Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1770 ggr
[Dreadlordylord]
9/20/15, 9:50 PM

daglig verksamhet vid asperger osv

Kan man ha rätt till daglig verksamhet om man har Asperger? jag vet att det är individuellt. Men med just den diagnosen kan man ha rätt till det?

Annons:
Honestyisdead
9/20/15, 9:56 PM
#1

Du får ansöka om LSS. Och ja, man kan gå på daglig verksamhet.  Åtminstone med ett LSS beslut.

[Dreadlordylord]
9/20/15, 9:58 PM
#2

#1 jag har en lss-handläggare och en kontakt på arbetsförmedlingen, tror du arbetsförmedlingen kan göra beslut om daglig verksamhet eller är det bara lss handläggaren?

Honestyisdead
9/20/15, 10:01 PM
#3

Det är LSS handläggaren tror jag. Ring och fråga :)

Skorpion76
9/21/15, 6:53 AM
#4

Jag har i och för sig inte AS, men jag har atypisk autism och jag går på daglig verksamhet.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Garntroll]
10/14/15, 10:07 PM
#5

Ja en LSS - handläggare kan genom en utredning placera dig i personkrets 1 ( dit sär Asperger hör) och sen kan du få beviljat Daglig Verksamhet. Det brukar inte vara några problem alls enligt mina erfarenheter. Trycker du dessutom på att du behöver det för att komma hemifrån och träffa folk och att ha något att pyssla med så är det nog fixat. Däremot vad du får göra är en annan femma.

Garnnystanet
10/14/15, 10:10 PM
#6

Man kan även ha arbetsplatsförlagd DV.

____

Medarbetare på Autism.

Annons:
AbimoPectore89
10/16/15, 11:18 PM
#7

Ta kontakt med din LSS-handläggare, det är hos denne du gör ansökan. Sedan är det bra om du redan under processen kollar upp lite olika DV i din kommun (eller län om du föredrar att ta det via privat aktör) för att kolla utbudet och vad för olika typer av göromål som finns att tillgå. Finns ju allt ifrån att hålla på med kreativ verksamhet till mer arbetsinriktat eller fysiska aktiviteter. Och som #6 Garnnystanet säger så kan du även få arbetsförlagd DV, antingen som praktik men vissa ger också möjlighet att efter praktik kunna få lönebidragsanställning. Men ta kontakt med handläggaren först, denne ska veta hur det ser ut i din kommun. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: