eller hur ens vanliga vardag ser ut? I vilken region i Sverige bor du Lars? Några som bor i Stockholm som kan tipsa på riktigt bra alternativa vägar att gå om man känner sig fast i ett ekorrhjul? Väntar fortfarande på olika stödinsatser exempelvis KBT. Är i kön, och fick höra att jag borde få en plats någongång efter feb. Och min läkare tar inte ens mina samtal utöver den utsatta telefon tiden. Mån & fre 08:00-08:30 Så förstå min frustation.. 😞

[Citius]
9/24/15, 2:21 PM
#12

#10 Jag vet att du frågade Lars men jag kände att jag måste svara eftersom Attentin funkar så bra för mig nu.

Jag bytte från 130 mg Elvanse för några veckor sedan till 35 mg Attentin och tar Attentin fördelat på 3 doser om dagen med 3 timmars mellanrum för att det inte ska dippa emellan. Jag tar  3 - 2 - 2 och det funkar hur bra som helst, men Elvanse funkade inte alls för mig.
Har lite insomningsproblem bara men det blir bättre och bättre.

Har märkt att bieffekterna trillar av mer och mer desto längre jag gått på Attentin.

Varje dag är bättre. Sen tar jag en paus från mediciner på helgerna då jag gärna tar något glas vin eller lite öl och fredagsmyser med chips.
Har dock gått ner 8 kg på 5 veckor vilket inte gör något för tillfället då jag har en del övervikt. Jag behöver bli av med 20 kg till så jag klagar inte plus att jag kan synda med chips och öl på helgen utan att skämmas över mig själv :)

Attentin och Elvanse tar bort min matlust och jag tvingar mig att äta Frukost, mellanmål, Lunch, Mellanmål och middag varje dag.
Problemet är att måltiderna blir väldigt små då jag inte har lust att äta.
Jag har köpt en massa proteinbars som jag tar som mellanmål för att kompensera lite. 
Det är tydligen en vanlig bieffekt som brukar försvinna efter någon månad.

Men det gäller att hitta rätt dos och det är ju det som är det svåra. Läkarna borde låta en experimentera mer själv och ge lite förslag på hur man skulle kunna ta dem, men de har tyvärr för dålig kompetens.

Otyg
9/24/15, 3:50 PM
#13

#12 Okej fan va najs är du uppe i "måldos"?

Det där med måltiderna känner jag verkligen igen men det är ju en bieffekt som går att leva med.

Min läkare som jag hade för några år sen då jag trasslade med metylfenidat var faktiskt sådan!

Han satte en ungefärlig gräns och sa sedan att jag fick prova mig fram själv.             Att det bara var jag som kunde känna efter vad som fungerade just för mig.                  Tyvärr så var det fel medicin jag provade bara och läkaren har slutat.

Nej usch jag får se vad dom säger nästa vecka angående attentin jag känner mig helt tom i huvudet och orkar ingenting vilket får mig att få lite panik för jag har egentligen massor att göra innan helgen men att bara knappra in dessa meningar tog ca 30minuter medans morgonen var hur bra som helst.

Annons:
Otyg
10/1/15, 10:22 AM
#14

Jag har träffat sköterskan som hade frågat läkaren om ev byte till Attentin,

men  han hade tydligen inte tyckt att det skulle vara en bra idé.

Hon visste inte varför heller, så nu är jag uppbokad på ett läkarbesök när det nu blir.

Usch va trögt det är att vänta.                                                                                                                     Jag vet i sjutton när han får tid att boka in mig det är ganska överbelastat där jag går,

Fortsättning följer när jag vet mer!

Bozzibozz
10/1/15, 4:18 PM
#15

Själv har jag väntat en månad. Och nu är det bara 2-3v kvar. Min läkare gav mig två allternativ under väntan. Ta Elvanse fram till besöket. Eller inte. Vet inte vad vi kommer komma fram till. Men jag vet att jag inte mår bra av ovissheten av effekten. Så otroligt ojämn. Skiftar lika mycket oavsett bra kost/sömn. Kan inte ens gå upp tidigare och ta medecinen för att sedan komma upp. Resulterar ibland i att jag sover längre och har redan missat två möten genom att gå upp tidigare. Fungerar inte attentin, om jag nu får möjligheten att pröva den. Och att insättningen går lite, lite snabbare än med Elvanse. Kommer såframt lägga ner hoppet om att få en hjälpande medicinering.

Funk4
10/2/15, 1:59 PM
#16

Citius: Du skrev att du hade innan 130mg/dag Elvanse, och nu bytt (visserligen efter många turer, jag brukar läsa det du skriver👍) till Attentin 3+2+2/dag (5mg tabletter). "Bieffekterna trillar av ju längre jag går på Attentin ", säger du, och då undrar jag Vilka? Och vad sa du till läkaren var anledningen till att du ville sluta med Elvanse? Jag äter själv Elv.80mg/dag och 10mg snabbverkande Ritalin vid behov/dag men det är ju eg. helt stört, dels för att Ritalinet funkar bättre men ger mig alltid grym ledvärk, och dels för att grundmedicinen Elv. gjorde mig förvirrad(knäpp helt enkelt!?!) på 50mg dos. under insättningstiden och nu på 80mg känns det som den gör vare sig till el från men mina tänder blir sköra o går av (kanske gnisslar jag under natten, vem vet). Jag vill inte ha det så här! Larsmagnus: Du upplevde att du blev 'dimmig o seg' på Elvanse? Jag får liksom inte riktigt något gjort, bara tänker att jag ska hinna göra det snart typ…vilket är enormt frustrerande - är det ungefär så som du menar? Därför bad jag att få Ritalin som tillägg fastän det gör ont i lederna (när verkningstiden avtar).. Innan du bytte helt till Attentin skrev du att du fick det endast som snabbverkande utökn.medicin - varför/hur fick du det? Dvs varför gav de inte dig Ritalin i tablett som tillägg då, som jag får tex? Oj, vad många frågor.. men ni bokstavsfolk☆ är banne mig de enda som jag får info/svar av som jag kan lita på för att ni genomgått hela karusellen själva.. Heja på!

Otyg
10/5/15, 1:35 PM
#17

#15

Jag känner exakt som du, det är bara att kriga på så länge man orkar om det inte blir bättre så tänker jag be om att bli remitterad / skicka en Egenremiss till en större ort  och hoppas att det finns mer tid för sina patienter där.

[Citius]
10/5/15, 9:32 PM
#18

#13

Måldos är nog svårt att sätta. Känns som man bygger en del tolerans, och sen om man har uppehåll så tål man inte lika mkt så det beror nog helt på hur ofta och hur länge man tar sin medicin.

För tillfället så behöver jag ta 3 - 3 -2 för att det skall fungera bra och hålla hela dagen .
Jag har prövat någon gång att ta 4 - 3 - 2 utan att jag känt någon mer bieffekt så jag kan nog höja min dos till 4 - 3 -2 kanske. Fast så länge det går bra med 3 - 3 - 2 så kör jag på det. Som sagt det är väldigt svårt att hitta rätt gräns.
Det enda som jag verkligen vet är att jag måste ta en dos var tredje timme för att det inte ska dippa mellan doserna förutom efter den sista dosen som är lite lägre, det blir precis som om den trappar ut det sakta.

Jag har bra med energi hela kvällen till matlagning, städning osv.
Märker också att om jag gör något tråkigt jobb på kvällen som tex, rensa förrådet eller rensa ogräs i rabatterna så är det precis som där finns medicin kvar i en liten reserv någonstans som kroppen tar av. Jag kan göra ett sådant jobb i två timmar utan en paus även fast det var flera timmar sedan jag tog min medicin.

Det enda negativa än så länge är att jag blir lös i magen ibland speciellt när jag höjer dosen. Men det går över efter en eller två dagar.

Jag kan inte heller gå på medicin mer än 5 dagar ca i sträck för sen börjar folk påpeka att jag ser otroligt sliten ut :(

Men det kan ju vara för att jag stiger upp 06:00 och går och lägger mig runt 23 och prövar alltid att somna av mig själv utan sömnmedel och det är inte alltid det går och då har jag kanske bränt en timme eller två på att försöka somna innan jag tar mitt sömnmedel och då tar det upp till en halvtimme innan det verkar så mkt så att jag somnar. vissa nätter somnar jag hyffsat snabbt utan sömnmedel men vaknar runt 02 och är klarvaken. Då är det lite knivigare för tar jag sömnmedlet då så är jag rätt trött runt 06 och måste då ställa om klockan och stiga upp runt 08 istället.

Jag tar då 2 eller 3 dagars paus från Attentin och redan första dagen jag inte tar Attentin så ser jag fräschare ut igen :)

Allting handlar om rutiner och att vänja sig vid det.

Kroppen protesterar hejvilt i början med alla möjliga bieffekter men ger till slut upp och finner sig i det.

Men jag kommer nog alltid att ta paus någon dag i veckan för att kroppen skall få återhämta sig lite.

Viktigt är också att tänka på att Dexamfetaminet tar slut på dopaminnivåerna i kroppen och man behöver då hjälpa den på traven med lite olika tillskott för att få upp dem igen. Jag tar 300 mg Magnesiumcitrat i pulverform som jag blandar i vatten, 1 tablett zink och en tablett som innehåller folsyra, B12 och B6, samt att jag äter Proteinbars på dagarna eftersom proteinrik mat innehåller aminosyran tyrosin som är den viktigaste komponenten för att att kroppen skall kunna producera mer dopamin.
Kanske missar vissa grejor, inte helt lätt att bli klok på all fakta på nätet om detta, men sedan jag började med det så funkar min medicin mkt bättre.

http://www.apotea.se/folsyra-b6-b12-90-tabletter

http://www.apotea.se/magnesium-diasporal-granulat-till-oral-l%C3%B6sning-300-mg-20-st

http://www.apotea.se/zink-150-tabletter

hoppas du fick lite hjälp där om inte annat så har du ju alltid lite fakta till läkaren som du kan fråga om.
I Mitt fall har det hjälpt när jag kunnat hänvisa till forum och liknande där andra människor har berättat om hur det funkar för dem.
eftersom läkarna är försiktiga och inte har riktigt koll på Attentin ännu så får man ibland utbilda dem lite själv ;)

[Citius]
10/5/15, 9:55 PM
#19

#15

Ge inte upp.

Jag kände så med när jag hade Elvanse. Kände mig så maktlös och hade ingen kontroll över min medicin.

Med Attentin har jag helt plötsligt fått tillbaks kontrollen och kan styra och ställa hur jag vill. Man får liksom en snabb respons på förändringar i sin medicinering och det är inte den där berg & dalbanan som det var med Elvanse

eftersom den inte har Lysin biten med så kan du planera lite mer själv. vissa dagar kanske du vill ta den lite senare för att den ska räcka längre in på kvällen eller vissa dagar kanske du bara vill ta din morgondos för att du inte behöver den på eftermiddagen.

Jag tar som sagt Attentin 3 ggr om dagen och jag brukar sällan ta den innan 09 även fast jag stiger upp 06 eftersom jag brukar ha rätt mkt energi och vara rätt fokuserad de första timmarna på dagen. det är snarare efter Lunch som mitt huvud brukar strejka och jag får problem, men ibland har jag viktiga möten tidigt på morgonen och då ändrar jag min dos till 4 som första dos istället och minskar de andra två. 

Så fort jag fick Attentin lade jag alla burkarna med Elvanse långt bak i mitt medicinskåp i hopp om att aldrig behöva ta dem igen.

Det är sån frihet med Attentin eftersom jag själv kan bestämma hur jag vill ha det.

Jag måste tillägga att jag aldrig varit sugen på att punda på den eller liknande som läkarna är rädda för att man ska göra med "direktverkande" visst om man haft ett uppehåll ett tag så får man en liten minimal euforisk känsla när det börjar verka, men den är knappast något man skulle jaga för att punda.
Jag menar folk som Pundar amfetamin tar ju kanske ett gram på en kväll/natt för att få den effekten de är ute efter samt att det är blandat med Levoamfetamin också som ger dig den där känslan de jagar efter.
Attentin kommer i 5 mg tabletter och det innebär att man skulle få sluka 200 tabletter på ett dygn. Ok inte helt rätt matte då gatuamfetaminet inte är 100 % amfetamin utan oftast utbankat med massa annat skit, men min poäng är att det är helt meningslöst att försöka punda på sin medicin då man kommer ta slut på sin förpackning väldigt fort och sen inte har någon medicin.

Måste säga en sak om direktverkande också.

Alltså för mig tar det ungefär lika lång tid som på Elvanse innan det börjar verka, däremot så om du tar 1 eller 4 tabletter Attentin är en himla skillnad eftersom allt kommer på en gång när det börjar verka, medans Elvanse har ett långsammare utsläpp så även om du skulle ta massa Elvanse på en gång så kommer det inte innebära att man får all effekten på en gång.

Så med det direktverkande menar man bara att allt släpps ut i kroppen på en gång och när det börjar verka så börjar alla milligrammen verka samtidigt.

[Citius]
10/5/15, 10:37 PM
#20

#16

Sorry om jag postar väggar av text just nu, men har haft mkt att göra och inte haft tid att svara och nu har jag en stund över och då kommer allt på en gång :)

Ja det har varit en himla massa turer innan jag fick byta. Min förra läkare var med på noterna men min nya är helt väck i pärat tyvärr.
Kul att du läser det jag skriver. Man får så mkt tips och tricks av andra som hjälper en på vägen.
Hade jag inte läst i massa forum om ADHD och alla mediciner och dylikt hade jag säkert suttit och haft ett helvete som många här har gått igenom med metylfenidat, Strattera och annat.
För vissa funkar det ju och Heyy Tummen upp till er, men generellt så verkar det som det bara är ett pisseträsk av skitmediciner man ska kravla sig igenom för att komma till den som passar en, om man ens gör det.

Men efter jag läst mkt om de olika medicinerna så sa jag till min läkare att jag inte ville pröva metylfenidat eller Strattera. Jag ville pröva Elvanse direkt och hade tur och fick det.

Mina bieffekter var flera, men den som var allra värst var mitt blodtryck som var skyhögt på Elvanse.
Jag hade 158/108 när jag kom hem på kvällen, och på Attentin ligger det ungefär på 125/85.
Jag har småbarn också och så fort jag kom hem från jobb och barnen förde liv så var jag tvungen att ta på mig hörselskydd för jag blev så extremt stressad av alla ljudintryck. Jag kunde inte heller gå på släktmiddag eller liknande på kvällarna då ljudnivån och sorlet drev mig till vansinne.
Jag blev extremt lättirriterad.
Jag blev jättetrött på kvällarna.
Bieffekterna på dagarna var diarré och ont som fasiken i mina njurar emellanåt.

En bieffekt som jag aldrig  haft problem med är panikångest som utlösts av  Elvanse eller  Attentin men vissa människor får ju det ,men av min egen erfarenhet så är panikångest något som man bidrar till själv mest även om det finns en del mediciner som jävlar i det kan sätta igång panikångest, men så fort man lär sig hantera det så är det oftast bye bye med det. Jag hade en episod i mitt liv med panikångestattacker som utlöstes av en stark SSRI medicin som heter Zoloft och jag hade problem med det i över 6 månader efter det. Slutade med SSRI så fort jag kunde och sen efter jag haft några attacker så lärde jag mig att känna igen dem och visste ju att det inte var någon riktig fara och sen försvann de.

Men vad jag kan läsa mig till av andra folks erfarenheter så får man mer ångest av Metylfenidat än av Dexamfetamin.

En bieffekt som jag har haft på båda är att jag tuggat/gnisslat tänder, men även det har försvunnit i stort sett nu och det tror jag inte hade med Elvanse specifikt att göra utan snarare bara en bieffekt av Dexamfetamin.

Till läkaren så förklarade jag hela biten med Lysin-nerbrytningen och hur kroppen har ett visst enzym för att bryta ner det och det enzymet skall ju bryta ner lysinet som finns i maten man äter också och därför blir det så ojämnt.
Läkaren hade inte koll på det men eftersom det är så det är med Lysin så förmodar jag att läkaren kollade upp det och såg att jag hade rätt och därmed ville pröva att utesluta den biten och låta mig pröva en medicin utan lysin-nerbrytning.
Ska tillägga också att min SSK var helt jävla fantastisk och läste på mer än läkaren och pushade på en del åt mig.
Sen hade jag ju en del njurproblem under tiden och tänkte att det kanske hade något med Lysinet också att göra så jag sa att jag ville byta pga ojämnheten och njurproblemet och fick svar av den nya läkaren att jag kanske skulle pröva Ritalin, men då sa jag bara nej det skiten går jag inte på. Jag vill inte ta Metylfenidat när det finns ett bättre alternativ.

Du skriver att du har ledvärk, är det så att du blir kall om fötter och händer?

När Elvanse och Attentin går ut så blir jag jättekall om händer och fötter om jag inte konstant rör på dem.
Det är inte så att det är därför du får ledvärk? Mitt ex hade ofta ledvärk och det enda som hjälpte var att spola dem i varmt vatten.
Om jag inte skriver på tangentbordet så blir händerna kalla och om jag inte har strumpor på mig hemma även fast vi inte har speciellt kallt golv så blir mina fötter iskalla.
Pröva att linda lederna så de håller sig varma.

Lycka till

Annons:
Otyg
10/6/15, 12:37 PM
#21

Tackar Citius för all information och tips du delar med dig utav,                                         Du skall verkligen inte ursäkta dig  för "textväggar" speciellt inte när det är av någon som själv vet hur vi andra sliter för att orka.                                                                  Det är precis detta jag och  säkert många fler med mig efterlyser.                                                                                                                                                                                    Jag känner igen mig i 99% utav det du beskriver från dygnsrytmen och bieffekterna som kass mage, kalla fötter och händer till ljudkänsligheten när man kommer hem och skall försöka orka med att vara förälder trots att man känner sig helt utblåst i huvudet.

Jag har nu märkt att jag börjat att stressa på morgonen med jobb eller måsten för att jag vet att jag inte kommer ha koncentration eller ork mer en ett par timmar att slutföra allt man skall hinna med.

Men det känns ju som om det finns hopp då iallafall angående Attentin men att det skall vara så svårt att få rätt hjälp utan att behöva kriga om allting är nästan omänskligt.

Från att jag har trasslat med Strattera och sen ett par metylfenidat i flera år som var riktigt otäcka bieffekter på, så fick jag nästan upp hoppet med Elvanse igen för att  vissa dagar och stunder så fungerar jag verkligen och gick inte ens att jämföra med bieffekterna som var på tidigare mediciner.                                                                           Så besvikelsen var rätt stor när det aldrig håller i stort sätt längre än till lunchtid.

Mitt högsta tryck tror jag har legat på 159(49?) /96 (104) någonstans,                         Fast nu för en vecka sedan när jag tog trycket ca 2h efter medicinen så hade jag faktiskt 120/80 MEN med en "vilopuls" på 104-127                                                             (inte vilat innan men heller inget tungt arbete) vilket för mig låter rätt galet högt ändå.                                                                                                                                                                       Jag har iofs mätt ca 135 / 93 utan medicin någon gång så blir inte riktigt klok på hur mycket Elvanse är spöket i det hela.

Tack för tipsen också på kosttillskott jag skall forska mer i detta.

Funk4
10/8/15, 7:25 AM
#22

Håller med Otyg där om dina inlägg #Citius - jag inser hur mycket efterforskning du gjort, hur du dragit div slutleningar, provat nya invägar och dessutom tom informerat personal - allt detta gör att vi andra faktiskt kan göra som du sa- ta med lite inlägg från oss här så får vi lite rakare ryggar när vi går dit. Det är ett överdrivet intresse - för det ligger i mitt största intresse att snabbast möjligt hitta rätt (med mediciner/kost/effekter just nu tex) SÅ ATT JAG KAN SLÄPPA DEN BITEN mer och ta tag i de viktiga arbetet - mitt liv och min hanterbara vardag och den där framtidsglädjen som blir så underkuvad tills det är löst. Sen kanske det inte blir underbart precis sen heller, men vilken frihet o självkänsla att slippa ranta runt o dräneras i Öppen vården som en gjort i år nu. GOOD RIDDANCE TO IGNORANT & TIRED läkar-elitister och stressade ssk, ska bli skönt o säga en dag😊. Vill hellre lägga tid på KBT, uppbyggnaden av självkänsla, stärka relationer o tillit och våga börja ut och arbeta igen (med Något. Det är viktigare att fatta att jag ingår/behövs i ett sammanhang än att jag gör det jag utbildat mig till i dagsläget). Värst är att Vårdkarusellen varit så förnedrande, obegriplig och utdragen så all tillit o förtroende jag kände rent allmänt till människor har nästan raderats. Jag undrar hela tiden nu "vad är det de EGENTLIGEN säger/frågar??" Du fattar. Tragiskt. Men du sviker oss inte Citius👑🏆🎽Ⓜ

Otyg
10/8/15, 10:12 AM
#23

Det var rackarns vilka illa radbyten det blev i mitt förra inlägg jag ber om överseende med detta märkliga fenomen.

Jag har skrivit ett brev till läkaren nu om hur jag tänker om min medicinering och varför jag vill byta.
 Så nu är det bara att vänta och hålla tummarna men det kanske blir lättare att förstå än när man med tidspress skall försöka förklara allting på en läkartid.           Jag vet oftast innan precis hur jag skall formulera mig och det låter hur enkelt som helst i huvudet men blir bara svammel när man väl sitter där.

Bozzibozz
10/8/15, 3:58 PM
#24

Igår blev man arg. En riktigt dålig dag. Spolade ner en och en halv burk Elvanse. Har nämligen gått och inväntat en tid hos min sköterska. Men tiden gick och inget hände. Fick då höra att jag visst slutat med Elvanse. Eftersom jag har förklarat vad jag inte gillar med den. (Dom selekterande nog bort det lilla som var bra, tyvärr) Impulsivt så blev jag mycket arg och hällde ut dem i toan. Flytande piller är inte lätta att spola ner, men gick tillslut. Massa toapapper senare.. Så där i efterhand överreagerande jag troligtvis. Men i väntan på mitt läkarbesök så äter jag iaf inte Elvanse. 😏 Fel tråd, att ventilera i men ibland blir jag så trött på sjukvården. Och hade väntat länge till, om jag inte hade orka ringa.. Skamligt.

ChrisGoesRock
10/8/15, 5:03 PM
#25

Hej på er. Angående olika ADHD mediciner så provade jag allt tillgängligt som finns fram till för 3,5 år sedan. Då ansökte min läkare om licens för Metamina och blev godkänd.

Jag har haft exakt samma dos per dag av Metamina sedan dess: 20mg/07.00 + 20mg/12.00 och 15mg/runt 14-15 tiden. 55mg/dag alltså. 

Innan läkaren satte in Metaminan så blev jag remiterad till en hjärtklinik på HS. Det var för att kontrollera min puls för insättningen av Metamina samt att jag fick gå dit cirka 4 ggr efter insättningen av Metamina.  Hjärtläkaren bedömde att jag varje morgon ska ta "Seloken 150mg" för att få ner min puls lite grann.

Efter att jag haft ett samtal med licensgruppen på läkemedelsverket vill de att "Metaminapatienter" ska prova "Attentin" och att licensgruppen kommer att vara mycket återhållsamma med att godkänna Metaminalicenser. 

Men de sa även att om förmodan Attentin inte fungerar på en patient av någon orsak så får man tillbaka Metamina som huvudmedicin mot ADHD.  Läkaren skriver då en licensansökan för Metamina i vanlig ordning och anger då orsaken till att Attentin inte fungerade för den aktuella patienten.

Jag har idag tagit ut Attentin medicinen för mig  själv från apoteket och enligt läkaren så ska jag ta exakt samma dos som för Metaminan och vid samma tider. Det blir då 55mg/dag av Attentin.

En stor nackdel såg jag direkt, Attentin finns inte på burk, endast som "blisterförpackning", dvs tabletter som ligger i kartor. Det kommer bli ett hejdlöst tryckande…

Viktigt:  Du som inte har haft Metamina förut, och nu ska börja med Attentin så ska du först kollas upp på en hjärtklinik Innan Attentin sätts in. Det står även att läsa i FASS över de patienter som ska börja med Attentin. Även de patienter som har haft Metamina men pga slarv eller okunninghet av din läkare inte har blivit remitterade för hjärtkontroll bör påpeka det innan Attentin sätts in.

Ja, det här var min historia och som fungerar mig.

MVH ChrisGoesRock, Huddinge Hill

Bozzibozz
10/8/15, 5:54 PM
#26

Chris Rock. Gäller då egentligen inte samma insättningsprosedur för Elvanse?

[Citius]
10/8/15, 6:20 PM
#27

#25
Hjärtat skall man kontrollera på alla CS även Metylfenidat som Ritalin och Concerta.
Är det någon här som inte fått undersökt sitt hjärta innan de började medicinera med någon form av CS som Elvanse, Ritalin, Concerta, Metamina, Attentin, osv?
Jag fick göra långtids-EKG och de tog blodtryck och blodprover på mig för att se att allt var som det skulle sen har jag ju fått gå på flera kontroller efteråt med blodtrycksmätning.
Jag har dock inte fått göra en långtids-EKG med Atentin i kroppen.
Det hade ju varit himla intressant att göra. Ska banne mig be om det nästa gång jag ska till läkaren.

Attentin och Metamina har exakt samma verksamma ämne så jag förstår inte varför de skulle skriva ut Metamina igen?
Elvanse däremot som jag har förklarat tidigare har Lysin med i leken för att få en depåeffekt vilket för många kan bli ett problem beroende på hur snabbt eller långsamt deras kropp bryter ner Lysinet.

Metamina består utav Dexamfetaminsulfat och det är det som är det verksamma ämnet resten är bara till för att göra tabletten fast, sväljbar, lagom stor osv:
Potatisstärkelse(bindemedel), laktos(utfyllnadsmedel), Mikrokristallin Cellulosa (utfyllnadsmedel), gelatin(kapselgjutning), Talk(klumpförebyggande medel samt som ytbehandlingsmedel), Magnesiumstearat (används som smörjmedel för att inte tabletten skall fastna på vägen ner i halsen) 

http://adhd-npf.com/wp-content/uploads/2009/03/metamina1.pdf

Attentin består av Dexamfetaminsulfat och det är det som är det verksamma ämnet resten är bara till för att göra tabletten fast, sväljbar, lagom stor osv:
Isomalt(sötningsmedel), krospovidon (används för att lösa upp tabletten i magen snabbare) och Magnesiumstearat (används som smörjmedel för att inte tabletten skall fastna på vägen ner i halsen)

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20110721000068

Precis som du skriver så blir det ett himla tryckande men samtidigt så tycker jag det är skitbra eftersom jag tar dem var tredje timme och inte vill konka omkring på en hel burk.
Jag stoppar en karta på 10 tabletter i fickan när jag kör till jobb. Har dessutom lagt två kartor på jobb i en låda om jag skulle glömma ta med mig dem någon gång. Det hade jag inte kunnat göra med en burk med 100 tabletter i. 
eftersom du tar 55 mg om dagen så kan du ju klippa en karta i 10 delar och ta med dig en karta och en tablett i fickan.

Har du gått på Metamina dagligen i 3.5 år? 
Hur upplever du att Dexamfetamin funkar för dig?
Tar du något kosttillskott?
Hur äter du om dagarna?
Har du några bra tips och tricks till de som inte får det att funka eller något som man bör tänka på?
Har du eller har du haft sömnproblem? 
Sorry för alla frågor, men desto fler man får besvarade desto längre kommer man i denna NP-djungeln :)

Annons:
[Citius]
10/8/15, 6:59 PM
#28

#22

Tack för uppskattningen :)

Den enda tröst jag kan ge dig angående vårdkarusellen är att du inte är ensam.

Jag är inne på min 5:e läkare nu, har varit ett himla bollande fram och tillbaks.

Det tragiska är att jag nu har så dålig tillit så jag googlar och letar i alla diverse forum och läkartidningar efter info om min nya läkare för att se om läkaren finns med i några skandaler eller bara har fått kritik någonstans.

En av mina läkare hittade jag i olika artiklar i flera dagstidningar eftersom läkaren hade varit grymt generös med utskrivning av narkotikaklassade läkemedel och det ifrågasattes om läkaren tog mutor från läkemedelsföretag.

Läkaren blev av med sin licens under ett år och fick sedan komma tillbaka under övervakning.

Jag träffade denne läkare en gång sedan fick jag ett samtal från min SSK dagen innan jag skulle på andra besöket till den läkaren där min ssk ställde in tiden då läkaren hade fått gå på dagen och kom inte tillbaks.

En av läkarna (den senaste) Var helt väck i huvudet och hade ingen koll alls. Efter lite googlade visade det sig att denne läkare hade en privatklinik som inte hade någon adress.

Läkaren jobbade alltså som Vikarie på lite olika mottagningar runt om länet och tjänar såklart multum på att inte vara fast anställd inom kommun eller landsting. Mkt bättre att skicka en faktura på sitt jobb istället för att få en lönecheck.
Det finns då också ett eget intresse att spara så mkt som möjligt på utgifter och debitera så mkt som möjligt. Förmodligen därför som läkaren inte var påläst. Kostar ju pengar att gå på seminarium/kurser och liknande och varför förnya sin kunskap när man får pengar ändå?

Min nya läkare som jag ska träffa snart var ändå värst. Människan är anklagad för att utföra kemiska lobotomeringar av folk som ska tystas av olika skäl och är rekryterad från ett annat land för att vara känd för sina hårda men effektiva metoder.

Läkaren jämförs i en artikel med Irma Greese.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Irma_Grese "I Auschwitz samarbetade hon med SS-läkaren Josef Mengele, medan hon i Bergen-Belsen stod under lägerkommendanten Josef Kramers befäl. Hon gjorde sig känd för att uppfinna nya tortyrmetoder, vilka hon med sadistiskt intresse utsatte interner för. Hon fick öknamnet den ”blonda besten”."

Ser verkligen framemot att träffa henne :(

[Citius]
10/8/15, 7:10 PM
#29

Glömde ju säga att jag ringde Enhetschefen på Mottagningen och berättade hur jäkla dåligt bemötande jag fått och hur otroligt rörigt allt var samt hur inkompetent min läkare var.

Enhetscefen bad om ursäkt och lovade att ta upp det med min läkare och sen ringde enhetscefen tillbaks och lovade mig en ny läkare samt att en ssk skulle kontakta mig så jag fick utskrivet det sömnmedel som jag krävt att få efter jag gått igenom en hel drös som den där inkompetenta läkaren skrivit ut.

Fick ju som jag ville en ny läkare som dessutom är en överläkare, men som jag skrivit ovan verkar hon inte mkt bättre tyvärr.

ChrisGoesRock
10/8/15, 9:20 PM
#30

Först mitt svar tll "BozziBozz". "Elvanse" har jag inte provat pga att den kom under den tid jag tog Metamina. Så tyvärr känner jag inte till insättningen för den.

Till "Citius": Du skriver att Metamina samt Attentin har verksamma ämne och du har säkert rätt i det. Men likförbaskat är det två olika mediciner och två olika tillverkare.  Det finns många exempel på mediciner som ska vara exakt lika med exakt likadant innehåll, men att det inte fungerar på en del patienter. Jag har själv fått byta "venlafaxin" som kommit som tablett och tabletten har olika lager som skulle fungera som venlafaxin på kapsel. Det fungerade inte alls för mig, varför vet jag inte, antingen "smällte den för snabbt eller för långsamt. Efter 5 dagar så skrev min läkare ut Venlafaxin som kapsel igen.  Attentin kommer säkert att fungera för flertalet "Metaminapatienter" men att de är 100% lika köper jag inte.

Jag kan även berätta om att Metamina och Attentin är amfetamin, men med en viktig skillnad. Den del i amfetaminet (om det är en molekyl eller liknande) är borttagen i Metamina och Attentin.  Ta för många Metamina och ditt hjärta börjar gå på högvarv, du får ingen eurfori som du får av amfetamin som du köper illegalt på gatan.

"Har du gått på Metamina dagligen i 3.5 år? " svar: ja, det är nästan 4 år snart.

"Hur upplever du att Dexamfetamin funkar för dig?" svar: som dag och natt, jag har haft svår ångest, tvångstankar och en hel hög med andra psykiska åkommor. Jag levde till slut i en liten fyrkant som jag inte vågade gå utanför. T.ex så kunde jag boka tvättstugan 5 ggr för då gick jag utanför min lilla fyrkant. Kan säga att mitt liv då var ett helvete. Det tog 12 år innan en ung överläkare i psykiatri gjorde en del drastiska förändringar i min medicinlista, då bl.a "Metamina".  

Jag kände efter cirka 2 dagar att någonting händer i min kropp och att det är något positivt (efter 12 år så tror man inte så mycket på alla de kombinationer man provat) som händer, det kändes bättre och bättre för varje dag som gick. Min lilla fyrkant blev större och större för att efter cirka 8 dagar i stort sett försvunnit. Jag vaknade utan ångest, jag tog mig för saker som jag inte gjort på många år. Jag kunde somna framför TV:n, något som jag aldrig kunnat förut. Men det bästa av allt var att känna ett inre lugn. Om jag tog mig för någonting (Tapetsera ett rum) och det inte kändes bra, så slutar jag och kanske ser på TV istället. Jag fortsätter med tapeseringen nästa dag eller nästa. Vad är det som säger att jag måste göra allt klart direkt.

"Tar du något kosttillskott?" svar: nej, Jag försöker att få ett mål lagad mat om dagen, sen äter jag mycket frukt.

"Hur äter du om dagarna?" svar:  Lite si och så,  när jag vaknar blir det kaffe, 2 stycken digestive kex och cigg. Sen går jag dagligen till ett matställe där de har husmanskost. På kvällen, ett par mackor med ost och mjölk.

"Har du några bra tips och tricks till de som inte får det att funka eller något som man bör tänka på?" svar: Den gamla klyschan "varje dag är en ny dag och igår var igår" tänker jag på, för så är det ju, igår hände "det och det" som gjorde mig stressad. Och eftersom jag nu efter 4 år på Metamina vet att stress inte är bra för mig så försöker jag undvika dessa så gott det går. Man kan öva också; ställ dig i den längsta matkön istället för den korta och filosofera (dagdrömma). Det funkar efter ett tag.

"Har du eller har du haft sömnproblem?" svar:Nej. Det beror på mina övriga mediciner och ett par av dem som jag tar på kvällen. Tillägger att ingen medicin i medicinlista innehåller beroendeframkallande medicin som t.ex "Stilnoct", "Immovane" m.fl.

Långt svar blev det.

MVH ChrisGoesRock, Huddinge Hill

[Citius]
10/9/15, 10:50 AM
#31

#30

Anledningen till att det kommer ut nya läkemedel med exakt samma saker i men med ett annat namn är ju för att patenten som läkemedelsföretaget hade på sin medicin har gått ut och då får andra tillverkare tillverka och sälja samma läkemedel. 
Men det är fortfarande den aktiva Ingrediensen som är läkemedlet.

Amfetamin tillhör gruppen Fenyletylaminer.
Amfetamin finns i två olika isomerer, dexamfetamin och levoamfetamin.
Gatuamfetaminet brukar vara en blandning av dessa två samt massa annat.
Men Dexamfetamin är lika mkt amfetamin som Levoamfetamin är.
Euforin man får på gatuamfetamin är pga blandningen av de olika isomererna samt andra ämnen som Efedrin, Koffein, Dextros, Laktos, osv.

Så vad jag vill säga är att man kan inte säga att Metamina och Attentin inte är Amfetamin, för det är precis det det är. Med en väldigt hög renhet som jag har för mig ligger på runt 99% jämfört med gatuamfetamin som kan ha en renhet på allt mellan 15% till 60%
Missbrukarna brukar säga att 50% är fint "tjack"

Skillnaden mellan Metamina och Attentin kan enbart bero på de olika tillsatsämnena och visst då kan det påverka frisläppstiden i kroppen men inte effekten. 

Den kemiska biten har jag bra koll på.
Däremot har jag inte någon längre erfarenhet av att använda det och därför uppskattar jag dina svar. Alltid intressant att höra från andra som har några års erfarenhet av medicinerna.

ChrisGoesRock
10/9/15, 8:05 PM
#32

Hej.  Det här ska inte vara någon missbrukstråd, men att ta 55mg Metamina och en annan gång ta 55mg "gatuamfetamin" är en stor skillnad både i verkan och i tid. Sen får den kemiska sammansättningen vara hur den vill. Eurofori verkan i Metamina är så gott som borttagen. 

Nu tycker jag att vi låter den här biten bli ett avslut eftersom den är ointressant för 99.99% som läser den här tråden.

Jag läste BozziBozz inlägg om psykiatrimottagningar och jag har tyvärr samma erfarenhet. Numera saknas regelverk och en fungerande organisation.  Det är som gjort för att en patient ska bli frustrerad och tokstressad. Det är hyrläkare för hela slanten numera. Att en psykiatriker ska gå igenom din journal innan ditt inbokade läkarbesök tillhör det förgångna, då stannade läkarna kvar, oftast i flera år. Numera är det som att vinna på lotto om man mot förmodan får tag i den läkare som just nu har ansvaret för dig, nästa månad kan det vara en annan läkare. 

Ett tips till dig som har tagit samma medicin länge är att logga in på "Vårdguiden" http://www.1177.se/Stockholm/ När du är inloggad så kan du beställa din vanliga medicin den vägen. Sen får du ett sms när receptet är klart.

MVH Christer Andersson

ChrisGoesRock
10/12/15, 11:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Hej igen. Jag har nu bytt från Metamina 55 mg/dag till Attentin 55 mg/dag. 4x4x3.

20mg vid 06-07.00, 20mg vid 11-tiden och 15mg ungefär vid 13-14-tiden. Jag har inte märkt att Attentin gör att jag mår sämre. Attentin fungerar lika bra som Metamina gjorde. 

Jag har idag pratat med Evolan Pharma AB, de som tillhandahåller Attentin i Sverige på grund av att för barn och ungdomar så är den rekommenderade dosen 20 mg/dag, undantagsfall 40 mg/dag.  Jag berättade att läkaren skrev samma dos och tider som för Metamina och undrade varför läkaren skrev 55 mg/dag?

Så här står det i FASS: Attentin ska inte användas för behandling av ADHD hos barn under 6 år eller hos vuxna. Effekt och säkerhet har inte fastställts hos dessa patientgrupper.

Evolan Pharma AB berättade också att kliniska tester som ska stå som grund för vuxna som använder Attentin inte kommer att göras överhuvudtaget. 

Det svar jag fick av Evolan Pharma AB var att det är din läkare som avgör hur stor dos du ska ta och att ansvaret angående dosen ligger på läkaren.

Svaret blir lite konstigt eftersom Metamina är ett licensmedel och inte står i FASS, medan Attentin står med som ADHD medicin men med en maxdos på 40 mg/dag. Jag tar ju nu 55 mg Attentin/dag som vuxen och i FASS står det att Attentin inte ska användas när du är vuxen, märkligt måste jag säga. 

Jag pratade alldeles nyss med läkemedelsverket och de berättade att även om Evolan Pharma AB inte kommer att utvärdera preparatet för vuxna, så är det mycket sannolikt att de själva kommer att se till att Attentin provas ut genom kliniska tester från läkemedelsverket själva som ansvariga. 

Hoppas att det här inlägget bidrar till lite mer klarhet.

MVH ChrisGoesRock, Huddinge Hill

[Citius]
10/12/15, 11:13 AM
#34

Ja Euforin är minimal eller helt frånvarande på Dexamfetamin, och anledningen att man får Eufori på gatuamfetamin beskrev jag i mitt inlägg.

Förstår inte varför det skulle bli en missbrukstråd bara för att man förklarar fakta för folk om vad skillnaderna är.
Jag vill stoppa stigmatiseringen av ADHD-Mediciner inte spä på den.
Om folk är missinformerade så blir det massa missförstånd och då uppstår en stigmatisering.
Jag ville bara vara tydlig med att det är amfetamin även fast det heter Attentin eller Metamina och att det inte är något fel i det.
Du skrev:
"Jag kan även berätta om att Metamina och Attentin är amfetamin, men med en viktig skillnad. Den del i amfetaminet (om det är en molekyl eller liknande) är borttagen i Metamina och Attentin."

Jag ville bara förtydliga att de inte tagit bort något.
Däremot har man i gatuamfetaminet har man tillsatt massa skit.
Rent Dexamfetamin är bra för medicinskt bruk och får tyvärr ta mkt skit eftersom missbrukarna som sagt blandar det med massa annat för att få Euforin.
Hade de inte gjort det så hade vi inte haft den stigmatiseringen av medicinerna som vi har och därmed hade många sluppit gå igenom den cirkusen det är i psykvården idag där man ska pröva alla andra mediciner innan man kan få Amfetamin på recept. 

Förr i tiden så hette paracetamol alltid Alvedon eller Panodil, medan det nu i skrivande stund finns 9 mediciner som inte heter något fint namn som Alvedon, de heter de vad som är i medicinen dvs, Paracetamol och sen brukar de lägga till tillverkarens namn efter tex: "Paracetamol Apofri". Detta är ju för att det ska finnas en gynnsam konkurrens.  
När Attentins patent går ut kommer det förmodligen komma flera olika tillverkare som heller inte kommer namnge medicinen till något.
De kommer bara heta Dexamfetamin och tillverkarens namn. 
Detta för att det skall vara tydligare för patienten. 

Sen tror jag inte det är ointressant för 99,99% av de som läser tråden. 
Tråden heter ju Attentin bättre än Elvanse och då utgår jag ifrån att man vill veta om Attentin är bättre och varför och för att veta varför måste man bryta ner medicinerna i vad som finns i dem och vad som är skillnaderna. 
Då är det viktigt att inte få fel information om vad som är i och vad skillnaderna är.

Annons:
Otyg
10/13/15, 8:40 AM
#35

Tråden är tillför oss som trasslar oss fram till förhoppningsvis rätt medicinering. När jag startade tråden så vände jag mig främst till personer som har Attentin eller ännu hellre bytt från Elvanse till Attentin. Jag just nu är där själv och försöker hålla kvar orken till att gå igenom ytterligare ett läkemedel. Tips och trix runt medicinering eller rutiner kring ämnet är nog välkommet av de flesta här med även om det hamnar lite "off topic" ibland.

Bozzibozz
10/13/15, 2:47 PM
#36

Otyg: Jag svarar för mig och vill inte egentligen inte behöva skriva detta. Men behöver få ut det ur mig. Lite som att bikta sig. 😏 Har från läkaren 60mg som ska tas valfri tid på morgonen. Fungerar som ni strax förstår långt ifrån vad jag hade hoppats på. (Dock fortfarande 10ggr bättre än Ritalin och resterande metyl familjen) Problem nr.1: Tar ganska exakt 2tim innan Elvanse ger effekt. 3-3.5tim om jag samtidigt äter en stadig frukost. Inte okej.. Problem nr.2 När eller om effekten kommer så har jag med tiden konstaterat att den i den bästa av alla dagar håller i sig i en 4-5tim. Läs BÄSTA fall.. Vanligtvis infinner sig effekt (efter ca 2tim) Då blir jag lugn, känner ingen ångest och nästan normal. Typ så jag tror helt normala friska människor känner sig. Enligt vad jag tror? 😊 Den känslan jag beskrev försvinner oftast redan efter 3-4tim. Vissa dåliga dagar beroende på hur eller vad jag äter så försvinner den inom 2tim. Inte okej för en medicin som sägs verka uppemot en 12-13tim Nu till det man förmodligen inte ska skriva ut här. Men för att fler eller andra som känner igen sig i det jag skriver slipper behövs gå igenom det, så får ni läsa det så slipper ni kanske undra. DETTA Gäller Mig och absolut inte något man får göra. Har som sagt 60mg (2st 30mg) Ville se om mina problem kunde minimeras med en högre dosering. Då jag tröttna på att må som jag gjorde. Dag 1 90mg på morgonen. Tid innan effekt. Som vanligt. Ca 2tim Hur mådde jag? Nja.. Kände nog lite, lite mer. Eller placebo? Hur som helst. Verkningstid: Här kommer det konstiga. Bara "nästa" tre timmar? Jätte konstigt. Dag 2 Fundersam och osäker på om det bara var en dålig dag dagen innan. Började denna dagen med 120mg kl.07:00 Ett rejält hopp i dosseringen från mina ursprungliga 60mg och var lite smått orolig. Men svalde dom på tom mage. Åt frukost 15min senare. 3tim senare kände jag något, ytterligare 1tim senare kände jag mig helt okej. Trott eller ej. Fick lust att överraska sambon lite. Var okej och humöret var bra. Kände ingen oro. Ingen panik och framförallt ingen stress. Så efter ha pratat lite i telefon så tog jag tag i disken. Rensa kattlådan. Duscha. Lagade mat. (Stekte pyttipanna 😏) Börja dammsuga.. Så hände något.. Flyttade på lite soffkuddar. Mina vanliga, ska bara ta en pausen hände.. Trodde det var för jag hållt igång så mycket.. (Gått ut med kattbajs, sopor och hund) Med andra ord.. Egentligen inget speciellt alls.. 😁 Men nu var det precis som dem tidigare dagarna. Effekten försvann. Stressen smög sig åter tillbaka. Oroligheten tog över. Apatiskt (som vanligt) orkade jag inte ens plocka bort allt efter mins påbörjade projekt. Så när gumman kom hem fick hon åter igen städa. Fick dock lite beröm för att jag hade försökt.. Men tror hon mest sa det för att va snäll. 😏 Så nästan 5tim. Fortfarande långt ifrån utlovade 13tim. Började känna hopp i början av dagen för att senare konstatera precis det vanliga. Dag 3 120mg samma som dagen innan. Sammanfattar allt nästan med dagen innan. Förutom att jag inte åt frukost först efter 1tim efter 120mg Elvanse. Kände då att det gav någon effekt redan efter inom 2tim kanske redan efter 90min? Lite bättre med andra ord. Men 4tim senare så började jag dala igen.. Frustrerande! Dag4 60mg 07:00 och 60mg till 5tim senare. 12:00 Jätte konstig dag.. Känner inget föst efter klockan 14:00 Och då kände jag mig mest lite febrig och konstig. Kunde somna lite lättare på kvällen. Vet inte om eller vad det berörde på? 👍 Dag 5 Funderande länge och kom sedan fram till att testa något nytt då efter gårdagen. Började med 90mg 08:00 och sedan 60till vid 13:00 Kände av morgon dosen omkring 10:30 och mådde okej och hade ingen ångest eller stress inom mig. Var lugn och mådde allmänt bra. 13:00 togs 60mg och hände inget. Så händer det som jag inte förstår överhuvudtaget. 3tim efter 16:00 tiden så börjar jag dala.. Förstår ingenting.. Blir super trött och känner än en gång hur det kryper i mig. Har ångest och mår faktiskt dåligt. Får även ta en propavan på kvällen och lergigan. (Skit piller, men, men) Dag 6 Trött och mosig efter lergigsn och propavan kvällen innsn så tar jag min morgon dos 120mg Elvanse kl.11:00 Missade tyvärr även ett läkarbesök. 😒 Ligger fortfarande kvar i sängen klockan 15:00. Alltså ingen effekt what so ever. Tog inget mer den dagen. Det var en liten kort del av min vardag och utvärdering utav Elvanse. Har personligen givit upp hoppet om att just denna medicin kommer förändra min vardag mer än utöver några timmar. Bästa senario. 4-5tim Räcker alltså inte ens en vanlig arbetsdag. Dela upp den fungerade faktiskt sämre än en större morgon dos. Nu efter ha läst om Metamina samt attentin så får det bli mitt sista försök med dessa piller. Tas enkelt 3-4ggr per dag. (15-20mg per tillfälle!) Oftast räcker det att dela upp dessa 2-3ggr per dag! Har även läst att vissa människor endast tar en morgon dos vissa dagar! Lät ju sjukt bra. 😀 Och om nu inte dessa fungerar så vill jag faktiskt helt enkelt inte ha någon medicin alls framöver. Nu måste jag bara berätta för min läkare och förmedla hur jag mår idag och framförallt hur jag vill kunna leva. Åtminstone en 9-10tim per dag. För jag vill kunna återvända till arbetslivet. Har inte varit på arbetsmarknaden på över 13år tid. Några ströjobb på en par veckor. Som längst i ett par månader. Elvanse gav mig verkligen hopp men tyvärr tog den inte mig hela vägen. Men får jag genom att skifta till metamina/attentin ett jämnare välmående och en jämn nivå utan toppar och dalar så är jag övertygad om att jag efter 40år äntligen kan få tillbaka ett liv. Om än litOtyg: Jag svarar för mig och vill inte egentligen inte behöva skriva detta. Men behöver få ut det ur mig. Lite som att bikta sig. 😏 Har från läkaren 60mg som ska tas valfri tid på morgonen. Fungerar som ni strax förstår långt ifrån vad jag hade hoppats på. (Dock fortfarande 10ggr bättre än Ritalin och resterande metyl familjen) Problem nr.1: Tar ganska exakt 2tim innan Elvanse ger effekt. 3-3.5tim om jag samtidigt äter en stadig frukost. Inte okej.. Problem nr.2 När eller om effekten kommer så har jag med tiden konstaterat att den i den bästa av alla dagar håller i sig i en 4-5tim. Läs BÄSTA fall.. Vanligtvis infinner sig effekt (efter ca 2tim) Då blir jag lugn, känner ingen ångest och nästan normal. Typ så jag tror helt normala friska människor känner sig. Enligt vad jag tror? 😊 Den känslan jag beskrev försvinner oftast redan efter 3-4tim. Vissa dåliga dagar beroende på hur eller vad jag äter så försvinner den inom 2tim. Inte okej för en medicin som sägs verka uppemot en 12-13tim Nu till det man förmodligen inte ska skriva ut här. Men för att fler eller andra som känner igen sig i det jag skriver slipper behövs gå igenom det, så får ni läsa det så slipper ni kanske undra. DETTA Gäller Mig och absolut inte något man får göra. Har som sagt 60mg (2st 30mg) Ville se om mina problem kunde minimeras med en högre dosering. Då jag tröttna på att må som jag gjorde. Dag 1 90mg på morgonen. Tid innan effekt. Som vanligt. Ca 2tim Hur mådde jag? Nja.. Kände nog lite, lite mer. Eller placebo? Hur som helst. Verkningstid: Här kommer det konstiga. Bara "nästa" tre timmar? Jätte konstigt. Dag 2 Fundersam och osäker på om det bara var en dålig dag dagen innan. Började denna dagen med 120mg kl.07:00 Ett rejält hopp i dosseringen från mina ursprungliga 60mg och var lite smått orolig. Men svalde dom på tom mage. Åt frukost 15min senare. 3tim senare kände jag något, ytterligare 1tim senare kände jag mig helt okej. Trott eller ej. Fick lust att överraska sambon lite. Var okej och humöret var bra. Kände ingen oro. Ingen panik och framförallt ingen stress. Så efter ha pratat lite i telefon så tog jag tag i disken. Rensa kattlådan. Duscha. Lagade mat. (Stekte pyttipanna 😏) Börja dammsuga.. Så hände något.. Flyttade på lite soffkuddar. Mina vanliga, ska bara ta en pausen hände.. Trodde det var för jag hållt igång så mycket.. (Gått ut med kattbajs, sopor och hund) Med andra ord.. Egentligen inget speciellt alls.. 😁 Men nu var det precis som dem tidigare dagarna. Effekten försvann. Stressen smög sig åter tillbaka. Oroligheten tog över. Apatiskt (som vanligt) orkade jag inte ens plocka bort allt efter mins påbörjade projekt. Så när gumman kom hem fick hon åter igen städa. Fick dock lite beröm för att jag hade försökt.. Men tror hon mest sa det för att va snäll. 😏 Så nästan 5tim. Fortfarande långt ifrån utlovade 13tim. Började känna hopp i början av dagen för att senare konstatera precis det vanliga. Dag 3 120mg samma Dos som dagen innan. Effekten Stämmer nästan exakt in med dagen innan. Förutom att jag inte åt frukost direkt. Åt den först efter 1tim efter jag tagit mina 120mg Elvanse. Kände att det gav en mig en något snabbare effekt. Inom 2tim, kanske redan efter 90min? Lite bättre tidsmässigt med andra ord. Men 4tim senare så avtog den och hade dala igen.. Frustrerande! Dag4 60mg 07:00 och 60mg till 5tim senare. 12:00 Jätte konstig dag.. Känner inget efter andra dosen först efter klockan 14:00 Och då kände jag mig mest lite febrig och konstig. Kunde somna lite lättare på kvällen. Vet inte om eller vad det berörde på? 👍 Dag 5 Funderande länge och kom sedan fram till att testa något nytt då efter gårdagen. Började med 90mg 08:00 och sedan 60till vid 13:00 Kände av morgon dosen omkring 10:30 och mådde okej och hade ingen ångest eller stress inom mig. Var lugn och mådde allmänt bra. 13:00 togs 60mg och hände inget. Så händer det som jag inte förstår överhuvudtaget. 3tim efter 16:00 tiden så börjar jag dala.. Förstår ingenting.. Blir super trött och känner än en gång hur det kryper i mig. Har ångest och mår faktiskt dåligt. Får även ta en propavan på kvällen och lergigan. (Skit piller, men, men) Dag 6 Trött och mosig efter lergigsn och propavan kvällen innsn så tar jag min morgon dos 120mg Elvanse kl.11:00 Missade tyvärr även ett läkarbesök. 😒 Ligger fortfarande kvar i sängen klockan 15:00. Alltså ingen effekt what so ever. Tog inget mer den dagen. Det var en liten kort del av min vardag och utvärdering utav Elvanse. Har personligen givit upp hoppet om att just denna medicin kommer förändra min vardag mer än utöver några timmar. Bästa senario. 4-5tim Räcker alltså inte ens en vanlig arbetsdag. Dela upp den fungerade faktiskt sämre än en större morgon dos. Nu efter ha läst om Metamina samt attentin så får det bli mitt sista försök med dessa piller. Tas enkelt 3-4ggr per dag. (15-20mg per tillfälle!) Oftast räcker det att dela upp dessa 2-3ggr per dag! Har även läst att vissa människor endast tar en morgon dos vissa dagar! Lät ju sjukt bra. 😀 Och om nu inte dessa fungerar så vill jag faktiskt helt enkelt inte ha någon medicin alls framöver. Nu måste jag bara lyckad förmedla och berätta detta för min läkare. Har svårt att lyckad förmedla hur illa och skiftande mina dagar verklige är och hur mina vardagar ser ut. Hur irritationen, ångern och depritionen turas om att göra onödigt stora intryck i mitt liv. Byter hellre till en produkt som kan vara lösningen på så många medeciner. Metamina/attentin istället för antabus, voxra, theralen, stesolid, imovane osv. Vill förmedla hur jag mår idag och framförallt hur jag leva resterande delen av mitt liv. Vet att Elvanse har givit mig hopp. Det är jag glad för! Men fungerar tyvärr inte tillräckligt länge. Borde Åtminstone kunna begära 9-10tim per dag. För vill verkligen kunna återvända till ett normalt arbetsliv. Elvanse gav mig hopp, men tyvärr tog den mig inte hela vägen. Håller alla mina tummarna för att inom en snar framtid kunna få ett helt normalt liv, en gång för alla!

Bozzibozz
10/13/15, 4:00 PM
#38

Såg det! Svarade precis där! 😊

[Citius]
10/13/15, 4:02 PM
#39

#36

Kände exakt likadant med Elvanse.
Höll inte så länge och var väldigt olika från dag till dag, men det höll aldrig mer än några timmar sedan gick jag tillbaks till mitt vanliga ADHDiga jag och fick inget gjort på eftermiddagen på jobb. Ville inte ta tag i något. Satt mest och slösurfade och visste inte vad jag skulle göra.
Vid 130 mg uppdelat på 100 morgon och 30 eftermiddag gav jag upp.
Dessutom stack ju mitt blodtryck iväg också, men det kan iofs berott på att jag försökte få ut mer effekt av Elvanse eftersom det funkade så dåligt, genom att boosta det med Kaffe.
Numera dricker jag inte kaffe längre och blodtrycket är bättre. Ska faktist pröva att dricka lite kaffe imorgon för att se hur mitt blodtryck reagerar för att se om det var Elvansen i sig eller kaffet som gjorde det.

Hur som helst har jag aldrig behövt kaffe för att få Attentin till att funka.
Attentin är dessutom mer subtil. Den är där i bakgrunden och verkar även fast jag inte känner av den.
Visst varje gång man doshöjjer så känner man av den lite den dagen, men sen blir den så där subtil och effektiv precis som jag vill ha det. När jag känner av den blir jag överambitiös och vill helst skriva en 10 sidors rapport eller liknande istället för 3 som jag borde, men det jämnar ut sig som sagt efter en dag.
Sen funkar den för mig på det viset  att jag orkar ta tag i saker. "Gör det nu" känslan infinner sig där hela tiden även i tråkiga projekt eller arbetsuppgifter. 

Attentin tar för mig ca 1.5 timmar för att verka men innan det tar slut fyller jag ju på och sen senare på eftermiddagen tar jag som sagt  en mindre dos. Inte helt lätt att hitta rätt nivå, men för tillfället känns det som 3 + 3 + 2 är perfekt för mig.

Prövade 4 +3 + 2 För någon dag sedan, men det var inte så bra. Prövade även 4 + 4 + 2 Som inte heller funkade bra. Har även testat att första dosen vid olika tidpunkter för att se vad som blir bäst och där har jag lite svårare att hitta rätt. 

Tar jag dosen som jag gjorde från början kl 09 så är det för sent känns det som. För då blir det 09:00 - 12:00 - 15:00 och då är jag lite för pigg på kvällen för mitt eget bästa.

Prövade att gå ner till kl 07:00 och då kände jag mig jättetrött redan vid 21 vilket inte var så bra då ungarna precis lagt sig då och jag vill ha lite egentid.
Idag blev det kl 08 så vi får se hur det blir på kvällen.

Så det är inte en cakewalk med Attentin heller men fett mkt lättare och bättre än Elvanse
Jag har ändå käkat Attentin nu i några veckor men är ändå inte framme vid rätt dos eller tid för dosering. Man får experimentera sig fram.

Bli inte missmodiga. Det kommer bli bättre för er med. På och pusha läkarna att ni vill pröva Attentin och ge er inte. 

Ha en trevlig kväll allihopa.

Bozzibozz
10/13/15, 6:46 PM
#41

Detta jag frågat nu har jag absolut ingen fakta att luta mig tillbaka på. Men hur kommer det sig att det tar 90min för en ren medecin att få effekt? En koffeintablet tar på tom mage ger faktiskt bra effekt redan efter 15-20min Och Ephedra som faktiskt var både lagligt och det bästa jag haft innan det blev förbjudet överallt kicksde igång inom 20-25min om jag tog det när jag vaknade. Dessa åt jag kontant och dagligen i närmare 15år (Utan att fatta minsta lilla vink om att jag hade någon add/adhd hmm.. 😏) Klart mina vänner alltid tyckte jag var dum som stoppade i mig piller konstant. Speciellt när jag förklarade att jag inte blir pigg eller uppåt. Utan lugn och harmonisk. Sen försvann dessa från marknaden. Och gick eventuellt få tag på ett litet tag efter om man då beställde utomlands. Sen var det stopp även med att beställa. Sedan dess har min trygghet och min fasta nämnare varit totalt frånvarande. Så efter Ritalin och olika varianter över till Elvanse gav mig åter hoppet tillbaka. Något som faktiskt bitvis fungerade som Ephedra. Till och med bättre under vissa moment. Så skulle attentin fungera om ens snäppet bättre än jag hoppfull. Har mitt möte om 2v. Så ska hinna skriva ner och sammanfatta vad exakt som var/är bra med elevanse. Och försöka få med vad och hur frustrerad man blir över hur opålitlig och osäkert man kan lita på dosseringen.. Glömmer bort typ allt på mötet. Eller så hakar jag upp mig på något han börjar prata om så är jag körd.. Snurra runt i helt andra tankar än dem jag faktiskt kom dit med.. Inte lätt att vara En Jag! 😕

Annons:
Otyg
10/14/15, 8:50 AM
#42

Idag blodtryck hos sköterskan 140/100 Jag frågade om läkaren läst mitt brev om önskemål att byta till Attentin. Det hade han men vill att jag skall lägga till +30 på Elvanse, (70+30) Känner mig kluven som fan.

Bozzibozz
10/14/15, 1:22 PM
#43

Otyg? Hur mår du när du får i dig din påfyllnadsdos av Elvanse?

Otyg
10/14/15, 1:50 PM
#44

Det vet jag inte ännu jag hämtade ut dom precis och har inte sovit bra i natt så jag avvaktar tills imorgon.

Men han har skrivit att jag skall ta +30 kl 14:00?

Då har jag ju redan kraschat, försökte påpeka detta när jag pratade med ssk'an men verkade inte riktigt som om vi förstod varandra, uppfattade det som om att jag kan ta en timma tidigare iaf.

ADHDharjag
10/14/15, 6:51 PM
#45

Har Elvanse 50mg morgon och 30 på eftermiddagen när jag dippar. Glömmer ta den ibland på em eller drar mig för att göra det då det känns som jag har högt blodtryck. Oavsett känns det inte bra att ta Elvanse på eftermiddagen för det tar 1,5 h för dosen att kicka in och sen är den så ostabilt så antingen somnar man eller så kan man bli vaken hela natten. Hoppas på attentin vid behov på eftermiddagar så det går att dosera efter vilka aktiviteter man behöver klarar efter jobbet. Känns som många upplever Elvanse bra första veckor när man byter upp sig från ritalinet men sen kommer eftermiddags kraschen eller så tar det så långt tid för den att verka på morgonen att det är svårt att komma igång med dagen.

Otyg
10/14/15, 7:07 PM
#46

45#

Ja men eller hur, Jag hade velat kunna justera dos efter hur min dag såg ut.      Iallafall få prova om det gjort skillnad, men får väl se om tillägg på 30mg kan göra det bättre.

Orkar bara inte slå i botten för att det inte fungerar!

ADHDharjag
10/14/15, 7:15 PM
#47

Hoppas psyk kan lita på sina patienter och ge attentin, har en känsla av att det finns rädsla för missbruk, därför är dem mer givmilda med att förskriva högre doser Elvanse. Tror inte det passar så många att köra långtidsverkande preparat två gånger om dagen.

Bozzibozz
10/14/15, 7:42 PM
#48

ADHD du har troligen så rätt.. Tyvärr så är det nog rätt så vanligt. Av alla patienter dom tar sig an så finns säkerligen dessa som strular till det för oss andra..

Annons:
Otyg
10/15/15, 5:00 PM
#49

Plötsligt händer det!

Läkaren som jag inte träffat sen i vintras ringer upp och efter vi pratat en stund så gör stoppar han min höjning av Elvanse som jag skulle ge mig på och jag får prova Attentin från och med nästa vecka.

Man har ju rätt stora förväntningar som förmodligen måste sänkas betydligt, Otroligt skönt att slippa fighten ändå.

[Citius]
10/15/15, 5:18 PM
#50

#49 

Kanon.

Se nu till så de inte gör som de gjorde med mig.

Mig försökte läkaren ge minimumdos 10 mg om dagen alltså 1 tablett på morgonen och en på eftermiddagen. 

Inte fören jag ringde och påpekade felet så ändrade läkaren receptet och det var 

Enbart pga att min ssk var så kunnig så hon fattade att det var fel dos.

Som jag sa till dem: Jag behöver inte titrera in samma verksamma ämne igen. Åtminstonde inte från startdos.

De visste ju att jag fick 38.5mg Dexamfetamin från Elvansen så varför skulle jag bara ha 10mg på Attentin? 

Idioter. Ren okunskap från läkarnas sida är det.

Otyg
10/15/15, 5:39 PM
#51

Citius Nej tack ;-) Han sa iofs att jag skulle få starta om från början med antagligen 5mg men sa också att det inte brukades höjas över 30-40mg för att den var starkare än Elvansen.

Bozzibozz
10/16/15, 11:23 AM
#52

Exakt det här jag ville få fram i min andra tråd. Fanns tydligare insättnings rutiner i texterna på FASS för Metamina. Men instegsdosen är ofta 5mg men.. Men fördelat med 3-4 intag per dag. Så nästa höjning blir då 10mg uppdelat på 3-4pre dag osv. Insättningen bör inte ta mer än en månad. Sedan följer läkaren ssk upp hur man mår osv resterande tid. Precis detta jag är rädd för att min läkare kommer börja insättningen. Samt påpeka att den absoluta maxdosseringen är endast 40mg Men vem vet,.. Kanske redan räcker med 30mg? Berätta hur det går! Spännande! 😊

Otyg
10/16/15, 1:09 PM
#53

52# Inte fass för Metamina den finns inte där eftersom den skrivs ut på licens ifrån läkemedelsverket men är ju ingen skillnad på innehållet jämfört med Attentin. Jag kommer absolut skriva när jag vet mera men såg att jag kollat fel på tiden så är inte nästa vecka jag skall till ssk'an utan vecka efter det. Gaaaah

Bozzibozz
10/16/15, 2:57 PM
#54

Innehållet är det samma. Men den utsatta Max doseringen är halverad! Från 80mg eller 1g/kg kroppsvikt ner till 40mg för antentin. Och tidigare stod det klart och tydligt att man skulle börja med 2.5-5mg under insättningen och den doseringen skulle intas 2-3ggr per dag. Och ökas veckovis tills minsta aktiva dos var tillräcklig.

Otyg
10/17/15, 8:09 PM
#55

54#

Jag har sett detta också men min gissning är att, Metamina (som är på licens) skrivs ut till vuxna och där har en "max dosering" på 80mg.

Attentin som är nyss godkänd men där inga studier gjorts ännu för medicinering av vuxna därför 40mg "maxdos"

Vilket är helt snett såklart om innehållet ändå är samma.

Annons:
Bozzibozz
10/23/15, 10:20 PM
#56

Har efter lång tid nu fått chansen att byta från elevanse till attentin. Första dagen blir i morgon och då börjar jag med attentin. Återkommer med intryck eftersom tiden går och har någon frågor är det bara att fråga på. Kan ju bara ge svar utifrån mig själv och hur den fungerar på mig. Förväntar mig en heldel men tar inte ut någon seger i förskott.😏 Men är ändå mycket hoppfull. Och hoppas på det bästa!

Otyg
10/26/15, 9:32 AM
#57

Grattis Bozzibozz hmm tror jag att man säger iallafall är känslan så. Ja återkom gärna med hur det fungerar och lycka till.

Bozzibozz
10/27/15, 2:53 PM
#58

Ska på återkoll inom några dagar och se hur hälsan osv är. Men har inte märkt av dem överhuvudtaget. Tar förvisso en liten stund innan jag känner att dom börjar få mig att bli lugn. Men för mig är det natt och dag jämfört med Elvanse. Har prövat lite olika tidsintervaller och är jag bara hemma fungerar det med en morgon dos och en omkring lunch. Sen burkar jag ta 1st typ 2-3tim innan jag ska sova. Sömnen är inte riktigt lika lång. Men jag mår bra. Fått mer gjort under dessa dagar än jag lyckats med under hela förra månaden. Känner ingen direkt effekt. Men redan nu är det helt klart den som haft minst problematisk bieffekter. En grej till jag kan beskriva och människor omkring mig. Blir lugn. Har inte haft några som helst problem än så länge. Prövade en dag utan.. Och då var jag lika virrig och stressad som vanligt. Så det bästa so far är att jag indirekt inte känner att jag äter något. Men äter jag dem inte mår jag inte bra. Äter jag dem fungerar jag bara, utan så uppstår all vardaglig problematik. Så jag är mycket hoppfull och får se hur det framöver då man doserat in den mer korrekt.

Otyg
10/28/15, 1:19 PM
#59

58# Vilken dos fick du starta på och hur tänker dom med dos-höjning?

Otyg
10/28/15, 8:34 PM
#60

Själv så trodde jag att jag skulle få börja idag problemet var bara att sjuksköterskan inte visste om att jag skulle byta.
Hon sa att hon skulle prata med läkaren i morgon fast när jag kom hem idag så hittade jag en kallelse till läkaren först nästa vecka.

Mä ja ä int bitter!!! 🤪 nä nä nä
Jag har ju bara suttit och nickat elementet i ren frustration sedan jag kom hem.
(Om jag hade haft på snudd till mindre uppfostran så hade jag givit efter för vad jag känner och gett läkaren en eroz så han rullade iväg som Mowgli i Djungelboken)

Bozzibozz
10/29/15, 11:23 AM
#61

Idag äter jag 20mg morgon 20mg dag och 10mg närmare kvällen. Skulle behöva en dos utöve dessa vid behov. Oavsett om den inte är optimalt inställd än så gör den otrolig skillnad i min vardag.

Otyg
10/30/15, 4:42 PM
#62

Riktigt kul att höra Bozzibozz! Du har alltså 50mg?

Annons:
Bozzibozz
10/31/15, 10:08 PM
#63

Ja.. Ska på uppföljning inom någon vecka. Men på mig fungerar attentin bättre. Krävs lite mer planering bara. Men inget som stört mig. So far so good!

Ananse
11/1/15, 12:20 AM
#64

Den låter som ett bättre val om man inte har ett alltför strukturerat liv och kanske inte vill vara medicinerad jämt.. Jag skulle vilja ha nåt att ta till när jag behöver planera eller prestera samt kanske ibland för att komma ner i varv på kvällarna. Ska snart träffa läkare för att diskutera medicinering. Hoppas kuna slippa omvägen över metylfenidat och gå direkt på dexamfetamin, och beträffande utsöndring verkar snabbverkande mer vara min grej. Men jag misstänker att vårdapparaten har egna idéer om i vilken ordning det ena och det andra ska prövas…

Otyg
11/2/15, 10:23 PM
#65

Ananse yepp ha inte allt förstora förväntningar jag tror inte att man får hoppa över Metylfenidat eftersom dessa andra är "sistahandsval" :/

Otyg
11/4/15, 3:10 PM
#66

Jag fick efter många om och men starta med Attentin idag.
5mg X 1😴
Jag kände att jag inte orkade ta fighten om doseringen.
Men gissar att jag tänker annorlunda snart.

Får hoppas att detta fungerar bra nu när man väl fått igång märkbar dosering.

Ananse
11/4/15, 5:13 PM
#67

Lustigt med denna motvilja mot amfetamin i Sverige, med tanke på att det verkar så mycket mer skonsamt än metylfenidat. Dessutom går det ju inte att boosta det med sprit. För några år sen var det en stor grej på sjukhuset… Patienter som skaffat lite Concerta och krossat gjorde allt för att få tag i handsprit att lösa dom i. Och helvete vilken cirkus det blev.

Glada_kocken84
11/4/15, 9:37 PM
#68

1 + 1 är inte alltid 2, men Elvanse och attentin funkar bra för mig iaf, tar 10 mg attentin tillsammans med 60 mg Elvanse på morgonen och fyller på med samma dos igen efter lunch, nu kan ju lunch för mig vara 21 på kvällen eftersom jag ibland jobbar lunch på restaurangen, men ni förstår nog :) har sobril att ta under dagen om det behövs 2x10 mg och imovane 7,5 när det är sov dags.. En annan fråga någon som äter Cs medicin med betablockerare inderal lr liknande mot blodtrycket? Passar på att säga hej till er alla och hoppas ni finner inre frid // Filip

Otyg
11/11/15, 3:49 PM
#69

Har haft 1 styck 5mg nu en vecka och var idag på hmm "återbesök" Jag var ganska otålig kanske då jag hörde av mig redan efter två dagar och upplyste att jag inte kände någonting alls men men. Idag så kom jag dit och hoppades på att läkaren bestämt hur höjningen skulle se ut. Först och främst så hade inte min sjuksköterska tid och fick prata med någon annan. Denna människa hade såklart inte en aning vad läkaren tänker men skulle prata med min ordinarie sska som sen skulle prata med läkaren så jag bad henne att hälsa att jag ville bli uppringd för att få veta hur det blir. Otroligt nog så ringer hon faktiskt upp och berättar att hon kanske får tid att prata med läkaren kanske nästa vecka och eftersom jag har min nästa bokade tid på fredag så kanske jag kunde få reda på mer då! Jag känner bara hur det håller på att brista för mig när jag ifrågasätter om det i framtiden kommer se ut som så att jag i bästa fall kommer att få höja varannan vecka, då hon kontrar med att det faktiskt var jag som själv "valde" att hoppa av min Elvanse medicinering. Vad är det ens för ***** kommentar???

Annons:
Bozzibozz
11/11/15, 4:57 PM
#70

Får du en 5mg tablet om dagen? Blir så jävla irriterad och om så är fallet så borde du försöka stämma läkaren. Är ju hur tydlig riktlinjer som helst som tydligt förtydligar att denna medicin ska tas jämt fördelat över en dag. Vissa trivs med 2timmars intervaller andra med 2-4tim. Alltså otroligt individuellt. Det som fungerar för den ena behöver inte fungera för en annan!

Otyg
11/11/15, 5:54 PM
#71

Bozzibozz yes tyvärr läkaren som ville höja Elvansen innan till 100mg tyckte att jag skulle börja med 5mg, Fine jag köper det eftersom jag provar en "ny" medicin och att jag tål den etc, Men det börjar ju bli ganska barnsligt att sjuksköterskan behöver ytterligare över en vecka utöver den veckan som varit för att kunna lämna ett besked från läkaren om en eventuell höjning på ytterligare 5mg? (vågad gissning) Dumt nog så svamlade jag in någonting i stil med: "Om nu hon behöver nästan 9 dagar på sig för att ställa en fråga till läkaren och återkomma till mig med besked så kanske frågan istället borde vara om läkaren kunde vidare remittera mig istället till en mottagning som har tid för sina patienter"på telefonsvararen en halvtimme efter jag var tvungen att lägga på med sköterskan innan jag började skrika på människan.

Funk4
11/11/15, 11:45 PM
#72

#71 Otyg - jag blir så arg att jag oxå vill skrika när jag läser om hur de behandlar dig (på öppen vården gissar jag?) - det är regelvidrigt, avsaknaden av empati är oroväckande och det äckliga maktmissbruket som de begår i sina positioner som vårdgivare är lika förkastligt som det är svåråtkomligt. För vem lyssnar på röriga, uppjagade patienter med medicinproblem? Säger ju sig självt att de där läkarna o sskna inte behöver granskas, systemet skyddar deras ineffektivitet - håll diagnosgängen på sträckbänken, så håller de sig upptagna. Vi ska helst bli så insnurrade i det vårdande ekorrhjulet att vi glömmer bort att leva på riktigt. "Kasta in lite sockerpiller i buren då o då bara!"

Otyg
11/12/15, 8:09 AM
#73

Funk4 Japp öppenvården jag är kluven hur sjutton jag skall göra för den mottagningen jag går på är nära till arbete men som du ser är det inte mycket annat som gör att jag skulle vilja gå kvar där. Men känns lite som lotteri att be om en remittering någon annanstans. Fast chansen kanske finns att man faktiskt hittar en läkare med intresse för patienten? Det är långt ifrån bara detta med medicinering som jag är missnöjd över hur det sköts. Jag började med Elvanse i februari ungefär och träffade läkaren strax innan vid ett besök, annars har all kontakt skett genom sjuksköterskor som inte har en aning om vem jag är eller vad läkaren har för idéer om att kunna hjälpa mig. Jag känner att jag vet mer som patient än dom som skall lära mig vad ADHD är för något. Läkaren säger fel namn om sjuksköterskan när jag väl fick pratat med honom nästan 10månader efter medicin start. När jag hade/har ett enligt mig högre blodtryck än jag borde så är det tydligen för att jag är lite stressad bara oavsett hur högt det ligger så höjer dom inte ens på ögonbrynen. Men nu detta också med att behöva bli "straffad" för att jag valde bort Elvanse?!? Av allt jag har läst mig till och andra med våran diagnos berättat så verkar jag ju bara ha en minimal dos av samma läkemedel som jag hade innan! Det hade varit skillnad om jag hade trott på att läkaren hade en plan för just mig som patient eller någonting som ens liknade intresse för min situation. Jag vet faktiskt skillnaden, Min förra läkare var någonting helt annat än detta och sjuksköterskan jag hade då var outstanding! (sorry jag var tvungen att skriva av mig lite)

Bozzibozz
11/12/15, 9:22 AM
#74

Hoppas du får den medicinering du behöver. Själv hade jag en trevlig dag. Satt i telefonkö i närmare 25min och Blev tillslut först i kön.. Så slår klockan 09:00 och telefontid slut.. Så sjukt jävla frustrerande…

Otyg
11/13/15, 10:00 AM
#75

Jag höjer till 10mg idag tydligen!

e.c
11/14/15, 8:16 PM
#76

Hoppar in här.. äter Elvanse och är Så less. .. fel medicin eller fel dos? Var oerhört trött vid 30mg och omotiverad! Märket ingen direkt skillnad med eller utan Elvanse. Efter en månad fick jag höja till 50mg. Tröttheten försvann första veckan men är tillbaka.. fortfarande omotiverad men ändå nu jäklar känsla men ändå nä.. Svårigheter med att komma upp på morgonen precis som med 30mg. Svårt att hantera stress och ändå är jag sistaminuten människan "ska bara" … Medicineringen har fått det svårare för mig att påbörja, avsluta eller fokus på ETT projekt.. och prioritera! Inkräktar och avbryter, och tappar tråden, precis som tidigare utan medicinering. Tålamodet är fan så surt .. allt eller inget.. blir irriterad även på bagateller… Så som ett damm korn ligger fel.. eller en lite motgång. Precis som utan Elvanse. Man blir mer och mer less när man läser hur andra upplevt Elvanse medans man själv står här som ett fån på ruta ett. Läkaren är en översittare "vet allt kan allt" & hur jag upplever medicinering är inte relevant.. för så står det inte i "läkarens bok" Vet egentligen inte vad jag vill fråga.. 😕

Annons:
Otyg
11/15/15, 10:22 AM
#77

#76 Hur länge har du använt Elvanse? Är det någon som helst skillnad när du höjde till 50 utöver första veckan?

ADHDharjag
11/15/15, 12:29 PM
#78

#76 Har du provat Ritalin ? . Är det att komma igång med saker som är ditt största problem kan det fungera bättre än Elvanse då startsträckan blir så lång på Elvanse pga hur läkemedlet frisätts.

Otyg
11/15/15, 1:11 PM
#79

Har en bekant som har både snabbverkande Ritalin och Elvanse vet inte hur vanligt det är att läkaren skulle skriva ut båda dessa i kombination, Har själv bara erfarenhet av Ritalin med modifierad frisättning! Utan gå händelserna i förväg så kanske du iallafall borde höra med läkaren om få testa höja Elvanse lite till om du inte känner att du blir sämre än utan medicin?

Mrfonvad
11/16/15, 1:54 PM
#80

Tjena. Tar Elvanse i dags läget 60mg , mår ok varken mer eller mindre . Dock känner en dipp mitt på dagen o kan bli super trött. Det positiva med Elvanse för mig är att jag är mindre aggresiv (kort stubin) tråkigt bara att dessa CS medeciner varar kort tid med många biverkningar , vansingt torr i munnen ! Sår på tungan ibland osv . Varför är cs det bästa alternativ för oss? I usa har man gjort forskning på cannabis och dess positiva verkan på personer med olika "diagnoser" utan biverkningar !!! Finns det ingen möjlighet till det här i sverige? Någon som vet ?

Addiction
11/19/15, 12:41 PM
#81

Jag är väldigt känslig mot biverkningar och har känt mig obehagligt speedad, fått förhöjd puls och/eller blodtryck, extrem-torr mun, mag-tarmproblem och ilska  på Concerta, Strattera, Elvanse och Ritalin. Som sista försök ville läkaren prova Attentin i en väldigt låg dos. Mina problem är främst energi-dippar under dagen som gör att jag hyperfokuserar vid hög energi och när dipparna kommer kan jag inte fokusera alls. 

Jag började med Attentin 5mg endast en gång om dagen. initialt fick jag ett "rus" när den började verka och extrem huvudvärk när den slutade verka, gick över efter ett par veckor och blev Attentin nästan mer utjämnande energimässigt samtidigt som det fick upp min motivation, kan slappna av till vardags med. Nu har jag ökat till en tablett på morgonen och en på efter middagen vilket känns bra eftersom jag då behåller vakenheten efter jobbet med och orkar hjälpa till med vardagssysslor hemma. Är också mer gosig och kärleksfull mot sambon då jag vanligtvis brukar ha väldigt svårt med intimitet, kramar och dylikt. Ibland känns det som jag får lite mer ångest än normalt men ofta är det då jag förskjutit tiden för när jag tar medicinen, annars inga biverkningar.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Otyg
11/19/15, 5:45 PM
#82

Jag tar 10mg (ett och samma doseringstilfälle)och känner nog nu efter en vecka att jag är hur trött som helst hela tiden. Egentligen känns det lite för tidigt att säga någonting alls ännu om det. Men såhär ihållande trött kan jag inte minnas att jag någonsin varit så kopplar ändå ihop det med Attentin. Ingen annan effekt hittills men skall träffa sköterskan imorgon för uppföljning.

Bozzibozz
11/20/15, 12:07 PM
#83

Förstår fortfarande inte hur dom kan ge någon en dosering per dag av en medecin som för att fungera optimalt ska intas 3-4ggr per dag..

Annons:
Ananse
11/20/15, 2:10 PM
#84

Vad är helhetsintrycket då, hittills? Bättre eller sämre än Elvanse?

e.c
11/21/15, 9:28 AM
#85

Otryg. Äter 50mg sen den 2 november. Jag tycker inte det är någon direkt skillnad på 30 eller 50. Inget positivt i alla fall. Ritalin eller Concerta kommer jag inte få mer, reagerade med nässelutslag och hej hoppsan tyckte läkaren Jag hade fått allergisk reaktion även om allergimottagningen som jobbar kring detta inte höll med när jag fick besöka dem. Utan de kunde även vara en övergång av biverkning. Vid det belsutet vamde läkaren att inte undersöka ifall det fanns andra alternativ. Utan fick klart för mig att medicinering inte är ett alt mer. Förkrossad som jag faktiskt blev! Visste jag att de fanns andra läkemedel men de ville hon inte ta till sig. Samlade på mig information på flera ställen/myndigheter till sist gav dem sig. Nu är jag mest rädd för att Elvanse ej ska ge effekt inte ens på 70mg som är maxdos enligt läkaren! 😕 min kroppsform behövde inte mer ?! 160cm 57-58 kg Hur jag känner och upplever är inte relevant. Skulle ja nämna en biverking tex är risken att jag får avbryta. Frågor bemöts med nertryckning.. Man får inte iheller fråga om plan B .. utan att få en tillsägelse Men tröttheten beror den på låg eller förhög? Minns att läkaren hmmade mycket sista ja nämnde de och antecknade precis som dem väntar att bara få dra in läkemedels så dem får rätt .. Som ni märker avskyr jag min mottagningen..

Otyg
11/23/15, 10:52 AM
#86

Ananse Om du frågade mig så är det på tok för tidigt att säga någonting om det. E.c För min del så är nog tröttheten pga av att dosen ännu är för låg. När det gäller dig så låter det som om att du med behöver byta mottagning eller försöka nå fram till läkaren om du tror att det går. Jag märkte skillnad från 50-70mg på Elvansen även om det inte räckte.

Otyg
11/24/15, 11:32 PM
#87

Höjer till 15mg, återkommer om det blir någon effekt alls.

[Citius]
11/25/15, 8:01 AM
#88

#otyg ledsen att jag inte svarat på ditt pm ännu. Det kommer. Satt och skrev ett långt svar på jobb när chefen kom Och störde mig hela tiden så till slut mailade jag hem det jag skrivit till min privata mail för att kunna svara dig sen. Problemet var att jag sen glömde det. Men jag lovat det kommer idag ; ) Men för att vara lite nyttig i tråden :) På för lite dos blir jag snabbt trött och för hög så är jag uppe för länge utan att bli trött. Känner ni inte av 15 mg så ta en vecka och hoppa över medicinen helt och se hur det funkar när ni tar 15 mg igen efter en vecka. Man kan bli rätt snabbt tolerant mot medicinen. Jag märker direkt av 15 mg om jag hoppat över 4 - 5 dagar. Jag tar 15 runt 0730, 15 runt 1030 och sist 15 vid 1330 - 1400

Bozzibozz
11/25/15, 1:41 PM
#89

Är nog viktigare att analysera hur man mår mer på daglig basis än behöva ta uppehåll för att lyckas känna av hur medicinen fungerar efter uppehåll. Känner själv inte så mycket av mina doseringar men hur jag reagerar och blir när jag tar dom är natt och dag mot hur dem får mig att må omedicinerad. Doserna är som jag läst och förstår otroligt indivuella. En människa får samma resultat på ett visst antal mg och en annan behöver kanske mer och den tredje mindre. Ta pauser om ni kan eller inte ska göra något viktigt. Annars försöker man ju hitta sin optimala dosering på fel vis. För resistansen för attentin ökar ju eller vänjer man sig snabbt vid oavsett.

Otyg
11/25/15, 2:57 PM
#90

Även om jag inte kan bedöma någonting riktigt ännu så skriver jag lite ändå…
Jag har nu ökat otroligt långsamt upp till femton milligram Attentin med fem milligram i veckan.
Jag kände inte det minsta första veckan på 5mg som jag tog på morgonen.
Veckan efter så höjde jag till 10mg på morgonen som jag tar ca kl 06:30.
Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad jag kände mer än att jag var jätte trött.
(Vilket jag aldrig känner annars, jag kan inte känna trötthet normalt tror jag.
Jag måste tex. alltid gå upp oavsett hur jag  dåligt jag än har sovit på natten om jag vaknar för tidigt jag kan verkligen inte somna om eller slappna av och sova på dagen.
Klarar inte av att släppa kontrollen på någonting måste liksom själv "ha koll", någonting som jag måste jobba på för jag mår nästan dåligt av mina "manier"
Har aldrig kunnat somna mitt på dagen förutom om jag är jätte sjuk.)
Tröttheten var därför hmm behaglig, även om det nu inte fungerar i min vardag att hinna vara trött redan ifrån morgonen. men nog svamlat om det,
Jag är ändå helt säker på att 10mg är för lite för mig som morgondos.

Jag har hakat upp mig på min puls och mitt blodtryck lite som inte är godkänt ifrån mig själv,
Jag har ofta detta året både med medicin och utan legat högt, för högt för länge utan att mottagningen alls brytt sig om att kolla upp varför det ligger så högt.
Så jag har själv gått till vårdcentralen istället för att försöka få dubbelkollat detta.
Jag hade en vilopuls på 96 /min även efter jag suttit ner över en timme innan  så det känns som att jag måste få lite rätsida på detta innan jag vill gå "all in"

De senaste veckorna eller egentligen året så har jag haft otroligt mycket att hinna  göra och har på ren svenska varit överjävligt! Det är  sällan jag hinner sitta ner innan klockan 18:00 på kvällarna.
Jag är väl medveten om att man måste äta någonting emellan 06:30 och 18:00 men slarvar ofta med detta med detta och blir oftast en frukt bara.
Med detta sagt så är det ganska svårt att hinna utvärdera effekten av Attentin just nu.
Inte minst med geniet till läkare jag har som hälsade genom sjuksköterskan att nu när jag höjer till 15mg så skall jag dela upp det som såhär,
10mg på morgonen och 5mg runt kl 14:00.
Idag kände jag att jag pekar "fulfingret" åt honom för igår så var jag helt mos i huvudet och jag fräste och morrade åt allt och alla omkring mig.
Idag blev det istället 10mg vid 07:00 och sedan 5mg vid 10:00.
Just det ja förra veckan alltså 10mg så har jag börjat känna av en rebound effekt utan att egentligen tidigare känna en effekt.
Ljud och ljuskänslighet som jag hade vid Elvansen och utblåst i huvudet men eftersom jag stressar brutalt mycket antagligen och inte kommit upp riktigt i dos plusatt jag  borde själv sköta kosten ect bättre så väntar jag med att tycka om Attentin.

Annons:
Otyg
11/25/15, 3:27 PM
#91

#Citius
Ingen fara hehe det blir mycket Hur långt är ett snöre frågor…

Jag har inte ännu tagit 15mg på en och samma gång utan 10+5,
Men sitter bara och gäspar på morgonen och känner mig senil på eftermidagen oftast men måste börja stressa ner mycket är nog vardagsstressen som tar kål på huvudet nu.

Otyg
1/18/16, 1:27 PM
#92

Uppdaterar lite för att komma ihåg själv. Jag har stått på 20mg under julledigt och delar upp det i tre tillfällen under dagen med maximalt 3 timmar emellan intag. 2tabletter på morgonen och sedan 1+1 Detta på eget initiativ även om jag har upplyst läkaren om detta. Han tyckte att jag skulle dela upp det på två tillfällen 2+2 med ca 6 timmar emellan. Jag har tjatat igenom en höjning till 25mg nu för det är på tok för lågt ännu för att jämföra med Elvansen även om jag vissa dagar ändå känner av en liten effekt. Bieffekter (rebound) är det jag märkte mest men känns bättre än Elvanse ännu iallafall. Förmodligen för att dosen är så låg ännu. Muskelspänningar och måste tänka på hur jag sitter eller står under dagen och blir lite som fisken Doris i filmen "Hitta Nemo" på eftermiddagen. MEN inte ett spår av ångest och ett magiskt tålamod i kaoset i mitt liv just nu måste tilläggas på plussidan. Fast det verkar ännu trögare att få dom att höja och justera dosen nu vid 25mg. Men jag känner verkligen att jag har fått tillbaka hoppet om en fungerande medicinering igen. Någonting som jag verkligen inte har psykiatrin att tacka för. Utan tackar er alla Bokstavsfolk istället som har hjälpt till att stötta och dela med sig av sina egna erfarenheter! Som sagt mycket i livet just nu som får fokuseras först på med separation och lite annat. Nu så tar jag 25mg 2+2+1 morgondosen känns lite låg och även att det behövs hålla i lite längre under dagen.

zatanica
2/29/16, 9:06 PM
#93

På något vis känns det väldigt skönt att det inte bara är jag som kraschar på eftermiddagen  av Elvanse och att det tar en evighet för den på morgonen att kanske ge någon effekt. Tycker verkligen att den är lömsk/opålitlig och ojämn. Det är ju på morgonen jag verkligen behöver något som sparkar igång mig och jag vill gärna orka med hela dagen och inte bara nästan halva. Men vissa dagar har den visat sig från sin bästa sidan och man känner att man lever och kan klara av i stort sett vad som hellst, man gör saker nu och inte sedan, man är påväg som vanligt för att avbryta det man gör när det liksom kickar in att vänta nu gör klart det du gör och ta nästa sak sedan. Hade verkligen hopp om denna men det verkar som den sviker mig 😕

Någon osm vet om de är villiga att skriva ut attentin i Norrköping?

Otyg
3/1/16, 7:31 AM
#94

Zatanica varför skulle dom inte skriva ut det i Norrköping? Tagit upp det med läkaren?

Ananse
3/1/16, 11:20 AM
#95

Det är väl samma som överallt… Man ska misslyckas med alla metylfenidat först.

zatanica
3/1/16, 6:07 PM
#96

Otyg jag undrade mest för att i Nyköping visste de inte ens vad Attentin var och hade de vetat hade de nog inte velat skriva ut det då de inte ens ville skriva ut Elvanse för att man kunde ju bli beroende eller något sådant.

Otyg
3/2/16, 8:23 AM
#97

Okej trodde att det var något speciellt med just Norrköping.jag fick iofs kriga en del själv för att få igenom det. (Västra Götaland) Lite märkligt att som patient behöva göra det.

Annons:
zatanica
3/12/16, 7:54 PM
#98

Glömt skriva att jag nu fått attentin utskrivet, började med en ynka 5 mg på morgonen i 2 dagar. Sedan hade jag telefontid (han trode jag käkat längre för hade problem att få ut dem då apoteket inte hade hemma) och fich höja till 2 *5 mg på morgonen andra dagen på det idag. Men var lite olydig, hade ju någon i typ reserv så tog 1*5 mg efter 3 timmar idag för behöver verkligen plugga och jag kände hur mitt ofokuserade jag var påväg tillbaka.

Känner att det finns hopp för att denna medicin ska funka för mig. Men förstår inte varför man inte börjar med  1 +1 eller 1+1+1 . Ska skriva mejl på söndag kväll och fråga om jag får börja med en dos till på måndag.

Millanw
7/31/19, 5:00 PM
#99

Hej! Precis det undrar jag med. Fick du nåt svar? Mvh Camilla

yabbadabba
6/26/22, 10:15 PM
#100

Tjabbatjenahallå!
Jag gick över från Elvanse till attentin och det är det bästa jag gjort rent ut sagt! Elvanse gav mig sjukt mycket biverkningar, det rullade alltid på fint i typ 4-5h sen kände jag mig nästan påtänd och illamående. Det ”triggade” även min PTSD något rejält, blev så illa att man fick åka in akut med ambulans. Något jag inte vill att min fru och barn skall behöva uppleva. Min sjuksköterska rekommenderade attentin och första gången jag tog den fick jag såklart en muskelryckning när jag trimmade näsan så trimmern trycktes upp i näsborren och hade näsblod i nästan 40min. Blev då jävligt anti attentin också…

Iaf…jag började slarva lite med jobbet när jag slutade med adhd-medicin och blev tillslut ett möte med chefen som vet om min situation. Jag berättade vad som pågick osv och det blev lite som att han var min läkare helt plötsligt.. roligt nog så kom jag överens med MIN chef att jag ska testa ta min nya medicin(attentin) och ge den en ärlig chans i 1-2 veckor. Han påpekade även att han har många nära och kära med ADHD som har problem med medicinering.

Nu har jag tagit attentin i 2 månader och jag mår utmärkt. Den enda biverkning jag har är väl att jag kan bli torr i käften men det stör inte alls mig det stör nog mer människorna runtomkring när jag slickar mig om läpparna lite extra men men…

Just det ja. I början på dessa två månader så hade jag självklart biverkningar. Bl.a den klassiska.. minskad aptit, det kändes omöjligt att äta något första dagen och fick en del spänningar i muskler, huvudvärk. Det kändes även som den gav annorlunda effekt ibland istället för att få en extra ”kick” så blev jag extremt avslappnad och lugn, kände inte för att göra något bara njuta i soffan av att huvudet inte gick 180km/h. Men nu har jag kicken och lugnet samtidigt, jävligt skönt och det känns även som man har mer frihet på attentin att man kan bestämma och planera medicinen bättre och sin dag bättre.

Jag har 10mg tabletter och tar attentin beroende på hur min dag ser ut.

Det vanligaste får jag väl säga är:
Tidigt jobb 3ggr ca 05.00, 09.00, 12.00. Händer att jag tar 5mg istället runt lunch och tar 5mg igen runt 13.30. Max 30mg per dag funkar kanon för mig. Händer att jag tar Max 10 och 20 vissa dagar bla.

——————————————————————- Mvh, yabbadabba!

Upp till toppen
Annons: