Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 2047 ggr
vaniljkaka
9/19/15, 1:32 PM

Har ni boendestöd?

Har ni eller har ni haft boendestöd? Var har ni för erfarenheter utav det?

Jag tog nyss upp det med min kontaktperson och hon tyckte det var en bra ide och hon skulle ta upp med någon.
Hon sa att oftast vill dom att man har en diagnos men eftersom det är så lång kö på utredningar kan man få det ändån.

Jag har väldigt svårt att få ihop vardagen med mitt nya jobb, 2-åring, städ, mat och annat. Samt att jag har mkt ångestproblem, är stresskänslig och har socialfobi så jag bryter lätt ihop om det blir för mycket och istället gör jag ingenting. 
Därför tyckte både hon och jag att det hade varit bra för mig. 
Så jag bara undrar hur det varit för er? :)

Annons:
Skorpion76
9/19/15, 1:34 PM
#1

Jag har boendestöd och tycker att det fungerar riktigt bra!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

vaniljkaka
9/20/15, 10:26 PM
#2

Okej vad får du hjälp med då? :)

Skorpion76
9/21/15, 6:55 AM
#3

Städning, sociala aktiviteter och hjälp vid läkarbesök.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

catcult
9/21/15, 11:56 AM
#4

Jag har visserligen aldrig haft boendestöd, men jag tycker inte att du bör skaffa det om det inte är så att du själv känner att du har ett stort behov av det.

Jag har hört både bra och dåliga saker om boendestöd. För vissa individer är det ett nödvändigt ont, för somliga fungerar det klockrent, för många fungerar det på så vis att boendestödet är en slags övervakare som påpekar fel och brister hos personen de egentligen ska vara ett stöd till.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

vaniljkaka
9/23/15, 6:15 PM
#5

#4 ok men ett boendestöd borde man väl kunna säga upp om man vill? För min del är det mest att jag blir så stressad av allt görande. Jag vet inte vad för en någon skulle hitta hos mig och i mitt hem.

[Hadraniel]
9/28/15, 2:10 PM
#6

Om boendestöd är bra eller ej beror nog väldigt mycket på vad det är du har problem med. Många har ju missuppfattat funktionen och tror att boendestödet ska göra saker åt dem som att städa eller ta hand om andra sysslor. Boendestödets funktion är ju snarare att få personen det gäller att själv ta tag i sysslan ifråga eller planera upplägget för vardagssysslorna, även om vissa boendestödjare "hjälper till" lite grann med sysslorna också tillsammans med den de ska stödja.

Så är ditt besvär att du inte orkar med sakerna och vill att någon annan gör det åt dig är det nog helt fel insats. Är det däremot så att du lättare tar tag i saker om du har sällskap eller någon som tjatar på dig och ger dig tips kan du troligen ha nytta av insatsen.

Annons:
tarotlasse
9/29/15, 3:14 PM
#7

För tre år sedan gick jag in i väggen igen.

Mitt närminne blev ännu sämre en tidigare, Jag både glömde betala räkningarna i tid  och jag fick inte i hop och kastade om siffrorna när jag betalade räkningarna. 

Jag blev överlag väldigt förvirrad, glömsk och jag orkade inte ta tag i saker och ting. 

När jag var på motagningen och förnyade mina recept bad jag om att få en tid hos arbetsterapueften för att få bättre minnes hjälpmedel en de jag hade. 

Min arebetsterapueft tittade på mig och sa då till mig att de finns inget hjälpmedel i världen som kunde hjälpa mig i det skicket jag befann mig i. 

Så hon rekomenderade mig att söka boendestöd för att hjälpa mig att strukturera upp min vardag och hjälpa mig att planera vad jag skulle göra under veckorna. 

Eftersom jag själv arbetat som personlig assistent satt upp schema och planeringar för brukare så tyckte jag detta bara var trams. 

Jag visste själv vad som behövdes göras men att jag var så trött och slutkörd så jag  orkade inte göra saker och ting. 

Jag behövde  inte någon dadda som kom hem till mig och berättade detta också. 

Så jag sa att jag var inte intreserad av varken att besöka soc eller ha en boendestödjare hemma hos mig.  

Motagningen kontaktade då soc som ringde upp mig och frågade om de fick komma hem till mig för ett samtal eftersom jag inte ville besöka dom. 

Jag sa samma sak till dom att jag inte var intreserad då erbjöd de mig ett utökat boendestöd i stället. 

Som inte bara planerade och strukturera upp vad jag skulle göra utan även hjälper mig att utföra det som behövs göras också. 

När jag inte orkat att bråka med myndigheter som FK och AF mm så har mina boendestödjare tagit tag i det och ringt upp dom.  

Så förutom hushållsgöromålen och påminna mig om  tvätttider  betala räkningar  och olika besök. De har även följt med till vårdmotagningar, AF, FK mm.

Så hjälper de mig att hålla ordning på min medicinering och att  medicinen hamnar rätt i dossetten.  

Så de har även hjälpt mig med kontakt med myndigheter, överklagande mm.

De har redan från början klargjort att det är inte dom som bestämmer vad som ska göras utan helt och hållet jag själv som avgör vad som behöver göras. 

Vi har hela tiden haft en bra kominikation och har någon av oss tyckt ngt varit felaktigt så har vi pratat igenom det.  

Även om jag var väldigt negativt inställd från början så har jag nu haft boendestöd 

2 ggr i veckan i 3 år nu och jag är väldigt nöjd och tacksam för denna hjälp jag får av dom. 

Lasse

tlover
9/30/15, 6:16 PM
#8

Jag hade boendestöd och i början hjälpte det på det sättet att jag höll det städat inför att dom skulle komma, sen hamnade jag i skog och struntade i att dom skulle komma (dvs städade inte i förväg) och då blev jag mest irriterad av att dom satt och kollade då jag skulle städa så jag sa upp det.

Nu är det mycket bättre än då jag hade boendestöd (trots att jag nu är småbarnsmamma och har jobb).

l'm back

Fifill
10/1/15, 8:09 AM
#9

Jag har boendestöd två timmar i veckan, och det har hjälpt en del. Jag har inte fått någon diagnos än, men mina problem hemma var så pass stora att jag fick godkänt direkt, t.o.m mer än jag bad om. Får hjälp först och främst med veckoplaneringen och matlagningen(som jag påbörjar innan de går), men även stöd när jag ska ringa samtal till myndigheter etc.. 

Precis som tlover så har deras besök hjälpt mig att hålla ordning och reda i huset(inte i köket dock… Förbaskade disk! Min kontaktperson på boendestödet har börjat ställa ultimatum, att om disken inte är klar innan hans nästa besök, så diskar han klart åt mig en gång, så att jag kan fokusera på annat. Ve och fasa!)

Jag har märkt att avståndet mellan att se att något behöver göras och att faktiskt göra det har förkortats avsevärt sen besöken började(återigen, ej i köket…), vilket är underbart!

Tanken är att de ska "arbeta bort sig", att jag lär mig hantera vardagen bättre och till slut förhoppningsvis klarar mig utan hjälp. Hittills går det trögt dock… 😭 Min kontaktperson kliar sig i huvudet, men han skulle rådfråga/undersöka möjligheten om jag kunde få träffa en arbetsterapeut för att få mer hjälp. Vad spelar det för roll att vi kommer på jättebra lösningar om jag inte kommer ihåg att vi kommit på dem… 🤦‍♂️

tlover
10/1/15, 9:46 AM
#10

#9 Off topic: Har du testat meditation, det hjälper minnet, det kognetiva, stressen, ångesten och mycket mer.

Jag är inte duktig på att meditera regelbundet men till och med det lilla jag mediterar har hjälpt mig jättemycket.

Min man som mediterar 1-2h/dag (NT men har problem med stress, kroppslig sjukdom, dåligt minne m.m) har blivit jättemycket bättre sen han började meditera. Från att stressa så mycket att hjärtat började slå långsammare (så mycket att han hamnade på akuten) före förra julen till att för ungefär en månad sen starta eget utan större problem.

Har du inte testat meditation så tycker jag du ska det 🙂

l'm back

Fifill
10/1/15, 11:04 AM
#11

Jag har provat ett par gånger, med magert resultat. Första gången började det rycka okontrollerat i musklerna, knyckte med huvudet t.o.m., väldigt konstig känsla. Nästan plågsamt att sitta så still, klarade bara fem minuter, haha! Men tanken är att jag ska fortsätta, problemet är att jag aldrig kommer ihåg det… 🤪

[Garntroll]
10/4/15, 10:17 AM
#12

Jag har boendestöd. I min kommun får boendestödet endast hjälpa till i sånt som rör hemmet. Städning , disk , tvätt , matlagning , veckohandling och i viss mån kontakten med myndigheter. sociala aktiviteter får man söka kontaktperson till.

Själv har jag stöd till städning , tvätt och disk. klarar allt övrigt själv.

[Ruffsetuss]
10/4/15, 4:14 PM
#13

Nej har inget Boendestöd försöket fixa allt som behövs själv så gott det går , inte alltid så lätt att hitta motivation att gör det . Tur att jag bor ensam ,ingen som gnäller när disken står en dag eller två osv.

Annons:
Upp till toppen
Annons: